Apple svarar på Spotifys anklagelser gällande App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det låter som Spotify är grinollar som tycker det är orättvist att Apple inte betalar sig jsälva för sina egna tjänster.

Skulle deras stämning nå framgång byter jag Spotify mot Apple Music.

Skulle säja att problemet är inte att Spotify inte vill betala för sig eller undvika "Apple Skatten".

Problemet är att Spotify som en direkt konkurrent till Apple Music har blivit särbehandlade så att Apple Music kunde växa till sig när de lanserades.

Som deras exempel är uppenbar särbehandling för att hålla tillbaka en konkurrent:

Spotify får inte interagera Siri, men många andra appar kan interagera med Siri utan hinder.

Apple Watch det tog över ett år innan Spotify fick göra en app till den, men en app för Apple Music fanns givetvis med från start.
(Kolla på Samsung Spotify fanns med från start till min Samsung gear)

Andra utvecklare har kunnat förhandla med Apple för att slippa vissa regler eller kostander på Apples platfrom men den dörren är helt stängd för Spotify.

Och givetvis Apple's egna appar behöver inte följa platfromens regler alls (så som reklam i notiser). Tycker att om de nu ska vara så hårda med sina regler för att uppehålla "kvalitet och säkeret" så borde de gå med gott exempel och följa sina egna regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vilket samtidigt är rätt ologiskt. Om Apple argumenterar att Spotify borde betala enorma summor för att få ta betalt för sin app eftersom dom får en plattform att leverera sin tjänst på, och att man tillhandahåller verktyg för utveckling och hela rubbet, men detta måste man bara betala för om man använder Apples App Store för att genomföra betalningen.

Om nu Apple anser att det är värt så enormt mycket pengar för att de tillhandahåller allt detta, varför drar man gränsen just vid hur man betalar? Varför tar de inte betalt för de verktygen bara för att man hänvisas till en annan betalsida?

Dels är det ologiskt att dra en sådan gräns just pga hur en ekonomisk transaktion genomförs, dels är det ologiskt att de då tillåter t.ex Über att tjäna enorma pengar bara för att de har en egen betallösning, och dels känns det ologiskt att Apple skulle vilja ge så starka incitament för app-utvecklarna att flytta betalningen ut från Apple Store och krångla till det för användarna, vilket knappast gör användarna mer nöjda (vilket är ologiskt för att Apples framgångar ligger i att nästan hela deras fokus ligger på en bra användarupplevelse).

Det här är vad Spotify skulle ha skrivit. Det här är den argumentation man skall ha, inte bara "vi förstår inte, Apple är dumma mot oss" för att man låtsas som att man inte begriper.

Apple's utgångspunkt är att man tar betalt för att använda deras tjänst, både betalningslösningen, utvecklarverktygen och själva distributionen av programvara, och så slår man ut det på att Apple får 30% av "allt". Apple tjänar naturligtvis pengar på Spotify och Netflix, där deras kostnader är minimala och intäkterna är höga. Samtidigt förlorar de garanterat pengar på Facebook, som skickar ut uppdateringar på 300+MB till en väldigt stor kundbas utan att betala en krona. Min slutsats är att deras modell - att slå ihop de här grejerna - är föråldrad. Varje program måste bära sina kostnader (med något inemellan till Apple för en liten vinst, inga 15-30% på allt men några kronor).

Vad Spotify egentligen vill är att sköta hela betalningslösningen själva. Det är ingen fördel för användarna om det är så, eftersom användarna då tvingas skicka sin kreditkort till varenda liten spel-leverantör som vill sälja coins. Samtidigt är det ingen annan än Apple som tjänar på det nuvarande läget. En lösning hade kunnat vara att man kan göra ett avtal med Apple om att sköta betalningen själv om man är stor och välkänd nog, men det är klart att Apple inte har något intresse av att bara ge bort detta utan att lösa den andra änden, Facebook-biten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Spotify får inte interagera Siri, men många andra appar kan interagera med Siri utan hinder.

Spotify kan integrera med Siri om de vill, det är en öppen API som vem som helst kan använda. Problemet är sannolikt att den APIn idag fungerar så att man måste skicka en lista över vad Siri skall lyssna efter. Det är inget problem för en podcast-app som har kanske 20 prenumererade podcastar, men ett annat problem för Spotify som skall skicka över varenda sång de har. De hade dock lätt kunna göra ett Siri-stöd där man kunde begära att få lyssna på en viss spellista eller senast spelade låt eller så.

(Källa: Marco Arment, som gör en podcastspelare med Siri-stöd, på podcasten ATP)

Citat:

Apple Watch det tog över ett år innan Spotify fick göra en app till den, men en app för Apple Music fanns givetvis med från start.
(Kolla på Samsung Spotify fanns med från start till min Samsung gear)

Apple svarade på den i uttalandet länkat från artikeln. De säger att Spotify inte skickade in någon app förrän i September 2018, och att den då snabbt godkändes. Om Spotify har skickat in en app tidigare så får de visa det.

Citat:

Och givetvis Apple's egna appar behöver inte följa platfromens regler alls (så som reklam i notiser). Tycker att om de nu ska vara så hårda med sina regler för att uppehålla "kvalitet och säkeret" så borde de gå med gott exempel och följa sina egna regler.

Det håller jag med om. Det är iofs vanligt med folk som gör reklam i de notiserna, men det ursäktar inte att Apple gör det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple svarade på den biten i sin press-release, det var bara SweC som inte citerade det:
"A full 84 percent of the apps in the App Store pay nothing to Apple when you download or use the app. That’s not discrimination, as Spotify claims; it’s by design:
* Apps that are free to you aren’t charged by Apple.
* Apps that earn revenue exclusively through advertising — like some of your favorite free games — aren’t charged by Apple.
* App business transactions where users sign up or purchase digital goods outside the app aren’t charged by Apple.
* Apps that sell physical goods — including ride-hailing and food delivery services, to name a few — aren’t charged by Apple.
"
Jag tyckte att det var Spotifys mest korkade argument personligen. Man måste ha betalningen via Apple för tjänster som levereras i appen. Om man använder en app för att beställa något som levereras utanför, som fysiska produkter eller taxi, så kan man betala hur man vill. Sen att de inte tycker om det är en annan sak, men regeln är tydlig och har sett ut sån sen affären öppnades.

Fast frågan gäller inte huruvida regelverket är otydligt eller ej. Frågan gäller huruvida regelverket är schysst och ej konkurrenshämmande!

Apple beskriver hur de har kostnader för att tillhandahålla sin plattform och sin säkra betallösning, något de vill ha betalt för. Samtidigt så är de tydligen inte i behov av att ta betalt av de som levererar gratis-appar, reklamfinansierade appar, appar där man säljer fysiska tjänster/varor genom appen. Så varför har Apple inga kostnader för att tillhandahålla app-uppdateringar för dessa appar, men för Spotify och liknande appar? Varför måste Apple få in pengar för sin säkra betaltjänst av de som säljer prenumerationer och dylikt, men inte när man beställer och betalar för en Über genom appen?

Skulle det kanske vara så att om Apple skulle starta sitt eget taxibolag, eller börja med matleveranser, så skulle man helt plötsligt se ett behov att ta betalt för appar som landar i den sista kategorin ovan?

Apple säger vidare saker som "det är inte diskriminering, det är by design", som att det skulle bli bättre av att det är utstuderat och fungerar precis som man tänkt sig...

Skrivet av DasIch:

Det låter som Spotify är grinollar som tycker det är orättvist att Apple inte betalar sig jsälva för sina egna tjänster.

Skulle deras stämning nå framgång byter jag Spotify mot Apple Music.

Du har ju uppenbarligen inte fattat vad det handlar om alls. Det handlar inte om att Apple inte får ta betalt för att de tillhandahåller en AppStore med betallösning. Det handlar om att det anses som att de selektivt bestämmer vilka som ska betala och för vilka det ska vara gratis.

Vidare förstår jag varför just stämningens framgång kommer få dig att byta. Om Spotify har fel, då är det okej att vara kvar som kund, men om de har rätt och Apple hämmar konkurrens på ett otillåtet sätt, då ska du byta? Lite av en motsats till en medgångssupporter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Minns också i Apples första telefonmodeller så var teleoperatörer i Sverige tvungna att bygga ut hela sina mobilnät för att ge stöd åt frekvenser som endast iPhone använde sig av. Annars hade inte iPhones kunnat användas i Sverige. Enorma kostnader för teleoperatörerna, men Apple sparade ju några kronor per såld enhet.

Inte för den första (som inte såldes alls i Sverige) eller de närmast efter (som var 3G-lurar med vanliga frekvenser), men jag tror att du tänker på iPhone 5. Den hade 4G-stöd på totalt tre frekvensband, där det enda som var godkänt i Sverige (1800 MHz-bandet) inte var utbyggt för 4G i det läget. De operatörer som hade 4G-stöd i Sverige hade det på 2600 MHz-bandet. Problemet löstes dock med iPhone 5S, som stödde en hel massa frekvensband, samt även med iPhone 5C som hade samma frekvensband som 5S och ersatte iPhone 5 till det lägre priset.

Mig veterligen var det ingen mobil-leverantör i Sverige som byggde ut några mobilnät i andra frekvensband p.g.a detta. 1800 MHz-bandet användes till 3G och konverteras till 4G allt efter behov (och för att det har bättre täckning än 2600 MHz-bandet), men p.g.a en telefon som slutade säljas för mer än fem år sen.

Citat:

Sedan kör de väl med 1 års garanti fortfarande?

Nja. Det står 1 års garanti, men själva garantin påpekar också att man kan ställa krav enligt konsumentköplagen under längre tid. Det går inte heller att köpa det vanliga Applecare (det som är en förlängning till 3 års garanti) längre. Det som finns är "Applecare+", vilket är en försäkring som gör att man får exempelvis skärmbyte till reducerat pris (=självrisk), ungefär som alla elektronik-kedjor säljer. Det gamla att Apple försökte sälja på alla Applecare för att få en garanti som de egentligen redan hade rätt till är borta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Citat:

En majoritet av Spotifys använder uppges använda gratisversionen

Tog mig ett tag att försöka förstå mig på den här meningen innan jag insåg att det borde stå "användare".
@Epic

Permalänk
Medlem

Ironiska är att Apple använder allt detta gratis på Google Play.

Spotify kräver bara att kunna göra som Apple Music tillåts göra på Google Play, att kunna kommunicera med sina användare – alltså visa erbjudanden i/via appen – och använda sig av sin egen betallösning.

Har de förtroende för SL, Uber, Deliveroo o.s.v. på App Store att köra kortbetalning och Swish direkt i appen kan de ha förtroende för Spotify också. Det finns inte något universellt IAP-tvång i affären och det ter sig tämligen orimligt att kräva det av Spotify när de har en konkurrerande tjänst. Deras tjänst bryter också mot flera andra App Store-regler.

https://9to5mac.com/2019/02/16/apple-music-referral-notificat...
https://9to5mac.com/2019/02/09/apple-music-free-trial-push-no...

Permalänk

"Samtidigt hävdar Apple att de precis som Spotify vill säkerställa bra villkor för artister och låtskrivare, men att konkurrentens mål i slutändan är att tjäna mer pengar på andras arbete."

Självklart vill Spotify tjäna pengar, undra om Apple också gillar att tjäna pengar.....exempelvis på i förlängningen andras arbete i sin appstore.
Som jag fattat det gjorde Spotify sin första kvartalsvinst någonsin nu, hela 94 miljoner euro - det lägger väl Apple på hög varje vecka.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmy Fox:

Tog mig ett tag att försöka förstå mig på den här meningen innan jag insåg att det borde stå "användare".
@André

Ah, det har du rätt i. Tack. Använd gärna skicka rättelse-funktionen om du upptäcker sånt i nyheter, det blir lättare för oss att hålla koll på då.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Man kan ju också fråga sig hur många användare, och intäkter, Spotify haft om inte Apple haft sin App-store och sina telefoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Ah, det har du rätt i. Tack. Använd gärna skicka rättelse-funktionen om du upptäcker sånt i nyheter, det blir lättare för oss att hålla koll på då.

Aha! Hade missat den funktionen, får lägga det på minnet till nästa gång!

Permalänk
Medlem

"Samtidigt hävdar Apple att de precis som Spotify vill säkerställa bra villkor för artister och låtskrivare, men att konkurrentens mål i slutändan är att tjäna mer pengar på andras arbete."

Ha ha!! Tjäna mer pengar på andras arbete är just vad Apple är så duktiga på. Det är just det Spotify menar. Och det finns tusen andra exempel.

Permalänk
Medlem

Spotify har en poäng med att de behöver betala 30% vilket apple inte behöver göra, samt att de inte kan göra saker apple kan i form av reklam och funktionalitet.

Men jag tycker Spotify tappar en poäng kring Apple Watch, om de nu har varit så himla intresserade av att göra en app varför tog de så lång tid att släppa Spotify appen, och varför har den inte vettigt funktionalitet i form av offline play lists?

När iOS 12 betan släpptes på WWDC i Juni 2018 så skulle de satt mer resurser på detta och detta är något som jag som kund är riktigt irriterad över. Spotify tappar kunder som går till Apple Music, men detta beror delvis på att Spotify inte har en riktigt Apple Watch App.

Edit: Är också lite nyfiken över varför Spotify inte har Shortcut stöd? Detta borde löst delar av Siri problematiken.
Kan även tillägga att jag är för att EU tar upp detta då jag tror att vi som konsumenter gynnas av att en oberoende part granskar situationen och trycker till Apple om de ni visar sig att de inte har gjort rätt för sig.

Permalänk
Medlem

Så larvigt av Apple att smutskasta Spotify genom att säga att dom vill tjäna pengar på andras arbete och nämna en annan stämning dom har gjort.

Det är inte direkt att Apple är torra bakom öronen.

Permalänk
Medlem

hehehe fan bra svar endå de har ju rätt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ha ha!! Tjäna mer pengar på andras arbete är just vad Apple är så duktiga på. Det är just det Spotify menar. Och det finns tusen andra exempel.

Blir nyfiken – du får gärna nämna några exempel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Raderade Spotify från mim mobil igår. Efter att den fått ligga oanvänd i ett halvår. xD

Permalänk
Medlem

Vänta lite, det är som att vara världens största företag utan att betala skatt...

https://itep.org/fact-sheet-apple-and-tax-avoidance/

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du har ju uppenbarligen inte fattat vad det handlar om alls. Det handlar inte om att Apple inte får ta betalt för att de tillhandahåller en AppStore med betallösning. Det handlar om att det anses som att de selektivt bestämmer vilka som ska betala och för vilka det ska vara gratis.

Vidare förstår jag varför just stämningens framgång kommer få dig att byta. Om Spotify har fel, då är det okej att vara kvar som kund, men om de har rätt och Apple hämmar konkurrens på ett otillåtet sätt, då ska du byta? Lite av en motsats till en medgångssupporter...

Det handlar om att Spotify försöker få allmänna användarvillkor för Apples tjänster till att vara orättvisa gentemot dem.

Spotifys stämning handlar inte om rätt eller fel. De har fel. Punkt. Om de lyckas nå framgång med stämningen trots detta tänker inte jag vara kvar som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar om att Spotify försöker få allmänna användarvillkor för Apples tjänster till att vara orättvisa gentemot dem.

Spotifys stämning handlar inte om rätt eller fel. De har fel. Punkt. Om de lyckas nå framgång med stämningen trots detta tänker inte jag vara kvar som kund.

Varför inte lämna redan nu? Apple välkomnar dig säkert med öppna armar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad kostar det på Google Play och vad kostar det på Apples App store?

Problemet jag ser är att typ alla företag blir giriga skitstövlar när de blir för stora och kan göra som de vill. Vare sig Google, Apple, Spotify, Microsoft, Adobe, Autodesk, Samsung, Huwaie etc är några företag som jag idag ser upp till.
Det bästa vi konsumenter kan göra är att undvika märken som börjar bli för giriga när de blir stora, detta istället för en hård fanboyism för ett storföretag..
Bara ta OnePlus, de hyllades över allt annat och de var bra. Idag så är deras prissättning mer som vilket märke som helst, när/om de blir ännu större blir de mer som Samsung till att tillslut bli en Apple.

Din beskrivning går att sammanfatta med ett ord: Kapitalism.
Mindre aktörer måste till en början fjäska och slicka röv på konsumenterna som i din beskrivning av OnePlus. När de lyckats manipulera en tillräckligt stor kundkrets till sk. "fanboyism", dvs märkeskännedom så finns det inte längre något som särskiljer dom från övriga stora aktörer. Lite som psykopatkollegan på företaget som vill bli chef eller VD. Han/hon börjar med att vara övertrevlig enda tills denne lärt sig vilka rövar som fortsatt behöver slickas och vilka som går att sparka ner på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vänta lite, det är som att vara världens största företag utan att betala skatt...

https://itep.org/fact-sheet-apple-and-tax-avoidance/

Verkar ha löst säg i alla fall: https://www.theguardian.com/technology/2019/feb/05/apple-to-p...

För Amazon också.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Vad kostar det på Google Play och vad kostar det på Apples App store?

Problemet jag ser är att typ alla företag blir giriga skitstövlar när de blir för stora och kan göra som de vill. Vare sig Google, Apple, Spotify, Microsoft, Adobe, Autodesk, Samsung, Huwaie etc är några företag som jag idag ser upp till.
Det bästa vi konsumenter kan göra är att undvika märken som börjar bli för giriga när de blir stora, detta istället för en hård fanboyism för ett storföretag..
Bara ta OnePlus, de hyllades över allt annat och de var bra. Idag så är deras prissättning mer som vilket märke som helst, när/om de blir ännu större blir de mer som Samsung till att tillslut bli en Apple.

Problemet är ju apples villkor - om jag har förstått det hela rätt:

- I android appar kan du integrera ditt eget betalsystem för exempelvis prenumerationer/spotify: ex länk till webbsida
- I ios-appar bryter du mot Apples/appstores användarvillkor om du länkar användaren till ett externt betalsystem.

Du får alltså inte skicka vidare användaren till en websida för prenumerationsregistrering och betalning om du ska finnas på app store..

(Källa: har jobbat på företag som fick vår app nekad på appstore av ovan anledning, varpå vi valde att helt enkelt inte integrera varken länk eller instruktion alls för subscription-signups i vår app.. Kass användarupplevelse, men så var det :/. )

Detta gör att Apple per definition alltid kommer kunna sätta priser x % under sina konkurrenter, för att de även har monopol på den enda tillåtna betallösningen.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gi][Gurra:

Problemet är ju apples villkor, som jag har förstått det hela rätt:

- I android appar kan du integrera ditt eget betalsystem för exempelvis prenumerationer/spotify: ex länk till webbsida
- I ios-appar bryter du mot Apples/appstores användarvillkor om du länkar användaren till ett externt betalsystem.

Du får alltså inte skicka vidare användaren till en websida för registrering och betalning om du ska finnas på app store..

(Källa: har jobbat på företag som fick vår app nekad på appstore av ovan anledning, varpå vi valde att helt enkelt inte integrera varken länk eller instruktion alls för signups i vår app.. Kass användarupplevelse, men så var det :/. )

Detta gör att Apple per definition alltid kommer kunna sätta priser x % under sina konkurrenter, för att de även har monopol på den enda tillåtna betallösningen.

Jag känner också till företag som liknande metod fast av rena praktiska orsaker.
Säg det är en app för övervakning av ens brödrost, denna app kostar säg 1000kr/månaden. Det skulle bli 300kr/mån till Apple.
Men det räcker inte med att skaffa appen för att övervakningen ska fungera, apppen är endast ett interface. I backend finns det hur mycket som helst som ser till att kommunikationen till brödrosten är säker, likaså är mjukvaran på brödrosten uppgraderad. Och det är just detta som kund betalar 1000kr/mån för.

Detta fungerar jättebra när det är få kunder och där varje kund måste kontakta tillverkaren för att få allt att fungera, men ju mer kunder företaget får och ju mer automatiserad processen kan bli, ju mer viktigt är det att kund på egen hand direkt ifrån appen kan göra hela beställningen.

*edit*
Mitt exempel med brödrost var ironisk för dem som ej förstod, självklart var det övervakning av ett våffeljärn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Verkar ha löst säg i alla fall: https://www.theguardian.com/technology/2019/feb/05/apple-to-p...

För Amazon också.

I Europa, ja. För EU muckar man inte med, även om man råkar vara Apple, Google, Microsoft eller vem det nu kan vara.

Läs istället den här länken: http://fortune.com/2018/01/18/apple-bonuses-money-us-350-bill...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar om att Spotify försöker få allmänna användarvillkor för Apples tjänster till att vara orättvisa gentemot dem.

Spotifys stämning handlar inte om rätt eller fel. De har fel. Punkt. Om de lyckas nå framgång med stämningen trots detta tänker inte jag vara kvar som kund.

Det handlar inte om att Spotify vill att Apple Music ska betala 30% i "Appleskatt", för det är helt verkningslöst då pengarna bara byter konto i samma bolag. Det handlar alltså om att en massa andra appar, som ej tillhandahålls av Apple, men som använder Apples plattform för att distribuera och uppdatera sin applikation (precis som Spotify) samt deras säkra betaltjänst för att kunna erbjuda "in-app purchases" (precis som Spotify), men de ändå slipper betala denna "Appleskatt". De menar att avtalen är utformade så att konkurrenter till Apple får en konkurrensmässig nackdel, eftersom de behöver betala Apple för att finnas på deras plattform, medans andra, likartade appar inte behöver det. Det är ju därför de använder just Über och matleverans-appar som exempel i sitt klagomål.

Så Spotifys stämning handlar visst om vad de anser är rätt och fel. Att du tycker de har fel får stå för dig. Vad lagen säger är en helt annan sak och nu upp till en domstol att avgöra.

Jag tycker fortfarande det är löjligt att du först ska lämna Spotify efter en eventuell framgång. Rimligen bör du vilja lämna dem redan nu, eftersom de tagit steg du tycker är grovt felaktiga. Varför vill du stödja ett företag som agerar så?
Men om de vinner, och uppenbarligen har rätt i frågan, ja då ska du lämna dem... Well, can't argue with what logic!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Vänta lite, det är som att vara världens största företag utan att betala skatt...

https://itep.org/fact-sheet-apple-and-tax-avoidance/

Inga stora företag betalar onödigt mycket i skatt.

Annars hade de så klart inte varit så för socialism som de är idag om de själva skulle fått vara med och betala hahahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

I Europa, ja. För EU muckar man inte med, även om man råkar vara Apple, Google, Microsoft eller vem det nu kan vara.

Läs istället den här länken: http://fortune.com/2018/01/18/apple-bonuses-money-us-350-bill...

Låter illa, men antar att det är bra att även läsa deras egna uttalande om det hela: https://www.apple.com/newsroom/2017/11/the-facts-about-apple-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Varför tar dem då inte bort betalnings metoden i Appstore, och istället länkar till deras hemsida från appen?

Ser inte problemet här.

Många har bara mobil idag. Datorer hemma för knegare är snart lika ovanligt som stereostapel överlag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Många har bara mobil idag. Datorer hemma för knegare är snart lika ovanligt som stereostapel överlag.

Du kan använda hemsidor även på en mobil.
Eller jag förstår inte riktigt din poäng?