Skillnad på svarstid inom Telias öppen fiber?

Permalänk
Medlem

Skillnad på svarstid inom Telias öppen fiber?

Hej,
Min fråga är ifall där är någon skillnad på svarstiderna mellan leverantörerna inom Telias öppen fiber?
Eller har som samma routing (i princip) oavsett vilken leverantör man väljer?

Förstår att hastigheten i sig kan variera men svarstiden är jag väldigt osäker på?

Har någon koll på detta? Finns det statistik på det? Vem är bäst?

Tack på förhand.

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk

Olika operatörer har olika förutsättningar. Ja, det skiljer.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Telia ska vara bäst överlag på detta, iaf var dom det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Koge: Ja svarstiderna skiljer/kan skilja mellan olika leverantörer.

Vem som är bäst går inte att säga eftersom det beror på mot "vem" du ansluter.
Ex. Inom Sverige kan A vara bäst, ansluter ner mot EU kan B vara bäst och mot US kan C var den bästa.
Men generellt har Telia tidigare haft bra svarstider, sen skall man väl också säga att det ofta inte skiljer så enormt mycket så att det får någon direkt påverkan om det är spel du tänker på.

Sen skall man även veta att det kan skilja på svarstider även inom samma leverantör, beroende på var du bor.

Permalänk
Medlem

@Koge:
Ja de blir skillnad men hur mycket går inte att svara på utan att ha insikt i båda näten (Telia, samt övriga operatörer).

De öppna näten fungerar på så sätt att ex Öppen Fiber skriver ett avtal med operatören X, sen kommer deras planerare etc överens om en plats (router/switch) där trafiken ska lämnas över på (överlämningspunkt/ÖP).
Detta betyder att först ska trafiken gå från dig till Telia, potentiellt in i deras core nät, för att komma till ÖPn.
Sen ska trafiken ta sig från leverantörens sida av ÖPn till ditt den ska så potentiellt så ska den i deras core nät och sen vidare.

Detta brukar som max (vad jag har sätt) resultera i ett par extra ms i svarstid då ÖPs ofta ligger rätt nära core näten på båda sidor.
Nu har jag ingen insikt i Telias nät, men har svårt att se att de skulle göra på nått annat sätt än att bara hantera dig som en "vanlig" Telia kund rent trafikmässigt.

Så summan av kardemumman, levererar de öppna nätet en egen tjänst så kommer den troligen alltid att vara bäst. Vilket i detta fall är Telia. Personligen så är detta den ända gången jag inte skulle välja Telia utan gå med en annan leverantör, men detta är bara för att jag ogillar Telia och vill ha så lite som jag kan att göra med dom.