Grafikkortsförsäljningen minskade med 20 procent år 2018

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsförsäljningen minskade med 20 procent år 2018

I en ny rapport från Jon Peddie Research framkommer det att försäljningen av dedikerade grafikkort minskade med 20 procent 2018 jämfört med året innan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ett mellanklass-grafikkort kostar som en ps4/xbox one och har samma prestanda/krona som ett 970 för 5 år sedan

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Inaktiv

Så otroligt mycket pengar som kryptomining har öst in till grafikkort-tillverkarna, men nu börjar det bli slut med detta. Grafikkort går också från något som länge varit självklart till att bli en ickefråga för en stor del av användarna. Nå andra marknader som AI växer fram och tar andelar.

Permalänk
Medlem

Min tanke också att fler och fler slutar gräva guld.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Sänk priserna så kanske folk vill köpa era produkter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Alldeles för höga priser på grafikkort. Ser fram emot ytterligare dyk i försäljningen 2019.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

För dyrt när man ser till prestandan man får. Heck, gamla 970 hänger ju fortfarande med rätt så bra när man tänker att det är närmare 5 år gammalt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt med dom priserna,det har gått helt överstyr.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kostar ju att ligga på topp just nu om man säger så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

ett mellanklass-grafikkort kostar som en ps4/xbox one och har samma prestanda/krona som ett 970 för 5 år sedan

Samma är väl att ta i. Ett 1060 6Gb går att hitta för under 3k idag, och det långsammare 970 gick väl för 3400kr för de billigare modellerna med eftermarknadskylare kring lansering. Blir väl typ 30% bättre pris/prestanda eller nått på fyra och halvt år, så är ju knappast imponerande oavsett så mellanklassen har verkligen tagit en smäll när det kommer till pris/prestanda, och valutan har ju inte gjort saken bättre. Dock så var 970 lanserings MRSP ju bara 20dollar från 2060, och då är det senare mer än dubbelt så snabbt. Men något känns ju fel när det mest "prisvärda" kortet idag kostar 3999... Att bygga på tight budget idag känns verkligen inte så kul.

Trodde faktiskt tappet skulle vart betydligt större med tanke på miningboomen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

och det långsammare 970 gick väl för 3400kr för de billigare modellerna med eftermarknadskylare kring lansering.

Runt lanseringen ja, men senare gick det att få tag i 970 under 3K samt att t.ex R9 290 sålde för runt 2,5K redan under 2015, 1060 till skillnad har varit ute i över 2 år och inte sett några stora prisjusteringar fram tills nyligen.

Permalänk
Medlem

Dator teknik senaste åren har passeat vad mjukvaran kräver och man behöver inte längre uppgradera var och varannan generation. Sitter själv på ett GTX1080 och det enda som får mig att vilja uppgradera är det där oresonliga ha-begäret för rent prestanda mässigt så funkar det nuvarande hur fint som helst. Hade priserna varit mer humana så hade jag kanske givit in och köpt ett nytt kort, men ger just nu är det helt enkelt inte värt det.

Permalänk
Medlem

Just i Sverige finns det risk för än värre situation, då kronan haltar betänkligt mot andra valutor.

Permalänk
Medlem

Köpte min asus 1060 6 gb för runt 1 år sen för 1800 från elgiganten.
Kommer nog ha kvar den ett tag till.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

För dyrt när man ser till prestandan man får. Heck, gamla 970 hänger ju fortfarande med rätt så bra när man tänker att det är närmare 5 år gammalt!

Håller med, ser ut som att vi sitter med liknande datorer.

När jag bytte från GTX 570 till GTX 970 var det en dubblering av prestanda för samma pris. Nu har det gått 4 år till och jag skulle behöva ett 2070/2080. Tillsammans med en ny plattform.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalBumling:

Runt lanseringen ja, men senare gick det att få tag i 970 under 3K samt att t.ex R9 290 sålde för runt 2,5K redan under 2015, 1060 till skillnad har varit ute i över 2 år och inte sett några stora prisjusteringar fram tills nyligen.

Läs vad jag svarade på, handlade om hur det utvecklat sig sen fem år sedan (när inte ens 970 var släppt så tog från release).

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Just i Sverige finns det risk för än värre situation, då kronan haltar betänkligt mot andra valutor.

Jag och den haltar efter mycket, läste nyss en artikel om det, om jag minns rätt har kronan försvagats med 23% mot euron och 17% mot pundet de senaste fem åren. Intressant nog så sjönk kursen med 7% förra året mot pundet trots att de valt att gå ur EU och pundet rasat. För att inte nämna dollarn, minns ni när den låg nere på runt 6 spänn mot kronan för ett antal år sedan? Ni ligger den väl på närmare 9kr. Så vi kan nog räkna med att grafikkort (och mycket annat, så som resor t.ex.) kommer att vara dyrare ett bra tag framöver tills kronan blivit starkare, eller tills vi väljer att införa Euron.
Dock står sig kronan bra mot Turkiska Lira, rätt billigt att semestra där nu Men det är väl det enda landet som kronan stått sig riktigt bra mot.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

och nu börjar andrahands marknaden fyllas av billiga 1060 och 1070 kort. ingen ide för en normal användare att betala mer än 3 000 för ett kort i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Som andra säger så finns det ju inte längre någon efterfrågan för mining. Samt att nya grafikkort kostar och presterar lika med de de ersätter så finns det ju ingen anledning att byta.

Antingen gå ner i pris, eller öka prestandan rejält i samma prisklass som kortet ersätter, annars kommer ju ingen att vilja byta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna uppgraderat. Men vill inte betala premiumpris för funktioner som Raytracing och DLSS när de inte är mogna. Ge mig ett 2080 ti utan tensorkärnor för 9k och jag köper det direkt.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

@anon75480: Och hur tycker du att dagens 1060 pris är relevant i diskussionen när artikeln/kommentarerna handlar om Nvidias usla försäljning under förra året? 1060 prissänktes rejält inför 1660 lanseringen och det var näst intill omöjligt att hitta ett 6GB kort under förra året.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalBumling:

@sKRUVARN: Och hur tycker du att dagens 1060 pris är relevant i diskussionen när artikeln/kommentarerna handlar om Nvidias usla försäljning under förra året? 1060 prissänktes rejält inför 1660 lanseringen och det var näst intill omöjligt att hitta ett 6GB kort under förra året.

För jag svarade inte på artikeln utan på detta påstående: "ett mellanklass-grafikkort kostar som en ps4/xbox one och har samma prestanda/krona som ett 970 för 5 år sedan"

Jag antog att han utgår från dagens priser eftersom han skrev kostar och eftersom det var så stort tidsintervall till 970.

Permalänk
Medlem

Så går det när man bara lägger till nya premiumsegment över de tidigare segmenten, istället för att öka prestandan per krona och behålla samma prisstruktur. Det finns ytterst få anledningar för någon med Pascal eller t.o.m. Maxwell att uppgradera till något i samma prissegment som deras nuvarande kort tillhörde när det släpptes.

"Snabbare grafikkort till lägre priser är ingen rättighet" - Nej, men så hade det fungerat om det fortfarande funnits konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

20% sämre försäljning, 50% högre priser. Apple och nVidia gråter nog inte allt för många tårar trots allt.

Permalänk
Avstängd

Bättre priser att Vänta på Radeon korten då 570,580 och 590 priserna kommer gå ner under denna månaden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

För jag svarade inte på artikeln utan på detta påstående: "ett mellanklass-grafikkort kostar som en ps4/xbox one och har samma prestanda/krona som ett 970 för 5 år sedan"

Vilket det också gjorde under tidsperioden som artikeln och vad man kan anta kommentaren refererar till då den just är det en kommentar till den initiala artikeln. Personen hade visserligen kunnat lagt till "fram tills nyligen" men inte alla håller slaviskt koll på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Tricket är att köpa grafikkort under 2000:-, stanna kvar på 1080p eller 1440p och lära sig tweaka inställningar. Strunta helt enkelt i de högre segmenten. Med R9 290/GTX 970 klarar man sig i de flesta fall bra än idag sålänge man håller sig borta från 4K. Sen är det bara att hålla ut till lanseringen av nästa generations konsoler. De sätter standarden för vad som komma skall. De kan inte kosta för mycket, för genomsnittskonsumenten köper inte en konsol som är för dyr. De kommer sannolikt sikta på 4K 60fps. Sen vette fan hur länge till vi kommer få se grafikkort som koncept. De är kostsamma att tillverka. Spelkonsolerna tycks klara sig bra utan dedikerade grafikkort, presterar förhållandevis bra sett till vad de kostar. I framtiden när allt 3D stackas så kan jag tänka mig att vi kommer klara oss utan grafikkort i konsumentdatorer. Jag gissar på högst 5 år till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Den har haltat en längre tid och troligtvis huvudorsaken till prisläget, det kostar på att dopa svensk ekonomi med minus räntor i högkonjuktur.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Dom som köpte 1080 och titanium varianten vid lansering gjorde väldigt bra investeringar som hållit länge. Även Vega har väl varit fina val