Lurar med mikrofon, tips sökes.

Permalänk
Medlem

Lurar med mikrofon, tips sökes.

För ett bra tag sedan köpte jag ett par lurar till min gaminglaptop. Valet föll på siberia 350 för dom kändes lätta och sköna men i längden var besvikelsen på ljudet den tydligaste känslan. Känslan var att ljudet var lite tunt och diskant och tydligen gaminglurar det ofta medvetet. Jag är dock casual gamer och behöver inte perfekt ljud för att höra fotsteg utan vill ha tyngd och fyllighet, som passar både musik och spel.

Har istället kört med iphone earpods och laptopens inbyggda mic som hållt lika bra kvalitet utan att dom blir varma eller tunga i längden.

Har köpt en ny gaminglaptop nu och och den susar lite tydligare så inbyggd mic är inte att tänka på och därför söker jag tips på lurar med mikrofon som för ett hyggligt pris kan tillfredställa mig mer ljudmässigt och bekvämlighetsmässigt.

Tittat lite på beyerdynamic custom one pro plus men osäker på hur mikrofonens förmåga att inte ta upp ljud runtom.

Det viktigaste är att dom är väldigt sköna att ha på sog längre stunder. Prioritet 2 är att det är ett bra fylligt ljud. Prioritet 3 att micen är bra nog för att filtrera bort laptopens sus och andra irrelevanta ljud.
Sen utöver det vill jag att det ska vara over ear och helst vill jag inte lägga mer än 1500, gärna billigare.

Någon som har tips på lurar som kan passa?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Dessa kom ut i höstas. Fått väldigt bra omdömen och sitter med quad dac inbyggt. Funderar själv på dom.

https://www.inet.se/produkt/6301815/asus-rog-delta

Permalänk
Medlem

@Dassh: Ursäkta sent svar. Blir lite osäker på dom då en recensent skrivit att dom var gigantiska och inte bra för mindre huvuden.

Har däremot kikat lite på Hyperx Cloud II och Hyperx Cloud Alpha (Pro) som skulle kunna vara intressanta, någon som kan uttala sig om ljudet och tyngden i ljudet på denna lur?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

@Dassh: Ursäkta sent svar. Blir lite osäker på dom då en recensent skrivit att dom var gigantiska och inte bra för mindre huvuden.

Har däremot kikat lite på Hyperx Cloud II och Hyperx Cloud Alpha (Pro) som skulle kunna vara intressanta, någon som kan uttala sig om ljudet och tyngden i ljudet på denna lur?

Kika på Arctis 7, har dom själv och är väldigt nöjd med dom.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@HaBBarN: Vet inte om jag är så sugen på Steelseries, kände mig som sagt rätt missnöjd med mina 350. Dom funkar utan problem men ljud kändes tunt, ingen tyngd och mikrofonen tar upp en del externa ljud om dom kommer plötsligt och högt även om det är i andra änden av huset. Tyvärr är väl många spelheadsets såna för att det ska vara så himla klart ljudet så man hör varje fotsteg osv bla bla, men jag vill gärna ha lite tyngd också, sen kör inte jag competitive på det sättet.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

@HaBBarN: Vet inte om jag är så sugen på Steelseries, kände mig som sagt rätt missnöjd med mina 350. Dom funkar utan problem men ljud kändes tunt, ingen tyngd och mikrofonen tar upp en del externa ljud om dom kommer plötsligt och högt även om det är i andra änden av huset. Tyvärr är väl många spelheadsets såna för att det ska vara så himla klart ljudet så man hör varje fotsteg osv bla bla, men jag vill gärna ha lite tyngd också, sen kör inte jag competitive på det sättet.

Då skulle jag verkligen inte köpa HyperX, har polare som har sjuka problem med att deras ingame ljud åker igenom till voice chat.

Edit: https://www.inet.se/produkt/6607033/sennheiser-game-one-svart dessa kanske vore nått?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@HaBBarN: Dom där hade jag missat, dom ser intressanta ut, fått bra betyg av användare på prisjakt. Hade jag haft stationär dator hade jag köpt lurar + bordsmic men måste ju hitta en sån här lösning för bordsmic är inte en vettig lösning för mig här i soffan. Men ska kolla närmare på dom lurarna. Tack.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

@HaBBarN: Dom där hade jag missat, dom ser intressanta ut, fått bra betyg av användare på prisjakt. Hade jag haft stationär dator hade jag köpt lurar + bordsmic men måste ju hitta en sån här lösning för bordsmic är inte en vettig lösning för mig här i soffan. Men ska kolla närmare på dom lurarna. Tack.

Tror jag har exakt dessa fast massdrops variant

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-pc37x-gami...

är det samma så kan jag ge en liten recesion av dem

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Tror jag har exakt dessa fast massdrops variant

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-pc37x-gami...

är det samma så kan jag ge en liten recesion av dem

Finns en modell som heter pc 373D som är något dyrare, men kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

SteelSeries Arctis Pro - Väldigt bra ljud, Hårdvaru-vred (kul gadget) för att mixa ljud mellan kommunikation/övrigt ifall man vill höra enbart snacket eller spelet under en kort stund. Tyckte de satt lite dåligt på just mig, gick inte att expandera fullt så stora som jag ville ha. Slutna lurar, ganska tunga.

Sennheiser Game One - Mycket lättare headset, väger väldigt lite. Väldigt bekvämt, känns knappt att man har dem på. Genomgående bra Mic inget att klaga på men inte streamingvärdig. Ljudet är klart klenare än ovanstående men duger fint för mig. Hörlurarna är öppna, men finns en sluten modell i Game Zero som jag inte testat.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

@HaBBarN: Dom där hade jag missat, dom ser intressanta ut, fått bra betyg av användare på prisjakt. Hade jag haft stationär dator hade jag köpt lurar + bordsmic men måste ju hitta en sån här lösning för bordsmic är inte en vettig lösning för mig här i soffan. Men ska kolla närmare på dom lurarna. Tack.

Dom kan du glömma direkt om du vill ha tyngd #bas" i lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Finns en modell som heter pc 373D som är något dyrare, men kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ett par qpad qh-90 och finner att dessa lurar har bättre ljud.

Basen kanske kunde ha varit bättre men använder dessa främst till spel så det är inget problem för mig.
Har bara kört lurarna på det inbyggda ljudkortet, skall prova och köra dem på min prosonus firebox och se om det blir ngn skillnad gentemot det inbyggda kortet.

Micen fungerar bra dock lite känslig så när jag använder discord så måste jag använda det manuella läget annars hörs tangentbordsskrivning, anding etc.
Ljudet som andra hör är bra, klart.

Spelar mest pubg och det som jag har mest problem att höra är fotsteg vilket jag misstänker har med mitt ljudkort att göra.
Men tror inte att dessa lurar är de bästa till att lyssna på musik till.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Hade ett par qpad qh-90 och finner att dessa lurar har bättre ljud.

Basen kanske kunde ha varit bättre men använder dessa främst till spel så det är inget problem för mig.
Har bara kört lurarna på det inbyggda ljudkortet, skall prova och köra dem på min prosonus firebox och se om det blir ngn skillnad gentemot det inbyggda kortet.

Micen fungerar bra dock lite känslig så när jag använder discord så måste jag använda det manuella läget annars hörs tangentbordsskrivning, anding etc.
Ljudet som andra hör är bra, klart.

Spelar mest pubg och det som jag har mest problem att höra är fotsteg vilket jag misstänker har med mitt ljudkort att göra.
Men tror inte att dessa lurar är de bästa till att lyssna på musik till.

Dom kommer inte användas till så mycket musik men jag vill ändå känna när jag skjuter med ett vapen i ett spel att det är tyngd i skottet. Problem i pubg kan nog lika görna vara just pubg, mina vänner som spelar det mycket sliter sig i håret ibland.

Använder alltid push to talk så det är okej, får utforska vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

@micke7406:

Har du någon ide om vad som skulle vara ett bättre alternativ?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

@Ohrstrom: Vill du ha både bra ljud och mic, så är inte "gaming-headsets" alls att rekommendera.
Jag skulle antingen föreslå något i stil med denna (AntLion ModMic) om du har ett par bra hörlurar redan: https://www.inet.se/produkt/6600030/antlion-modmic-v5
Annars bättre kvalité på både hörlur och mic så som denna: https://www.amazon.co.uk/Audio-Technica-BPHS1-Broadcast-Stere...

Båda alternativen så får du en rätt bra mic, samtidigt som du kan få bra ljud (förutsatt att du har bra hörlurar om du väljer ModMic'en som sagt).

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av ljudet i headsettet jag länkade, men har hört ljudet från båda mickarna, och det är rätt bra i båda fallen. Vill du ha bättre mic, så får du lägga lite mer och köpa en "riktig" mic, instegskostnaden hamnar väl på runt 1,000kr om du kör på något i stil med typ en Blue Yeti som är rätt populär och helt okej (många youtubers/streamers som kör på just den micken).

Ett alternativ till hörlur om du inte redan har någon, så kan jag rekommendera denna https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/over-ear/a...
Jag har dom själv och är väldigt nöjd.
Du får ju ingen extrem bas som du förväntar dig i typ ett par beats eller liknande, så vill du att öronen ska vibrera när nån med lite mörkare röst pratar så är dom inte för dig.

Kortfattat: nästan allt med "gaming" i namnet är halvdyra saker, som oftast går att hitta alternativ som är i samma prisklass eller snäppet dyrare för bättre kvalité. Ett annat exempel är "gamingstolar". Köp alltså inte ett headset från välkända datorkomponentstillverkare/e-sportlag, köp ett headset/hörlur +mic från tillverkare som är bra på den typen av produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Siberias gamingheadset har verkligen alltid krånglat i årtionden, totalt urusel kvalité

Satsa på Sennheisers lurar istället!

Permalänk
Medlem

Cooler Master MH752 borde vara en nobrainer.

Du vet hur Clouds har varit en nobrainer, dom baserades på en väletablerad bra-billig hörlur.
Tydligen så har CM fått den genialiska iden att basera deras lur på en bättre väletablerad bra-billig hörlur, nämligen Taskstar Pro82.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

@micke7406:

Har du någon ide om vad som skulle vara ett bättre alternativ?

Kan du öka budgeten ett par hundra så har du Astro A40TR.
Annars skulle jag nog säga Skullcandy Crusher trådlösa lurar plus någon billig mic från ebay
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/horlurar/CRUSHERW...
https://www.ebay.com/itm/BM800-Condenser-Microphone-Kit-Studi...

Permalänk
Medlem

HyperX Cloud II alla dagar i veckan. Bra pris, lätt att ha på huvudet, bra ljud overall(om man inte är musiker såklart), snygga, bra mikrofon, schysst box som lurarna kom i med alla tillbehör såsom bärpåse, dubbel kontakt för att plugga in på flyg/tåg, andra hörlurskuddar och lite annat, 7.1 ljud. Grymt ljudkort.

Enda minuset är väl sladden korvar sig lite.
Kan även rekommendera dessa i samma veva.
HyperX Pulsefire - Grymt skön mus för en billig peng(åtminstone när jag köpte den)
HyperX Alloy Elite - Grymt skönt tangentbord, stabilt och robust.
Och musmattan i XXL utförande, enda negativa där är väl den sydda kanten runt hela. Dock inte alls så störande som man skulle kunna tro.

Sen är Kingston/HyperX support bland de bättre som existerar.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Corsair void. HyperX Cloud II: mikrofonen går lätt sönder