Permalänk
Medlem

Bygga ut sitt kompisnätverk?

Pga framför allt omständigheter som legat utanför min kontroll (särskilt dysfunktionella uppväxtförhållanden) så har mitt sociala umgänge gått från att vara extremt stort när jag var barn till att förstöras mer och mer och som en ond cirkel försämra sig själv för att nå en situation där det i princip är obefintligt.

Alla vänner jag hade som barn har jag inte haft kontakt med sedan många (ca 20) år tillbaka. Har sedan dess aldrig riktigt fått något kompisnät. Har enstaka vänner här och var, men väldigt utspridda. Ingen i närheten av där jag bor.

Så min fråga är, går det att skaffa nya vänner när man är vuxen (jag är i 30-årsåldern) som faktiskt utvecklas till nära vänskap? Är det någon som lyckats skapa en ny vänskapskrets i vuxen ålder, som kommit att utvecklas till ett regelbundet socialt umgänge? Är det möjligt? I så fall hur?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Ett vanligt bekymmer, tyvärr. Speciellt i Sverige är det svårt att få någon meningsfull kontakt överhuvudtaget om man väl hamnat i ensamhetsspiralen.

Vänskap kommer ofta som en bieffekt av engagemang i områden där andra människor verkar. Så försök skaffa en hobby, eller om det är möjligt; byt jobb.

I övrigt är det klurigt. Har inga bättre råd än så tyvärr. Men om det är till någon tröst så kan jag meddela att det finns många som är i samma sits, men vår kultur är inte direkt utformad för enkelt nätverkande på ett personligt plan, tyvärr.

På ämnet: https://www.svtplay.se/video/20080938/edit/edit-kan-andrev-fa...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Elektroman Det är möjligt men tyvärr mycket svårt. Testa att gå ut på krogen själv då tvingas man att prata med andra om man inte är helt osocial. Spelar ingen roll vem du pratar med ordningsvakten, bartendern eller om du hittar en annan ensam gäst som som kanske också är ute efter att lära känna nytt folk.
Det är inge fel med att gå ut på krogen själv som många tycks tro det är många som gör det.

Alternativt om du gillar nån sport typ hockey och fotboll så är det vanligt med supporterbussar som går till matcherna då har ni dessutom samma intresse. Ta inte fel buss bara

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Exponering, kort och gott. Oftast genom gemensamma intressen.

Hitta något du verkligen älskar att göra och utöva det, så är du halvvägs i mål.

Bra förslag med tråden i föregående svar.

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits efter att ha bott utomlands i många år. Härligt med internationella vänner men viktigt med folk man kan träffa lite oftare. Mitt tips är samma som många nämnt ovan att identifiera något du är intresserad av och sedan leta rätt på ett sammanhang där andra människor som också är intresserade av det är.

Kolla upp facebookgrupper, lokala föreningar, forum på nätet (går ju att börja lära känna folk online, ganska låg tröskel, gäller bara att våga ta det till nästa steg).

Själv började jag med att söka på facebook efter det jag var intresserad av, sökte både på evenemang och på grupper. När jag hittade något klickade jag på alla "liknande evenemang" eller "liknande grupper". Spenderade säkert en hel dag att bara göra detta. Hittade två grupper/föreningar som var extra intressanta.

Sedan bara att gå på så många evenemang som möjligt, prata med många människor men samtidigt hinna märka om det är någon man klickar lite extra med. Om dom är återkommande på evenemanget så ser man till att snacka lite varje gång. Kan ju ta lite tid. Många är ju ganska upptagna när dom är 30+. Många delar ju gärna dock facebook eller telenummer, så kan man ju snacka lite mer så och skapa en starkare kontakt.

Hade min första lunch idag med en jag träffade på detta sättet. Har sets på träffar ungefär en gång i månaden och även skickat lite sms. Beror ju på hur busy den andra verkar om man ska ta det lugnare eller kan gå snabbare fram. Men så länge dom är på att höras och ses så är det bara att fortsätta. Fråga mycket om den andra och berätta om dig själv så att dom kan skaffa sig en bild av vem du är.

Ovan kräver såklart lite social förmåga och att man vågar ta första steget på många sett, men det är så jag har gjort.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.