RAM-minnen kör inte I full hastighet?

Permalänk
Medlem

RAM-minnen kör inte I full hastighet?

Har uppgraderat datorn från Intel till amd.
Det som nu sitter i datorn är
Ryzen 5 2600
Asus ROG Strix B450-F gaming
Corsair Vengeance LPX 2 x 8GB DDR4 3000MHz
Gtx1070

Satte i allt I burken igår eftermiddag.
Efter att ha kikat runt i BIOS så såg jag att RAMet inte körde i sina fulla 3000Mhz. Låg väldigt lågt, 21xxmhz kanske? Kommer inte ihåg exakt.
Moderkortet ska stödja dessa minnen enligt listan jag kollat på.

Kollade runt i BIOS lite mer och hittade nån drop-down meny där jag kunde välja MHz. Men hade inte tid att söka på om det var rätt ställe att ändra i då.
Har läst en massa om ändra volt, timings och annat och blir lite lätt förvirrad.
Är för feg för att testa på egen hand utan att ha mer kött på benen.
Vill inte råka göra något som jag inte kan göra ogjort.
Men det borde väl gå att få dom att köra i 2933Mhz eller högre?
Ska iaf testa uppdatera BIOS när jag vaknar i em.

Hoppas någon kan komma med några bra tips.

Permalänk
Hedersmedlem

2133 MHz är den "normala" frekvensen för minnet. 3000 MHz är en frekvens som är en överklockningsfrekvens.

För att få minnet att funka på den frekvensen måste du ladda minnets överklockningsprofil. Brukar heta XMP eller DOCP. På Asus-BIOS brukar det finnas direkt på BIOSets huvudskärm precis vid frekvensspecen. Så är det iaf på mitt moderkort (Asus Prime B350M-A)

Brukar funka på en gång om du laddar denna profil. (Du lär få 2933 MHz iom att det är Ryzen.) Ibland får man tweaka lite.

Permalänk
Medlem

Hittade denna video.
https://youtu.be/0PODUQhqFk0
Verkar rätt enkelt, var nog rätt meny jag var vid. Ska testa sen idag.
Är rätt läskigt i BIOS när man har nästan noll erfarenhet från det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kalix923: Om det inte funkar med XMP och du tänker ändra själv så bör du koll upp vad man ska börja med för timing (latency) och spänning (volt) innan du ens drömmer om att höja minnes hastigheten (frekvensen). Minnes tillverkaren och vissa butikers hemsidor bruka ha siffrorna.

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/veng...
Vet inte om det här är dina minnen men under Tech Specs på vänster sida verka dom skriva vad dom hade för siffror när dom minnes överklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@kalix923: Om det inte funkar med XMP och du tänker ändra själv så bör du koll upp vad man ska börja med för timing (latency) och spänning (volt) innan du ens drömmer om att höja minnes hastigheten (frekvensen). Minnes tillverkaren och vissa butikers hemsidor bruka ha siffrorna.

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/veng...
Vet inte om det här är dina minnen men under Tech Specs på vänster sida verka dom skriva vad dom hade för siffror när dom minnes överklockade.

Det är mina du länkade. Jo, jag kommer inte ändra något förrens jag är säker på det jag gör.

Om det nu går så långt att jag måste ställa in volt, timing och frekvens. Ska jag ändra till corsairs 3000mhz värden direkt, eller ökar man sakta till dom, ställer upp varjelite I taget?

Ursäkta dumma frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalix923:

Det är mina du länkade. Jo, jag kommer inte ändra något förrens jag är säker på det jag gör.

Om det nu går så långt att jag måste ställa in volt, timing och frekvens. Ska jag ändra till corsairs 3000mhz värden direkt, eller ökar man sakta till dom, ställer upp varjelite I taget?

Ursäkta dumma frågor.

Om XMP-profilen inte funkar med en gång så kommer inte heller Corsairs specar funka på en gång. Det är ju samma inställningar.

Isåfall hade jag laddat XMP-profilen först, och sedan provat att ställa ner därifrån.

Oavsett tror jag att XMP-profilen kommer lira fint. Jag har exakt samma minnen med en Ryzen 5 1600 och Asus-moderkort. Funkar hur fint som helst med XMP-profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om XMP-profilen inte funkar med en gång så kommer inte heller Corsairs specar funka på en gång. Det är ju samma inställningar.

Isåfall hade jag laddat XMP-profilen först, och sedan provat att ställa ner därifrån.

Oavsett tror jag att XMP-profilen kommer lira fint. Jag har exakt samma minnen med en Ryzen 5 1600 och Asus-moderkort. Funkar hur fint som helst med XMP-profil.

Skönt att veta att det verkar fungera. Ska försöka mig på det senare =p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix923:

Det är mina du länkade. Jo, jag kommer inte ändra något förrens jag är säker på det jag gör.

Om det nu går så långt att jag måste ställa in volt, timing och frekvens. Ska jag ändra till corsairs 3000mhz värden direkt, eller ökar man sakta till dom, ställer upp varjelite I taget?

Ursäkta dumma frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta har man bara de grundläggande siffrorna till höger under Tech Spec och behöver testa sig fram. Åtminstone spänningen (volt) bruka man öka sakta.

I ditt fall har Corsair gett dig en fusklapp så du kan ställ in allt direkt. Funkar inte dom siffrorna får du sänka, ändra därifrån.

XMP testar du först för den ska ställ in allt rätt på en gång. Det har som sagt hänt att XMP inte funkade MEN det gick bra att ställ in själv. En person testade vidare och hittade tydligen en inställning behövde ändras för innan det blev rätt med XMP men minns inte detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ofta har man bara de grundläggande siffrorna till höger under Tech Spec och behöver testa sig fram. Åtminstone spänningen (volt) bruka man öka sakta.

I ditt fall har Corsair gett dig en fusklapp så du kan ställ in allt direkt. Funkar inte dom siffrorna får du sänka, ändra därifrån.

XMP testar du först för den ska ställ in allt rätt på en gång. Det har som sagt hänt att XMP inte funkade MEN det gick bra att ställ in själv. En person testade vidare och hittade tydligen en inställning behövde ändras för innan det blev rätt med XMP men minns inte detaljerna.

Hittade denna länken där en beskrev hur man skulle gå tillväga.
Blev att den ställde in sig på 3000mhz.

Någon som har tips på vad jag kan använde för att stressresta cpun etc.?
Se så den kyler ordentligt.
Funkar det att överklocka processorn med Wraith Stealth kylaren som följer med ryzen5an, eller ska jag byta? Har nämligen en Noctua NH-D14 som jag använde tidigare. Kanske skulle köpa till monteringssats till den för moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com