Apple släpper nya Ipad Air och Ipad Mini med processorn A12 Bionic

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya Ipad Air och Ipad Mini med processorn A12 Bionic

Med 3,5 år på nacken får minstingen Ipad Mini en välbehövlig uppdatering. Samtidigt får Ipad Air mer krut och kliver in som ersättare till Ipad Pro på 10,5 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de bara kunnat vara lite mer konsekventa i namngivningen så vore det toppen.

Trodde Air var ett avslutat kapitel

Edit:

Aha. Jag missuppfittade. Trodde det rörde sig om ersättning av pro 11

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

+ Hörlursuttag
+ Riktig snabb cpu, ingen kan klaga på den.
- Ingen USB
- Lika stor dödyta på den som man hade på sin surfplatta från 2012. Och ja det har ej hänt så mycket plattorna sedan dess.

Permalänk
Medlem

Så länge Apple inte låter en köra FTP/Torrents/Enkel filöverföring och grejor i plattan så blir det inget köp för min del.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

iPad mini 2019 + Apple Pencil + eventuell laptop kan bli en riktigt trevlig setup för många högskolestudenter.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Verkar som att så fort något har Mini i produktnamnet så skall Apple ta ut ett överpris.

Nya modeller av Mac Mini och iPad Mini var båda efterlängtade, men nu håller 64GB-modellen samma prisnivå som tidigare 128GB-modellen. Och "förbättringarna" motiverar inte prisökningen, med tanke på att de inte ger särskilt mycket för merparten av användarna som Mini riktar sig mot (barn, skolor, etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

- Lika stor dödyta på den som man hade på sin surfplatta från 2012. Och ja det har ej hänt så mycket plattorna sedan dess.

Det har hänt mycket med iPad Pro tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ipads prissättning har ju skevat ur precis som för deras telefoner. Efter 10 år med applegrejer är det nog dags att gå till android snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

iPad mini 2019 + Apple Pencil + eventuell laptop kan bli en riktigt trevlig setup för många högskolestudenter.

Det blir så mycket att bära med sig. Jag själv använder aldrig min padda ute längre.
Sedan 6000kr på detta, lägg pengarna på den riktiga laptopen istället.

Skrivet av Cooling23:

Det har hänt mycket med iPad Pro tycker jag.

Antar du syftar på APPLE iPad Pro 12.9" och den är speciell, den saknar också för den stora skaran någon konkurrent. Men samtidigt så är den till för en nitchad marknad då surfplattor för 12 000kr och uppåt ej är till för så många.

Permalänk
Medlem

Suck, Apple igen skiter i stereo speakers.
Vill man ha en padda för media måste man fortfarande upp på ipad pro i cp höga summor.

Fattar inte hur jävla svårt det ska vara att sätta i quad speakers.

Finns massvis med android paddor nu med quad speakers.

Antar jag får skippa ipad igen, köper hellre Samsungs nya S5e antar jag när den sjunker i pris sen.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men vad är er systersajt till för egentligen? När ni skriver om samma nyheter?
Eller ja i detta fall snarare "nyheter".

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Suck, Apple igen skiter i stereo speakers.
Vill man ha en padda för media måste man fortfarande upp på ipad pro i cp höga summor.

Fattar inte hur jävla svårt det ska vara att sätta i quad speakers.

Finns massvis med android paddor nu med quad speakers.

Antar jag får skippa ipad igen, köper hellre Samsungs nya S5e antar jag när den sjunker i pris sen.

Frågan är hur många som bryr sig om vilka högtalare som sitter i en iPad. Även om det skulle vara de bästa som finns att få på marknaden så låter de ju ändå skit eftersom de är så små.

De flesta som bryr sig om ljudet använder nog hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir så mycket att bära med sig. Jag själv använder aldrig min padda ute längre.
Sedan 6000kr på detta, lägg pengarna på den riktiga laptopen istället.

Viktmässigt blir det nog ingen större skillnad, kollegieblock väger ca 100g och en iPad mini 300g. Räcker med att minin ersätter någon kursbok också så har man en väska som är några gram lättare för en liten summa på 6000kr.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

En.ny ipad mini vore trevligt. Skulle kunna tänka mig att lägga 2000-3500kr för en sådan, blir det betydligt dyrare så får det vara.

Vore perfekt som extra komplement till studier och annat. Ersätter dock inte kollegieblock, då jag tycker att papper och penna är den trevligaste sätt att studera med då man inte blir lika trött i huvudet som av elektriska produkter som så lätt tar uppmärksamhet från ämnet. Men ibland behöver man slå upp saker eller läsa en pdf och ebok och där passar en ipad mini väldigt bra.

Har även en laptop och den slinker med när man skall skriva längre texter men jag undviker helst att ta med den pga av storlek och tyng men även att den känns ömtåligare. Där skulle en ipad mini passa bra då den är så pass lite och nätt så kan den ligga i väskan var dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NoNamesWayne:

Vill inte vara den men vad är er systersajt till för egentligen? När ni skriver om samma nyheter?
Eller ja i detta fall snarare "nyheter".

Alla som besöker SweClockers läser inte på 99 och vice-versa. Detsamma kan appliceras på SweClockers–FZ och i viss utsträckning 99–FZ. Vi är tre redaktioner som med undantag för uttalat gemensamma projekt arbetar helt oberoende varandra och har våra egna inriktningar, med vitt skilda läsar-/medlemsbaser som vi också anpassar innehållet efter. Vi gör också våra egna gallringar vad vi ska skriva om.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ännu en prishöjning. Glad att jag aldrig gett mig in i Apples ekosystem nu när det går utför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Den svaga svenska kronan gör inte saken bättre.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Frågan är hur många som bryr sig om vilka högtalare som sitter i en iPad. Även om det skulle vara de bästa som finns att få på marknaden så låter de ju ändå skit eftersom de är så små.

De flesta som bryr sig om ljudet använder nog hörlurar.

Det är användbart ifall man är två i sängen, ute och reser och inte vill ha lurar på sig helt enkelt inte vill ha lurar på hotellrummet (kan vara skönt utan ibland) Men visst, sitter man på tåg/flyg/osv så är det väl lurar man har på sig. Inte direkt det som faller för mig; det är priset; 8500kr+ för en ipad.. vetifan om jag är villig att lägga det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

En.ny ipad mini vore trevligt. Skulle kunna tänka mig att lägga 2000-3500kr för en sådan, blir det betydligt dyrare så får det vara.

Vore perfekt som extra komplement till studier och annat. Ersätter dock inte kollegieblock, då jag tycker att papper och penna är den trevligaste sätt att studera med då man inte blir lika trött i huvudet som av elektriska produkter som så lätt tar uppmärksamhet från ämnet. Men ibland behöver man slå upp saker eller läsa en pdf och ebok och där passar en ipad mini väldigt bra.

Har även en laptop och den slinker med när man skall skriva längre texter men jag undviker helst att ta med den pga av storlek och tyng men även att den känns ömtåligare. Där skulle en ipad mini passa bra då den är så pass lite och nätt så kan den ligga i väskan var dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju på 5000kr enl artikeln, fortfarande intresserad av en mini?

Permalänk
Medlem

Äntligen en ny Mini. Som jag väntat. Under en period var det ju t.o.m. rykten att produktlinjen skulle läggas ned helt. Perfekt storlek ju. Kommer köpa direkt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Enligt Geekbench ligger A12 Bionic på ungefär samma prestandanivå som Core i3-8100. A12X ligger på ungefär samma nivå som Core i5-8400.

Apple kan snart köra sina egna chips även i Mac.

Edit:
Hade dom stoppat in A12 Bionic i senaste MacBook Air så hade den blivit klart snabbare.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

+ Hörlursuttag
+ Riktig snabb cpu, ingen kan klaga på den.
- Ingen USB
- Lika stor dödyta på den som man hade på sin surfplatta från 2012. Och ja det har ej hänt så mycket plattorna sedan dess.

Bra poänger allihopa.
Jag håller med 😊☝🏻💯
Hade priset varit lägre hade jag dock kanske köpt ändå eftersom jag är något av en sucker för små paddor 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Går ju på 5000kr enl artikeln, fortfarande intresserad av en mini?

Nja, jag kan avvakta ett tag tills någon rea eller om apple sänker priset. Det är mer en rolig att ha pryl och inget jag direkt akut behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

iPad mini 2019 + Apple Pencil + eventuell laptop kan bli en riktigt trevlig setup för många högskolestudenter.

Skrivet av anon159643:

Det blir så mycket att bära med sig. Jag själv använder aldrig min padda ute längre.
Sedan 6000kr på detta, lägg pengarna på den riktiga laptopen istället.

Antar du syftar på APPLE iPad Pro 12.9" och den är speciell, den saknar också för den stora skaran någon konkurrent. Men samtidigt så är den till för en nitchad marknad då surfplattor för 12 000kr och uppåt ej är till för så många.

Jag känner lite samma som du Johan. Man bär redan med sig mer än vad som är bekvämt och att slänga in en padda på det också. Den ENDA fördelen med en padda över traditionellt block/penna, (i de ämnen man måste skriva med penna, typ Matematik, fysik och liknande), är att man får allt digitalt. Jag blir tokig på alla mina papper som jag inte riktigt vet hur jag ska strukturera.

Annars kör jag allt annat på min laptop vilket fungerar riktigt bra. Vet inte om jag hade suttit och räknat mattetal efter mattetal på iPaden även om jag hade en...

Edit: "Enda" fördelen är att ta i. Du kan ju slänga in bilder och liknande i handskrivna notes, vilket är trevligt, med det är primärt att det blir digitalt som gör att det är värt att överväga.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Frågan är hur många som bryr sig om vilka högtalare som sitter i en iPad. Även om det skulle vara de bästa som finns att få på marknaden så låter de ju ändå skit eftersom de är så små.

De flesta som bryr sig om ljudet använder nog hörlurar.

Ljudet i ipad pro och andra quad speaker android paddor är mer än tillräckligt för att ligga och kolla på netflix osv i sängen.
Hörlurar i sängen så man inte kan ligga på sidan osv, pass.
Och använda en BT högtalare är också meh då man kanske vill flytta sig osv, lite jobbigt att flytta runt den då.

Däremot stereo på ena sidan är helt värdelöst, då man tydligt bara hör ljudet på ena sidan såklart. Stereo med en vänster, en höger hade väl varit mer ok.

Jag använder min padda för 90% media, och 90% av tiden är det i sängen på kvällarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Så länge Apple inte låter en köra FTP/Torrents/Enkel filöverföring och grejor i plattan så blir det inget köp för min del.

Det finns en app för filhantering i OSet nuförtiden, kallad ”Filer”, och FTP-klienter finns massor att ladda ner. Just det är inget problem längre.

Skrivet av Infiniti:

Ännu en prishöjning. Glad att jag aldrig gett mig in i Apples ekosystem nu när det går utför.

Det amerikanska priset är oförändrat ända sen lanseringen, det är dollarkursen och kassettavgiften som drar upp det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad i hela? Varför släpper de en tablet med samma design som första iPad Mini från 2012? Det är helt sjukt. Jag har längtat efter en ny 8" tablet, kör en Lenovo Tab 3 8 Plus nu, och hade höga förhoppningar på att Apple skulle släppa en ny Mini med samma design som deras senaste stora iPads. Det här är ju löjligt. 5000kr för en sju år gammal design, tack...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns en app för filhantering i OSet nuförtiden, kallad ”Filer”, och FTP-klienter finns massor att ladda ner. Just det är inget problem längre.

Filöverföring utan iTunes? Kopplar jag in en platta/telefon så ska det poppa upp en mapp där jag kan drag/droppa saker.
Flytta över bilder från datorn till telefon/platta? Nej, sist jag använde det så kunde man bara föra över från telefon till dator inte åt andra hållet.

FTP bör fungera i webbläsaren.

Nej, iOS är fortfarande en moppestrypt version av sig själv. Bara de tog bort alla löjliga spärrar så hade det varit överlägset.
Ladda ned nya butiker utan jailbreak och appar från olika hemsidor.

Det kan ju inte vara så svårt att ha alla funktioerna bortplockade så Agda 75 kan använda sin iPhone för att sedan låta power users aktivera någon typ av Adminläge och få spela fritt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Enligt Geekbench ligger A12 Bionic på ungefär samma prestandanivå som Core i3-8100. A12X ligger på ungefär samma nivå som Core i5-8400.

Apple kan snart köra sina egna chips även i Mac.

Edit:
Hade dom stoppat in A12 Bionic i senaste MacBook Air så hade den blivit klart snabbare.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.716191/overifierade-benchmar...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns en app för filhantering i OSet nuförtiden, kallad ”Filer”, och FTP-klienter finns massor att ladda ner. Just det är inget problem längre.

Jag hoppas du skämtar nu. Appen "Filer" i iOS är ett skämt och en kräkning av riktiga filhanterare som vanliga datorer och Android-enheter tillhandahåller och erbjuder.
Bara en så simpel sak att du inte kan föra över filer från tex minneskort eller usb-sticka in i iPaden utan att behöva gå via massa omvägar som tex via appar är helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+