Ljudlösning för nästkommande datorbygge

Permalänk
Hedersmedlem

Ljudlösning för nästkommande datorbygge

Det börjar bli dags för ny dator och därmed behövs det också en ny lösning för ljudet.

Kör i dagsläget med ett gammal M-Audio Delta Audiophile 2496 som har hängt med genom många datorer. Ett för mina ändamål vettigt ljudkort då det ger bra analog stereo-signal ut och inte hittar på en massa andra dumheter. Riktiga RCA-kontakter är ett plus!
Tyvärr är detta ett gammal PCI-kort och drivrutiner finns knappt ens till Windows 7 så nu ska det hittas en lösning som låter lika bra eller bättre (väldigt subjektivt).

Förstärkare är i dagsläget en Harman Kardon HK670 som är tänkt ska få vara med i några år till då den gör sitt jobb bra. Analogt ljud in är vad som finns och inget annat. På lång sikt ska den kanske bytas mot något roligare men det är inget högprioriterat.

Som jag ser det finns det ungefär fyra olika lösningar, se nedan här.
Mina fördomar säger fortfarande att den analoga delen av det interna ljudet på de flesta moderkort inte är någon höjdare så det alternativet ses som en tillfällig lösning.

Digitalt ut från moderkortet (spdif) och en extern DAC kan kosta mer eller mindre hur mycket som helst men borde låta ungefär som man betalar för.

Interna ljudkort med bra analoga utgångar (rca eller annan vettig kontakt är att föredra) verkar dra iväg ganska snabbt i pris och mängder med funktioner som jag inte har nån större användning av. Det som behövs är vanliga stereo-ljud i bra kvalitet och möjligen en mikrofoningång som är okej.

Externa ljudkort via USB finns i mängder, tvekar dock lite på dessa då det är mer exern skrot som hänger bakom datorn eller ska ta plats på skrivbordet. Ser helst lösningar som är "koppla in och glöm bort i fem-sex år".

Övriga önskemål är minimalt med extra mjukvara som behövs för att hålla igång ljudkortet. Drivrutiner och volymkontroll/inställningar är vad som behövs. Inte ett programpaket som drar 500mb ram och spionerar på allt datorn pysslar med.

Total budget är nånstans runt 1500-2000kr. Dyrare lösningar ska ha rejäla fördelar för att det ska vara intressant.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||