Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är en cykelpassage och vid cykelpassage har cyklisten väjningsplikt.
Det har ni inte följt.
Jag förstår inte vad som är oklart i den delen.
Det jag ser är att du letar fel hos den andra parten utan att visa intresse för att lyssna till att även ni kan ha gjort fel.

Men enligt filmen du länkar så skulle bilisten ha stannat, inte gasat på för att försöka hinna först? Han kom bakifrån in på vår väg vi var på.

Som jag har förstått det så bör man oavsett vad, leda sin cykel över dessa övergångsställe.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men enligt filmen du länkar så skulle bilisten ha stannat, inte gasat på för att försöka hinna först?

Är du öppen för möjligheten att ni bägge två kan ha gjort fel?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Är du öppen för möjligheten att ni bägge två kan ha gjort fel?

Jodå.

Dock känns det som Sverige ligger en del bak när det kommer till reglerna.

Ordet kanske är det sämsta ordet som finns.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Ni har gjort rätt TS!

Man märker att det är många här som knappt satt sig på en cykel i sitt liv eftersom de hejar på bilföraren.

Även om ni hade gjort fel så gäller följande " När du som bilförare närmar dig en cykelpassage ska du anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig på cykelpassagen. ". Så svårt är det inte att bromsa ner och släppa förbi en eller flera cyklister. Tyvärr är många bilförare lata, stressade, själviska, eller allt på samma gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Jodå.

Dock känns det som Sverige ligger en del bak när det kommer till reglerna.

Ordet kanske är det sämsta ordet som finns.

Ja, jag tror många kan hålla med om att reglerna är dåliga.

När det handlar om trafikregler ska de vara tydliga, d.v.s. det ska aldrig finnas några situationer där "alla" måste väja. Allt det gör är att orsaka oklarheter och tveksamheter och onödiga konflikter.

Tyvärr är det så trafikregler för cyklister ser ut i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni har gjort rätt TS!

Tyvärr är många bilförare lata, stressade, själviska, eller allt på samma gång.

Kan nog säga detsamma om cyklister då i sånt fall...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det är en cykelpassage och vid cykelpassage har cyklisten väjningsplikt.
Det har ni inte följt.
Jag förstår inte vad som är oklart i den delen.
Det jag ser är att du letar fel hos den andra parten utan att visa intresse för att lyssna till att även ni kan ha gjort fel.

Farligt med sådana personer i trafiken, händer lätt olyckor.

Permalänk
Hedersmedlem

** Uppmaning från Moderator **

Den här tråden drar till sig många inlägg med endast länkar till sidor och referenser, samt även en del kategoriska påståenden som inte för diskussionen framåt utan källa och motivering, och även inlägg som buntar ihop olika trafikantgrupper till en kategori.

Dessa inlägg kommer att raderas för att tråden inte ska bli totalt omöjlig att följa. Innan ni postar en länk, försök gärna se till att länken inte redan postats!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Avstängd

Sen är frågan, räknas det som jag korsade som en ''obevakad cykelpassage''?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

https://i.imgur.com/1GKrRdS.jpg

Sen är frågan, räknas det som jag korsade som en ''obevakad plats''?

Ja. "Bevakad" betyder på trafikplaneringsspråk att det finns trafikljus.

Permalänk
Avstängd

Som sagt så räknas inte en Cykel samma som en gångtrafikant, du har redan fått utförligt svar på din fråga tidigare i denna tråd.
Ibland gör man fel, bara att släppa det och gå vidare och göra rätt nästa gång.

(Själv har jag sedan många år tillbaka helt slutat att använda cykel i stadstrafik om jag inte uttrckligen måste, skit samma om det tar en timma extra att gå, det är i mitt tycke in värt att h---es regler att cykla mitt i stan tycker jag.

Du är inte alls inskränkt med cykel, tvärtom är du väldigt priviligierad, du kan tex helt lagligt göra fullständigt vansinniga bredsvängar ut framför bilar vid stoppliktsmarkeringar, etc. (tänker inte ta upp exempel här, då det ger utrymme för för många misstolkningar att diskutera detdär, så det gör vi INTE nu, men den som läst körkortsteori vet vad jag menar, det är det som gäller, inte tyckande på ett forum.)

**bort/mod**

Redigerat bort provocerande mening / Mod
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ja. "Bevakad" betyder på trafikplaneringsspråk att det finns trafikljus.

okej! Där får man cykla över om grönt ljus?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

okej! Där får man cykla över om grönt ljus?

Har du grönt ljus ska du köra, har du rött får du inte köra, har du gult ska du stanna om du kan. Precis samma som alla trafikljus.

Självklart så är du alltid skyldig att inte köra på ett sådant sätt att du inte orsakar en olycka, och att släppa fram blåljusfordon.

Däremot kan du fortf ha väjningsplikt om du svänger efter att ha fått grönt ljus.

Om korsningen ger grönt ljus till två trafikflöden som kan kollidera är korsningen feldesignad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

okej! Där får man cykla över om grönt ljus?

Ja, har både du och en bil grönt ljus samtidigt har bilföraren väjningsplikt mot dig.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, bara så jag vet tills nästa gång..

Men då vet jag att cyklister endast har skyldigheter i trafiken.

Bara en som räknas, överleva!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Men enligt filmen du länkar så skulle bilisten ha stannat, inte gasat på för att försöka hinna först? Han kom bakifrån in på vår väg vi var på.

Som jag har förstått det så bör man oavsett vad, leda sin cykel över dessa övergångsställe.

Men enligt filmen har även cyklister väjningsplikt. Den delen är också av relevans här ju!
Han var på en väg och ni var på en väg. Där bådas väg korsas. Denna korsning kallas cykelpassage. Det är alltså inte bara han som är på er väg utan ni är precis lika mycket på hans väg. Det är felaktigt att bara beskriva att den ene är på den andras väg.
Ja. Bilen ska anpassa hastigheten för att undvika olyckor. Han verkar inte ha skött den delen.
Men ni ska också stanna. För cyklisten har väjningsplikt vid cykelpassager. Den delen har ni inte följt och därför har även ni gjort fel.

Man behöver inte alltid leda cykeln över passager. Det gör inte jag kan jag säga ;). Det räcker med att stanna om det kommer en bil dåligt timeat för att följa cyklistens skyldigheter. I realiteten fungerar det om båda parter saktar in och tar hänsyn men man vet aldrig hur den andra parten i trafiken tänker vilket den här situationen visat ganska väl.

However. Om man leder cykeln över så har man dessutom företräde före bilen vilket förändrar turordningsreglerna en del så det är inget dåligt val om man orkar med detta varje gång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Bara en som räknas, överleva!

Detta går jag efter, tyvärr kom bilisten i nacken på oss och jag såg ej bilen..

Annars stannar jag vid övergångsställena om de är trafikerade, såklart..jag ger bilar förtur och cyklar endast över om det är bilfritt, eller om bilisterna vinkar över en.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande just att bilisten inte valde att följa väjningsplikten vid sväng. Men ännu mer skrämmande att man inte tar sitt ansvar som bilförare, som sitter skyddad bakom 1-2 ton + hastighet mot personer utan något som helst skydd.

Citat:

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
2 kap. 1 §
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Annars stannar jag vid övergångsställena om de är trafikerade, såklart..jag ger bilar förtur och cyklar endast över om det är bilfritt, eller om bilisterna vinkar över en.

Det där med att vinka är livsfarligt.

Vinka aldrig fram någon, och om någon vinkar fram dig, kolla jävligt noga att ingen annan kommer köra på dig om du kör ändå.

Att vinka försätter den som är framvinkad i en falsk trygghetskänsla, de tror att det är bara att köra på just bara för att en specifik bil tycker att det är OK att köra, de ser kanske inte en annan trafik som påverkar dig.

Det är alltid du som kör som har ansvaret att själv kolla att du kan köra säkert, inte lita på någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det där med att vinka är livsfarligt.

Vinka aldrig fram någon, och om någon vinkar fram dig, kolla jävligt noga att ingen annan kommer köra på dig om du kör ändå.

Att vinka försätter den som är framvinkad i en falsk trygghetskänsla, de tror att det är bara att köra på just bara för att en specifik bil tycker att det är OK att köra, de ser kanske inte en annan trafik som påverkar dig.

Det är alltid du som kör som har ansvaret att själv kolla att du kan köra säkert, inte lita på någon annan.

Jepp, och det fick jag lära mig i mina yngre dagar..

En buss vinkade fram mig och jag gick över vägen (En sån väg med dubbla filer) .. en bil kom på sidan av bussen och tvärnitade..änglavakt om något..idiotiskt av mig..var typ 10år gammal..

sen den dagen passerar jag bara om det är enkelfilig och de vinkar över en, samt det är en ''ö'' i mitten av vägen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Lite skrämmande just att bilisten inte valde att följa väjningsplikten vid sväng. Men ännu mer skrämmande att man inte tar sitt ansvar som bilförare, som sitter skyddad bakom 1-2 ton + hastighet mot personer utan något som helst skydd.

Fast nu hade inte bilisten väjningsplikt även om han borde sänkt hastigheten.

Lika skrämmande att man inte tar sitt ansvar som cyklist och respekterar väjningsplikt osv vilket märks tydligt på en del kommentarer här.

Slutsatsen är hursom att båda gjort fel, turligt nog blev ingen skadad och förhoppningsvis har en del lärt sig något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Jepp, och det fick jag lära mig i mina yngre dagar..

En buss vinkade fram mig och jag gick över vägen (En sån väg med dubbla filer) .. en bil kom på sidan av bussen och tvärnitade..änglavakt om något..idiotiskt av mig..var typ 10år gammal..

sen den dagen passerar jag bara om det är enkelfilig och de vinkar över en, samt det är en ''ö'' i mitten av vägen.

Exakt så. Men jag vill faktiskt påstå att det var bussföraren som gjorde mest fel. Som en 10-åring kan man inte förväntas ha samma mentala förmåga att bedöma en trafiksituation som en yrkesförare som inte gör annat hela dagarna än att vistas i trafiken.

En sån där "ö" mitt i vägen heter förresten "refug".

Permalänk
Medlem

@Kraeshok: Precis, i sådana här situationer tycker jag att man måste ta hänsyn till vissa saker:
- Som bilförare så har du en utbildning och bevis på att du får framföra fordon som med lätthet kan ta död på oskyddade trafikanter
- Som cyklist behövs egentligen ingen utbildning (även om det kanske skulle vara på sin plats - en diskussion för en annan gång) och det kunde lika gärna varit ett barn som cyklat här.

Man får liksom reflektera över vad det värsta som kan hända här är; jo såklart att bilisten kör på och dödar cyklisten. Man har alltså ett otroligt mycket störra ansvar som bilist att se till att ingen olycka inträffar. Jag säger inte att man som cyklist blint ska cykla ut på övergångsställen, men jag tycker att ansvaret som bilist (med tanke på vad bilen kan orsaka) är så mycket större att det är en ickefråga. Man måste släppa fram cyklisterna som inte stannar!

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Fast nu hade inte bilisten väjningsplikt även om han borde sänkt hastigheten.

Lika skrämmande att man inte tar sitt ansvar som cyklist och respekterar väjningsplikt osv vilket märks tydligt på en del kommentarer här.

Slutsatsen är hursom att båda gjort fel, turligt nog blev ingen skadad och förhoppningsvis har en del lärt sig något.

jodå, jag respekterar dessa lagar som jag nämnt upp till.

Bilföraren kom i nacken på oss, dvs vi var på vägen och han kom i full fart mot oss..Bakifrån, vi såg han inte..han såg oss.

Men som sagt, vi båda gjorde fel..vi borde ha tittat bakåt om en bil skulle kört in..även om vi redan var typ 10% över vägen när han kom i full fart.

Jag kommer numera att slänga ett öga över axeln eller skaffa backspegel för att undvika framtida såna här olyckor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

jodå, jag respekterar dessa lagar som jag nämnt upp till.

Bilföraren kom i nacken på oss, dvs vi var på vägen och han kom i full fart mot oss..Bakifrån, vi såg han inte..han såg oss.

Men som sagt, vi båda gjorde fel..vi borde ha tittat bakåt om en bil skulle kört in..även om vi redan var typ 10% över vägen när han kom i full fart.

Jag kommer numera att slänga ett öga över axeln eller skaffa backspegel för att undvika framtida såna här olyckor.

Du vrider väl ändå på kroppen/huvudet när ska ta dig över en väg för att kolla hur det ligger till med ditt närområde, eller hur?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Du vrider väl ändå på kroppen/huvudet när ska ta dig över en väg för att kolla hur det ligger till med ditt närområde, eller hur?

Jo, höger vänster rakt fram, och baktill.. men just nu i detta fall så gjorde jag det ej, då jag inte skulle korsa en trafikerad bilbana...men huvudleden bredvid som han körde på var nätt trafikerad och han kom in i full fart på vår gata vi cyklade på.

Han såg oss och kunde enkelt sakta in utan att försöka dräpa oss.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

@VadSaDu: kan du länka platsen i google maps?

Permalänk
Medlem

Ärsh, om man har trafikreglers rätt eller fel är inget jag tänker på. Vid obevakat stannar jag alltid om en bil kommer i hög hastighet. Inte som jag bara kör över med tanken " jag ska över även om jag så blir överkörd, jag har ju rätt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kossamu:

@VadSaDu: kan du länka platsen i google maps?

Biltema, Kristianstad..rondellen som leder in till Biltemas parkering.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.