Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Karriärsbyte maskiningenjör till utvecklare mha. 12 veckors bootcamps

Permalänk
Medlem

Karriärsbyte maskiningenjör till utvecklare mha. 12 veckors bootcamps

Hej Sweclockers,

För att göra en berättelse kort. Jag är ursprungligen en maskiningenjör från Linköpings universitet. Jag har jobbat i snart 2 år inom fordonsbranschen i Göteborg, men sen jag fick min dotter som nu är snart 3 månader gammal har jag börjat inse att jag måste utnyttja tiden väl och göra det som betyder mest för mig. Jag har märkt att arbetsuppgifter och karriärsmöjligheter som maskiningenjör inte varit så tilltalande och har haft stora tankar om karriärsbyte till att bli en Full Stack Developer väldigt länge.

Jag har varit egenlärd under flera års tid där jag lärt mig HTML, CSS, JavaScript, Python, Databashantering och sitter nu och lär mig React.js via Udemy. Jag har skapat egna hemsidor till mina vänner för företagsverksamhet, till mina föräldrars restaurang och driver min egna ekonomiblogg primärt mha. CMS Wordpress.

Till detta behöver jag er hjälp och åsikter till hur jag gör detta karriärsbytet bäst.

Jag är under ett urval att ta Academy Works 12 veckors bootcamp och om det blir aktuellt blir utbildningsorten Stockholm och sedan placeringsorten Göteborg, synd att utbildningsorten inte är Göteborg, men jag får hitta temporär bostadslösning för mig och min familj. Dock är programmeringsspråket Java och de har precis avslutat deras JavaScript bootcamp som var i Göteborg. Det som är bra är att man blir tillsvidareanställd via Academy work och får en spark in i karriären med uppdrag.

Sen finns det Craft Academy som jag inte vet så mycket om,
men studieavgiften ligger på minst 90 000 kr som självklart får avbetalas under 2 års tid räntefritt och de har utbildningar i Göteborg vilket är bra. Men hur bra utbildningen är vet jag inte skulle vara intressant höra ni som tagit den. Söka jobb efter utbildningen får man välj göra på egen hand. De utbildningar de erbjuder är: Enterprise Java Web Application Developer och Full Stack Web Developer. Här finner ni mer info:
https://www.craftacademy.se/weekly_plan/

Vad tror ni? Vad skulle ni ge för tips?

Tack så mycket på förhand

Vänliga hälsningar

Sutekido

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

@sutekido:
Mitt första intryck är att på 12 veckor hinner man bara börja nosa i programmering, att ett företag går ut med att du blir en fullstack webbutvecklare på 12 veckor är bara nonsens.

Har ingen erfarenhet av dessa bootcamps, men tror det kräver mycket mer av dig för att lyckas på marknaden.
Skapa ett portfolio och ha hobbyprojekt att visa upp då du söker arbete.
För saknar du en fullskalig utbildning i området (högskola, YH) så måste du kunna visa dina kunskaper på annat vis för att ett företag ska nappa.
Däremot tror jag det är jätte bra att gå bootcamps eller liknande då man intensivt vill förbättra sina kunskaper man redan har, vilket låter som det skulle passa in på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

@sutekido:
Mitt första intryck är att på 12 veckor hinner man bara börja nosa i programmering, att ett företag går ut med att du blir en fullstack webbutvecklare på 12 veckor är bara nonsens.

Har ingen erfarenhet av dessa bootcamps, men tror det kräver mycket mer av dig för att lyckas på marknaden.
Skapa ett portfolio och ha hobbyprojekt att visa upp då du söker arbete.
För saknar du en fullskalig utbildning i området (högskola, YH) så måste du kunna visa dina kunskaper på annat vis för att ett företag ska nappa.
Däremot tror jag det är jätte bra att gå bootcamps eller liknande då man intensivt vill förbättra sina kunskaper man redan har, vilket låter som det skulle passa in på dig.

Nej, men självklart förväntar jag mig inte att man blir riktigt grym på 12 veckor, men jag tror man får gedigen kunskap att kunna börja jobba med det antingen på företag eller driva eget. Du får liksom startpaketet och allt är förr eller senare upp till dig.... Din ambition är ju det viktigaste i slutändan.

Jag har inte råd att ta en 2 år YH utbildning eller 3 års högskoleutbildning. Jag har råd att ta en 3 månaders utbildning och pröjsa pengar för det bara för att få första sparken in och kunna jobba som det, det mesta kommer senare hur ambitiös jag är, hur mycket jag kodar på fritiden, vilket jag gör.

Finns det inga som tagit Craft Academy kurser?

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Nej, men självklart förväntar jag mig inte att man blir riktigt grym på 12 veckor, men jag tror man får gedigen kunskap att kunna börja jobba med det antingen på företag eller driva eget. Du får liksom startpaketet och allt är förr eller senare upp till dig.... Din ambition är ju det viktigaste i slutändan.

Jag har inte råd att ta en 2 år YH utbildning eller 3 års högskoleutbildning. Jag har råd att ta en 3 månaders utbildning och pröjsa pengar för det bara för att få första sparken in och kunna jobba som det, det mesta kommer senare hur ambitiös jag är, hur mycket jag kodar på fritiden, vilket jag gör.

Finns det inga som tagit Craft Academy kurser?

Tror du lär dig lika mycket av att plöja igenom t.ex. freecodecamp eller annat liknande onlinematerial på 3 månader. Så sparar du 90 tusen också 😁👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Tror du lär dig lika mycket av att plöja igenom t.ex. freecodecamp eller annat liknande onlinematerial på 3 månader. Så sparar du 90 tusen också 😁👍

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har plöjt igenom det mesta där samt Udemy kurser som är fantastiska. Men förr eller senare behöver du mentorer, du behöver projekt du behöver ha projekt i grupp.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag har övervägt ett tag och ska avvakta med ta Craft Academy kursen som kostar 100 000 kr. Det är saftigt, och jag får kolla karriärmöjligheter inom maskiningenjör och successivt utvidga mina programmeringsskills tills jag är bekväm att kunna söka.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk

@sutekido:

Har en kompis som gått på Academy - 12 veckor som .net utvecklare.

Det är som du säger att du är knuten till dem i 2 år. (det som är bra är att du har garanterat jobb via dem i 2 år).
Lönen du får i sig varierar mellan 3 nivåer. Vet ej hur det ser ut i de större städerna där uppe. Men räkna med att du möjligtvis måste gå ner i lön om du är maskiningenjör idag och tjänar bra.

Det bra är att du får en fot in genom att de letar jobb till dig, hittar de inget går du hemma under tiden.
Det negativa är nog som de andra beskriver, du hinner inte bli en fullskalig utvecklare på 12 veckor, han kände inte så och det blev ganska mycket plugg vid sidan om.

Oavsett verkar det som ett bra sätt att komma in i marknaden som utvecklare men jag skulle väl säga att dessa 2 år som du är i avtal med dem är "junior"/ Praktik år där du verkligen skall skrapa ihop kunskap om man skall söka sig utanför sen.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ