Permalänk

h150i Ska den låta?

Jag har byggt ihop en ny dator och jag skulle vilja veta om min h150i ska låta?
Den låter när jag kör den på alla lägen utom när den är inställd på Quiet.
Är det pga av luft i systemet eller vad?
Tror inte det är fel på den eftersom den inte låter alls på quiet men vad vet jag?
Lite input från er som vet vore trevligt.
Jag kör den på extreme för att hålla temperaturerna nere, har jag headset på mig hör jag inget men tar jag av mig så hörs den tydligt på 1m avstånd.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

När datorn idlar och fläktarna går på lågvarv så hörs nästan alltid AIO-pumpar lite grann. Jag blir dock fundersam om du upplever kylaren som störande högljudd på något sätt - min H110i GT har jag satt pumpen på Quiet och fläktarna är låsta till 1000 RPM och den är nästintill ljudlös oavsett hur mycket jag belastar datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Kan du berätta mer HUR det låter? Låter det som en högljudd pump, gurglar den eller vad gör den?

Pumpen kommer ge ljud ifrån sig utan tvekan om du kör på max men den bör inte kunna överrösta något annat om du kör på lägre pump.

Alla AIO jag har haft har jag alltid kört 1-2 snäpp under max.

Just nu har jag en Krakan X42 där pumpens hastighet ligger på t.ex 75% med en liquid temp på 13c samt rpm på 2300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Kan du berätta mer HUR det låter? Låter det som en högljudd pump, gurglar den eller vad gör den?

Pumpen kommer ge ljud ifrån sig utan tvekan om du kör på max men den bör inte kunna överrösta något annat om du kör på lägre pump.

Alla AIO jag har haft har jag alltid kört 1-2 snäpp under max.

Just nu har jag en Krakan X42 där pumpens hastighet ligger på t.ex 75% med en liquid temp på 13c samt rpm på 2300.

Jag måste bara fråga.. Hur kallt har du inne hos dig?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Just nu har jag en Krakan X42 där pumpens hastighet ligger på t.ex 75% med en liquid temp på 13c samt rpm på 2300.

Tar du vattnet utifrån eller? =D

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Tar du vattnet utifrån eller? =D

Det är en AIO så det är inte möjligt ;P.

Skrivet av Gyhlen:

Jag måste bara fråga.. Hur kallt har du inne hos dig?

Det är 2c ute just nu. Har ingen temp i köket men finns inge som helst värme som genereras i köket förutom datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det är en AIO så det är inte möjligt ;P.
Det är 2c ute just nu. Har ingen temp i köket men finns inge som helst värme som genereras i köket förutom datorn.

Jo, jag vet det! Och därav är det ju alltså under 13c där din dator står! =D Kändes bara lite väl kallt att ha i ett rum så jag ansåg att det var osannolikt!

Permalänk

Den låter exakt som i videon jag skickar nu.
De första sekunderna.
https://www.youtube.com/watch?v=RVJ31xP0mbY
Tycker inte att den gurglar.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hjälpsam

Kraftiga vibrationer i impellern. Kan vara en liten bubbla som har fastnat och man kan få upp till radiatorn men mest troligt returnera som defekt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Den låter exakt som i videon jag skickar nu.
De första sekunderna.
https://www.youtube.com/watch?v=RVJ31xP0mbY
Tycker inte att den gurglar.

Någon nämnde att luta chassit åt sidan så det kan du ju testa. Annars kan du lätt knacka på pumpen och se hur den reagerar.

En pump ska endast ha ett jämnt sus som en fläkt och inte gurgla, knastra eller något annat.

Permalänk

Misstänkte att något var fel men var inte säker.
På quiet låter den inte tycker att den kanske borde låta lite ändå.
Det är pumpen och inte fläktarna då jag ställde in dom på att sluta snurra.
Får väl ringa INET imorgon och returnera.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Misstänkte att något var fel men var inte säker.
På quiet låter den inte tycker att den kanske borde låta lite ändå.
Det är pumpen och inte fläktarna då jag ställde in dom på att sluta snurra.
Får väl ringa INET imorgon och returnera.

Har du testat det jag skrev över? För om pumpen låter sådär knastrigt oavsett vad du gör så är det något konstigt.

När du har högre pumphastighet ska den bara egentligen bara susa högre men det ska som sagt vara en jämn ton utan vibrationer eller något annat.

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

Har du testat det jag skrev över? För om pumpen låter sådär knastrigt oavsett vad du gör så är det något konstigt.

När du har högre pumphastighet ska den bara egentligen bara susa högre men det ska som sagt vara en jämn ton utan vibrationer eller något annat.

Har testat att banka på pumpen lutat chassit inget funkar.
Den låter på quiet också hörde jag utan glasskivan men inte alls mycket.
Jag kör den i balanced och då låter det som på videon ovan som jag sände.
Hittade fler på youtube med sökord corsair h150i pro pump noise.
Så ska det inte låta det låter för mycket blir retur och låter den andra lika mycket så blir det en annan pump märke.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

Har du testat det jag skrev över? För om pumpen låter sådär knastrigt oavsett vad du gör så är det något konstigt.

När du har högre pumphastighet ska den bara egentligen bara susa högre men det ska som sagt vara en jämn ton utan vibrationer eller något annat.

Detta är skillnaden tror jag att du menar med sus och videon jag skickade.
Min låter så som de första sekunderna utan non stop.
https://www.youtube.com/watch?v=RVJ31xP0mbY

Så tror jag att du menar att den ska låta om den är OK
https://www.youtube.com/watch?v=05F9V24fklA

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Detta är skillnaden tror jag att du menar med sus och videon jag skickade.
Min låter så som de första sekunderna utan non stop.
https://www.youtube.com/watch?v=RVJ31xP0mbY

Så tror jag att du menar att den ska låta om den är OK
https://www.youtube.com/watch?v=05F9V24fklA

Ja precis :).

Permalänk
Skrivet av Arzei:

När datorn idlar och fläktarna går på lågvarv så hörs nästan alltid AIO-pumpar lite grann. Jag blir dock fundersam om du upplever kylaren som störande högljudd på något sätt - min H110i GT har jag satt pumpen på Quiet och fläktarna är låsta till 1000 RPM och den är nästintill ljudlös oavsett hur mycket jag belastar datorn.

Fläktarna har jag på custom dom ligger på just nu 1000 RPM men de är det inget fel på.
Pumpen balanced 2070 RPM låter högt
sätter jag den på quiet som den kommer ur kartong alltså på 1080RPM så låter den inte jag hör den inte om jag inte tar bort glaset från chassit, men meningen är inte att jag ska köra den på quite när jag spelar spel vill jag att cpun ska vara kyld.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

Ja precis :).

Blir att returnera.
Tack.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.