Högtalare till företagsgym

Permalänk
Medlem

Högtalare till företagsgym

Hej!

Behöver lite hjälp och rådgivning om en högtalare till ett företagsgym.
Vi har en budget på 2000-3000 till högtalaren. Den ska vara i ett rum på ca 200m² men behöver egentligen bara täcka i ett hörn om 40m² då det är där vi har våran träningsutrustning.

Har fått tips på Sonos One men efter att ha läst lite verkar den sakna Bluetooth och går på WiFi genom en app(ar) i telefonen. Då det är många som kommer att vilja koppla upp och ner sig på ljudet kanske det är smidigast med BT?

Det bra med Sonosen är att det verkar vara lätt att bygga på i efterhand med flera högtalare. Då vi har planer att utöka med utrustning i hela lokalen. Har också förstått att man kan ha t.ex en radioapp spelandes på Sonosen ifall ingen vill koppla upp sig?

Eller ska man försöka få en större budget och köpa riktiga högtalare med förstärkare? Kom gärna med input och förslag

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Större budget och riktiga högtalare om du vill ha lite tryck i ljudet och täcka större del av rummet.

Den här är nästan inom budget och jag tycker den låter rätt hyggligt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=marshall&p=4924847

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det skulle absolut vara ett bra alternativ med att bygga med sonos då du kan expandera smidigt vid ett senare skede och synkronisera med samma musik i hela lokalen.

Det jag skulle investera i är en ipad och ett låsbart väggfäste där ni hanterar musiken istället. Då kommer det hela tiden vara musik igång och man väljer bara spellista därifrån.

Kostnaden blir visserligen mer, men det kommer vara värt det.
3579,- för ipad 2018
~1500,- för väggfäste
2248,- för Sonos

Totalt: 7327,-

T.ex. något sånt här som ni monterar på väggen:

EDIT: Sen kanske jag ska säga att det är inte supertryck i Sonos One - Den är mer för bakrundsmusik, förhoppningsvis så kommer Sonos släppa ett alternativ till Play 3 när den försvann..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

HK Onix studio 4 kanske? inte så mycket bas iofs men bra ljud.

Permalänk
Medlem

@Json_81
@Stefan94
@kissekotten4

Tack, bra förslag. Har ett möte med övriga inblandade snart och har nu lite olika lösningar att komma med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Det skulle absolut vara ett bra alternativ med att bygga med sonos då du kan expandera smidigt vid ett senare skede och synkronisera med samma musik i hela lokalen.

Det jag skulle investera i är en ipad och ett låsbart väggfäste där ni hanterar musiken istället. Då kommer det hela tiden vara musik igång och man väljer bara spellista därifrån.

Kostnaden blir visserligen mer, men det kommer vara värt det.
3579,- för ipad 2018
~1500,- för väggfäste
2248,- för Sonos

Totalt: 7327,-

T.ex. något sånt här som ni monterar på väggen:
https://vaggfaste.com/media/catalog/product/cache/1/image/300x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/p/ipad-vaggfaste-kiosk.jpg

EDIT: Sen kanske jag ska säga att det är inte supertryck i Sonos One - Den är mer för bakrundsmusik, förhoppningsvis så kommer Sonos släppa ett alternativ till Play 3 när den försvann..

Smart, en reflektion bara, senaste ipaden är lite overkill som musikspelare, valfri billig android borde ju duga.
Kanske inte så smidigt att folk ska logga ut och in på sina konton heller.

Skrivet av kissekotten4:

HK Onix studio 4 kanske? inte så mycket bas iofs men bra ljud.

Jag hade inte valt en högtalare utan AUX till ett gym.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Marshall Woburn, har själv spelat i en större industrilokal och den hörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Smart, en reflektion bara, senaste ipaden är lite overkill som musikspelare, valfri billig android borde ju duga.
Kanske inte så smidigt att folk ska logga ut och in på sina konton heller.

Absolut, men det finns inte så mycket fästen med lås till Android-plattor. Så jag brukar alltid rekommendera att köpa en ipad för enkelheten. Sen finns det en väldigt bra "restrictions" funktion i ipad som inte Android har inbyggt på samma sätt. Då kan man låsa den så ingen loggar ut eller gör något som man inte ska göra.

Tanken är att du har ditt spotify företagskonto där som du betalar till STIM - Sen byter bara man spellista (man kan söka på sin egen spellista)

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Absolut, men det finns inte så mycket fästen med lås till Android-plattor. Så jag brukar alltid rekommendera att köpa en ipad för enkelheten. Sen finns det en väldigt bra "restrictions" funktion i ipad som inte Android har inbyggt på samma sätt. Då kan man låsa den så ingen loggar ut eller gör något som man inte ska göra.

Tanken är att du har ditt spotify företagskonto där som du betalar till STIM - Sen byter bara man spellista (man kan söka på sin egen spellista)

Bra förtydligande.
Visste inte att det fanns företagskonto, men verkar ju rimligt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Smart, en reflektion bara, senaste ipaden är lite overkill som musikspelare, valfri billig android borde ju duga.
Kanske inte så smidigt att folk ska logga ut och in på sina konton heller.

Jag hade inte valt en högtalare utan AUX till ett gym.

"Linjeingång för ljud (minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm) "

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

"Linjeingång för ljud (minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm) "

Sedär ja, man ska kolla innan man skriver
Min äldre Onyx saknar det så antog snabbt att de nyare inte heller har det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kom att tänka på en sak, en Google Home Mini kopplad till en vanlig högtalare med bluetooth? Skulle kunna testa någon dag med min och se om det fungerar. Den har väl ett gästläge som är enkelt att ansluta till, och så kanske man kan placera en vettig högtalare lite högre upp så den sprider ljudet med en jämnare ljudnivå.
Möjligen sämre att bygga vidare på, men om man tänker sig att man köper en bluetoothmottagare med xlr-kontakt så kan man ju loopa vidare till bra många högtalare. Nu tänker jag alltså på aktiva pa-högtalare.

Visa signatur

.:bjorn