Permalänk
Medlem

Intel nuc som tv dator

Hej! hjälper mina föräldrar kolla på en dator att ha i tv rummet för att streama från. Skulle en sån här funka eller ska man gå upp lite?

https://www.dustinhome.se/product/5011095484/nuc-coffee-lake

Permalänk

@Alrik:
Jag kör en äldre modell av NUC med i5a (om jag inte minns fel) , kör allt från netflix , cmore, viaplay, svtplay, allting, använder den istället för vanlig antenn.

Satte i 8GB ram och en 80GB ssd , aldrig någonsin haft problem!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Jag har en NUC både hos mig själv, hos föräldrarna och svärföräldrarna och jag är jättenöjd med alla 3, min är lite dyrare modell men de billiga funkar jättebra också för surf och streaming.

Permalänk
Hedersmedlem

Tillräcklig. Men varför inte en Chromecast istället? Billigare och enklare att sköta.

Permalänk
Medlem

Det borde funka utmärkt, jag har en gammal Llano i min HTPC den funkar hur bra som helst.
(Haft lite strul med HBO nordics urusla flash implementation dock, men det har jag haft på min speldator med i7-7700K också. Så därför sade jag upp det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Hej! hjälper mina föräldrar kolla på en dator att ha i tv rummet för att streama från. Skulle en sån här funka eller ska man gå upp lite?

https://www.dustinhome.se/product/5011095484/nuc-coffee-lake

Har själv kört en NUC som mediadator i många år nu.
Men i dagsläget skulle jag kört på en Shield TV eller liknande.

Permalänk
Medlem

Dom vill inte ha en shield, men frågan är om man ska gå upp på i5 istället?

Permalänk
Medlem

Jag har kört en NUC med i3 sedan 2015. Funkar superbra att surfa och streama.
Just Coffee Lake i3 skall vara väldigt kompetent enligt NUC blog som har recenserat gen 8 här: https://nucblog.net/2018/10/coffee-lake-nuc8i3beh-review/

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag kör Chromecast. Funkar utmärkt, och som någon annan skrev så är den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Dom vill inte ha en shield, men frågan är om man ska gå upp på i5 istället?

Jag ser ingen poäng med att gå upp till i5, min gamla Llano duger som sagt fint än så länge.
En modern i3a är väldigt kraftfull och har en kompetent grafikkrets som hanterar mycket.

Permalänk

Jag hade en gammal NUC av äldre variant tidigare som fungerar jättebra till min TV!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt en sådan här i stället:
https://www.google.com/search?q=elitedesk&rlz=1C1GCEU_svSE836...

Framförallt för att den förmodligen går svalare.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar körde med en äldre generation NUC i3 funkade fint. Hade jag en chromecast över hemma, gav den till dom och nu körs det enbart casten. Smidigheten att pocka upp en mobilen istället för ett tangentbord, vilket jag förstår om man bara streamar från Netflix eller liknande tjänst. Plus att Spotify är bus enkelt att casta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Dom vill inte ha en shield, men frågan är om man ska gå upp på i5 istället?

Intel Core i3-8109U stödjer VP9 och H.265 video decoding och encoding i hårdvara. En dyrare CPU kommer inte göra någon skillnad för att titta på video

Permalänk

Jag tänkte också på att köra en NUC som HTPC men läste på ett forum att även den senaste NUC 8 med i5 klarar inte av alla 4K HEVC 10 HDR mkv-filmer utan får i bland tappade frames.
Vet inte om det stämmer eller hur utbrett problemet är? Nu istället går tankarna till en mindre stationär och ett Nvidia 1000-kort istället.

Permalänk
Medlem

Köpte en i3 nuc, köpte en 970 Evo nvme disk med. Kanske är Overkill? 😁

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Köpte en i3 nuc, köpte en 970 Evo nvme disk med. Kanske är Overkill? 😁

Antar att du köpte senaste NUC:en, version 8?
Har du möjlighet att testa och se hur bra den presterar med videofiler?
Här finns testfilmer: http://jell.yfish.us/
Kör enbart 4k HEVC 10 filmerna och du kan säkert börja med 140 mbps och gå uppåt. Vore ytterst intressant att se hur bra den presterar.

Permalänk
Medlem

Japp den nyaste i3, ska kolla när jag väl fått tid att sätta ihop det.

Permalänk

Har själv en gammal NUC D34010WYK och använder som Plex-klient (Plex Embedded), funkar kalas och är helnöjd.
Netflix, Youtube kör jag från en Nvidia Shield TV. Funkar också kalas.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Köpte en i3 nuc, köpte en 970 Evo nvme disk med. Kanske är Overkill? 😁

Haha, det känns extremt onödigt och overkill, men samtidigt lite kul.

Permalänk

Lite overkill med nvme men ska man få ut HDR så måste man som lägst köra i3 på NUC.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Japp den nyaste i3, ska kolla när jag väl fått tid att sätta ihop det.

Hur går det för dig?

Permalänk
Medlem

@Storbamsen: hann inte testa så mycket, är morsan som har den men 4k filmer verkar funka okej vad jag hunnit tests