Macintosh Classic samlarvärde eller skrot?

Permalänk

Macintosh Classic samlarvärde eller skrot?

Hej!
Hittade en gammal dator hos föräldrarna i Täby (Stockholm) jag fått för säkert 20 år sedan. Finns det något värde i denna eller är det tippen som gäller för den?
Dator: Macintosh Classic
Modell: M0420
Jag har dator, tangentbord & mus (inga manualer eller annat). När jag startar den dyker det upp en diskett med ett frågetecken som blinkar. Känns som att den saknar OS eller HD (är ingen MAC-guru och orkar inte skruva upp den).

Vill ju inte kasta den om det är någon som just letar efter sådant. Men finns det många på marknaden är det ju bara positivt att kasta den. Kan jag få några kr för den tackar jag ju inte nej till det.
Mvh
Jesper

Permalänk
Medlem

Det finns alltid någon som kan vilja ha den.
Såg att det ligger en drös på Ebay för ca 1500:- så något värde har den ju.
Tangentbord, mus och manualer är ju ett plus. Men det verkar ju som om hårddisken har havererat, så den är ju tyvärr inte helt fungerande.

Permalänk
Medlem

Sett gamla Classic gå för tillräckligt bra pengar för att det ska vara värt att klabba med annonsering och privatförsäljning. Dock har ju de varit fungerande, misstänker att det kan ha en ganska rejäl inverkan på eventuellt försäljningspris.

Jupp, disketten med frågetecken innebär att den inte hittar OS:et. Föreslår att du lägger lite energi på att få igång den. Är du inte helt borttappad på att felsöka PC så tror jag du kan komma långt, man behöver knappast vara nån specifik mac-guru för att ha en chans. Du kan ju i alla fall göra de enkla grejerna, typ byta CMOS-batteri, reseta PRAM, etc.

Får du inte igång den vore det ju rätt ballt att bygga en hackintosh på nån mITX-bräda + slakta någon passande skärm, och stoppa i ett gammalt Classic-chassi. En riktig sleeper

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dataknutte:

Hej!
Hittade en gammal dator hos föräldrarna i Täby (Stockholm) jag fått för säkert 20 år sedan. Finns det något värde i denna eller är det tippen som gäller för den?
Dator: Macintosh Classic
Modell: M0420
Jag har dator, tangentbord & mus (inga manualer eller annat). När jag startar den dyker det upp en diskett med ett frågetecken som blinkar. Känns som att den saknar OS eller HD (är ingen MAC-guru och orkar inte skruva upp den).

Vill ju inte kasta den om det är någon som just letar efter sådant. Men finns det många på marknaden är det ju bara positivt att kasta den. Kan jag få några kr för den tackar jag ju inte nej till det.
Mvh
Jesper

Kasta absolut inte !
För varje år som går ökar dessa klassiker i värde.
Och om t-bord + musen är original så är det en trevlig retro bonus.

Felmeddelandet är troligen för att hårddisken troligen är kaputt (vanligt).
Du bör öppna den och ta ur batteriet (kallas PRAM på maccar, av någon anledning).
Det kan vara fastlött, snippa bort det med en avbitare.
Läckande batterier är nämligen den vanligaste orsaken till att gamla maccar förstörs.

OBS !, tänk på att det är högspänning i maskinen.
En CRT kan ge en redig kyss om man inte laddar ur den först (även om den skall laddas ur av sig själv om allt fungerar).
Plus att du behöver en redigt lång TORX T15 för att få ur skruvarna.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns från nån youtube video så har gamla Classics problem med moderkortet, specifikt kondensatorerna (?), för att Steve och co. ville spara nån slant. Så något att titta till kanske föv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Vad jag minns från nån youtube video så har gamla Classics problem med moderkortet, specifikt kondensatorerna (?), för att Steve och co. ville spara nån slant. Så något att titta till kanske föv?

Gamla maccar har samma problem som alla andra gamla datorer
Kondensatorer går sönder och kan förstöra moderkort och andra komponenter.
Nätdelen går sönder och kan förstöra moderkort och andra komponenter.
Batteriet går sönder och kan förstöra moderkort och andra komponenter.
Floppyn slutar att fungera när allt smörjmedel hårdnat och/eller drivremmen disintegrerat helt.
Hårddisken kastar in handduken för att kondensatorerna på den gett upp och/eller att lagringen kärvat ihop helt.
etc.
etc.

Men lite av charmen med gamla datorer är ju att man ofta kan förebygga eller reparera skador.
Väldigt roligt att återuppliva gamla komponenter.

Permalänk

Som sagt. Känner egentligen att jag inte orkar krabba med det. Hade säkert lyckats lösa det mesta, men ville mest bli av med den ASAP.
Få se hur jag gör i så fall.

Permalänk
Medlem

Finns grupper på Facebook som pysslar med gamla datorer, sök på retrodator etc.

Du kan säkert få den hämtad också..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@dataknutte: Hej!
Jag bor i Stockholm och kommer gärna och hämtar den ifall du vill bli av med den

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Skrivet av gdmllj:

@dataknutte: Hej!
Jag bor i Stockholm och kommer gärna och hämtar den ifall du vill bli av med den

Vill du ha den kan du ju får den, typ mot en trisslott eller så. Känns ju bättre än att bara kasta den på tippen. Jag har skickat PM till dig.
//Jesper

Permalänk

Datorn brukar säljas för ca 3-400 kr om den fungerar. Ofta försöker folk få mer för den, men det fungerar aldrig. Värdet på dessa gamla svartvita Macar är faktiskt väldigt lågt, trots att många tror de är samlarobjekt. Finns väl ingen som faktiskt samlar på dem.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Inaktiv

Jag är ställer mig i kö om gdmllj mot förmodan ångrar sig :), Gamla macar ska man ta hand om!

Permalänk
Medlem

Om det är ett av Apples gamla tangentbord med mekaniska brytare så borde det kunna säljas för ett par hundra bara det.
Det är inte väldigt ovanligt (jag har sett tre st idag på ett tangentbords-enthusiast-möte) men ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

mac

@dataknutte: Hej har du macen kvar?_Martin

Permalänk
Permalänk

@dataknutte:

Macintosh Classic tilllverkades ju i rätt så många exemplar, så begpriserna på den är inte extrema, men du får nog minst flera hundra

Den kan bootas ifrån sitt eget ROM minne, genom att hålla med COMMAND + OPTION + X + O , håll ned o slå eller starta om datorn.

https://eeggs.com/items/534.html

Tror du fått nog med intressanta hämtare i tråden som vill köpa den

Permalänk
Medlem

TS har inte varit aktiv på ett år i detta forum. Tror tråden är rätt död.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Får du inte igång den vore det ju rätt ballt att bygga en hackintosh på nån mITX-bräda + slakta någon passande skärm, och stoppa i ett gammalt Classic-chassi. En riktig sleeper

Det räcker med en Hallonpaj för att emulera de gamla Macarna så det är ganska lätt att bygga in ny hårdvaran i det stora höljet, antagligen är det bökigast att få in en skärm om den som sitter i inte funkar eller om man inte vill modda den.
Orginal hddn var på hela 40 Mbyte om den har en intern hdd så den är ju inte heller nått större problem att emulera idag.

The Apple Macintosh Classic features an 8 MHz 68000 processor, 1 MB or 2 MB of RAM and either a 1.44 MB disk drive or a 1.44 MB disk drive and a 40 MB hard drive in a sleek, compact all-in-one case with a 9" monochrome display.
Although it was slow for its day, the Macintosh Classic notably was the first Mac to sell starting just under US$1000.
https://everymac.com/systems/apple/mac_classic/specs/mac_clas...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.