Permalänk
Medlem

Hög Vcore på en 8700k

Hej! Jag har en 8700k på ett Z370-H Asus moderkort. Bara på 4,5 Ghz hoppar Vcoren upp på 1,4. Idle och under load. Är det farligt? Någon enkel inställning som jag bara helt missat?

Tack på förhand
/Emil

Permalänk
Medlem

Har du allt ställt på auto? MCE?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Emil2:

Hej! Jag har en 8700k på ett Z370-H Asus moderkort. Bara på 4,5 Ghz hoppar Vcoren upp på 1,4. Idle och under load. Är det farligt? Någon enkel inställning som jag bara helt missat?

Tack på förhand
/Emil

Auto hoppar upp till 1.4?? Dina temps är väl rätt vidriga då antar jag.

Du borde absolut försöka få ner detta manuellt.

Permalänk
Avstängd

Min 8700K gick typ inte att överklocka alls utan delidd.
Efter det sjönk tempsen minst 20 grader.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Maxar 70 C

@Flibbertigibbet: nja, under stresstest maxar jag 70 C Vilket jag förstår som inte för mycket Har kollat Vcore och stressat med Intels egna program, XTU.

Permalänk
Medlem

MCE?

@Elghinnarisa: Är inte hur insatt som helst, vad är MCE, vart ändrar man det?

Permalänk

Min 8700k gör 5.2ghz på 1.36v, så för 4.5 bör väl vcore vara runt 1,25 eller så antar jag.
Kör du auto så kommer den sticka i vcore.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil2:

@Elghinnarisa: Är inte hur insatt som helst, vad är MCE, vart ändrar man det?

MultiCoreEnchancement, du får gå in i Bios och sätta det som Disabled.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Samma Vcore

@Kilrah: Fortfarande samma Vcore vid 4,5 Ghz, hoppar till 1,4 ibland men stannars oftast vid ca 1,37

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil2:

@Kilrah: Fortfarande samma Vcore vid 4,5 Ghz, hoppar till 1,4 ibland men stannars oftast vid ca 1,37

Gå in i BIOS och välj:

Advanced Mode -> AI Tweaker

Välj "Manual Mode" på raden "CPU Core/Cache Voltage"

Sätt ett fast värde på raden "- CPU Core Voltage Override", exempelvis 1.25

Så fick jag göra för att tämja min 8700.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ska testa

@Joppis: Ska testa det! Hittade även en sinställning som heter "Cora Voltage Offset" vad gör den? Testade ett lätt minus och Vcoren sjunker och kommer knappt över 1,35. Då på 4,7 Ghz

Permalänk
Skrivet av Emil2:

@Joppis: Ska testa det! Hittade även en sinställning som heter "Cora Voltage Offset" vad gör den? Testade ett lätt minus och Vcoren sjunker och kommer knappt över 1,35. Då på 4,7 Ghz

Sätter du en negativ offset så är det som att manuellt sänka vcore. Den sänker helt enkelt vcore.

Du bör själv ställa in din vcore så att du i framtiden inte blir förvirrad.

Permalänk
Medlem

Har testat lite

När jag skriver in en specifik Vcore i bios, så håller den sig inte där... Den kör sitt egna race ändå, kan det bero på att XTU förstör?

Permalänk
Skrivet av Emil2:

När jag skriver in en specifik Vcore i bios, så håller den sig inte där... Den kör sitt egna race ändå, kan det bero på att XTU förstör?

Om du har satt något specifikt i XTU så "override" den nog det vid varje uppstart av Windows.

Så du bör inte använda flera verktyg utan antingen ändrar du via XTU eller bios, inte båda.

Ändrar du i bios så bör XTU också ändras dock.

Vad är det du sätter i bios och vad visar den i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil2:

@Joppis: Ska testa det! Hittade även en sinställning som heter "Cora Voltage Offset" vad gör den? Testade ett lätt minus och Vcoren sjunker och kommer knappt över 1,35. Då på 4,7 Ghz

Jag föredrar helt klart offset överklockning. Hitta så låg, stabil volt som möjligt för din tänkta hastighet. Men kör du fullstort chassi med obegränsad kylning och luftflöde etc. är det väl av mindre vikt kanske.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Jag föredrar helt klart offset överklockning. Hitta så låg, stabil volt som möjligt för din tänkta hastighet. Men kör du fullstort chassi med obegränsad kylning och luftflöde etc. är det väl av mindre vikt kanske.

Kan du förklara vad som är fördelen med offset istället för manuellt skriva in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Kan du förklara vad som är fördelen med offset istället för manuellt skriva in?

Nu har jag inte uppdaterat mig på länge, men jag är rätt säker på att kör du fast volt så får du inte ut något av speedstep och c-states. Dvs när du inte belastar cpun så klockar den ner och sänker därmed spänningen. Vad jag minns så funkar inte det om du kör med fast spänning.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Nu har jag inte uppdaterat mig på länge, men jag är rätt säker på att kör du fast volt så får du inte ut något av speedstep och c-states. Dvs när du inte belastar cpun så klockar den ner och sänker därmed spänningen. Vad jag minns så funkar inte det om du kör med fast spänning.

Det är sant, kör man Auto eller fast så är den alltid på max.

Du menar att med offset så fungerar detta? För det är ju rätt nice!

Dock undrar jag hur man vet vad som är vad.
Man sätter en negativ siffra men hur vet man vad det blir?
Eller får man helt enkelt chansa och se själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det är sant, kör man Auto eller fast så är den alltid på max.

Du menar att med offset så fungerar detta? För det är ju rätt nice!

Dock undrar jag hur man vet vad som är vad.
Man sätter en negativ siffra men hur vet man vad det blir?
Eller får man helt enkelt chansa och se själv?

Ställer du den på auto och en viss multipel får du ett resultat t. ex. 45 (4,5GHz) och 1,4V i TS fall.
Utgå ifrån det och börja leta en offset som funkar. Läser man runt lite verkar de flesta kunna köra det lätt på 1,25V, testa sätt en offset på - 0,150 (1,4-0,15=1,25) o se om du 1) kan boota in i Windows och 2) om den är stabil när du stresstestar. Om ja är det bara att fortsätta sänka offseten tills du inte längre kan köra cpu stabilt.

Edit 2: Nu när jag smakar på det jag skrev låter - 0,150 jävligt mycket.. Är inte säker på att det hypotetiska exemplet ovan funkar. Jag brukar börja på - 0,05 och hoppa i steg om 0,02 tills den inte bootar längre. Sen ökar jag i små steg tills man får till det.

Det är ju klart mindre tidskrävande att börja med fast volt för att hitta rätt spänning vid önskad frekvens. Sen kan du börja med metoden ovan för att hitta en stabil offset spänning.

Edit: Det kan också vara så att man måste sätta en positiv offset för att uppnå rätt spänning vid önskad frekvens!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Ställer du den på auto och en viss multipel får du ett resultat t. ex. 45 (4,5GHz) och 1,4V i TS fall.
Utgå ifrån det och börja leta en offset som funkar. Läser man runt lite verkar de flesta kunna köra det lätt på 1,25V, testa sätt en offset på - 0,150 (1,4-0,15=1,25) o se om du 1) kan boota in i Windows och 2) om den är stabil när du stresstestar. Om ja är det bara att fortsätta sänka offseten tills du inte längre kan köra cpu stabilt.

Det är ju klart mindre tidskrävande att börja med fast volt för att hitta rätt spänning vid önskad frekvens. Sen kan du börja med metoden ovan för att hitta en stabil offset spänning.

Edit: Det kan också vara så att man måste sätta en positiv offset för att uppnå rätt spänning vid önskad frekvens!

Skulle varit tydligare, jag undrade hur man räknade ut vad vcore blir om man endast använder offset.

Jag kör 5GHz på 1.25 vcore.

Men om du menar att man får speedstep och c-state med offset så är det ju mycket mer lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Skulle varit tydligare, jag undrade hur man räknade ut vad vcore blir om man endast använder offset.

Jag kör 5GHz på 1.25 vcore.

Men om du menar att man får speedstep och c-state med offset så är det ju mycket mer lockande.

Jag tror inte man kan räkna ut det. Jag vet iaf inte hur man får fram värdena som skulle behövas.

Men ja, det får då iaf jag på min 8600k!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |