UPS till pfSense och switch

Permalänk
Medlem

UPS till pfSense och switch

Hej

Funderar att köpa en UPS till min router och min switch. Kollade på dessa två:
Router är en PC och switchen heter UniFi Switch US-24-250W
Undrar kan jag ställa UPS på båda två enheter. Så om det blir strömavbrott att båda två enheter kan stänga av sig automatisk.

BlueWalker PowerWalker UPS VI 750 R1U kostar 1700:-
https://www.komplett.se/product/1104062/datorutrustning/kring...
BlueWalker PowerWalker UPS VI 500 R1U kostar 1300:-
https://www.komplett.se/product/1104059/datorutrustning/kring...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker vad är syftet med att lägga fw och sw bakom en UPS?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt varför switchen skulle ha UPS, då de inte brukar vara speciellt känsliga för att bli strömlösa. Mot spikar mm kan den ha en funktion. Routern är mer logisk och då borde den på 500 VA räcka ett bra tag

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ser inte riktigt varför switchen skulle ha UPS, då de inte brukar vara speciellt känsliga för att bli strömlösa. Mot spikar mm kan den ha en funktion. Routern är mer logisk och då borde den på 500 VA räcka ett bra tag

Hej

Tack för svaret och bra information angående switchen.

En annan fråga är:
Har också en server och en FreeNAS. Skulle en 500 VA UPS räcka för det.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret och bra information angående switchen.

En annan fråga är:
Har också en server och en FreeNAS. Skulle en 500 VA UPS räcka för det.

mvh
Njanja

Lite svårt att svara på. Du behöver mäta / räkna lite hur mycket prylarna drar. Man kan inte titta på vad det sitter för nätaggregat i resp. pryl utan enklast är att använda en Energimätare och koppla in och läsa av. Den kommer ju fladdra upp och ner beroende på belastning men du får ett hum om hur mycket prylarna drar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

För switch behöver du inte ha nån styrning mer än att ups:en slår av när strömmen är slut och sen drar igång igen när strömmen är tillbaka.

De har ju ingen disk som de skriver till så det är inget som går sönder av att strömmen går.
Samma sak med "vanliga" routrar, men eftersom du kör på en pc är det ju lite skillnad. Om du använder en vanlig typ desktop pc räcker nog en 750 ups, men använder du POE från switchen också, eller om det är en lite större dator så skulle jag rekommendera minst 1500VA,

Men det beror ju också på hur mycket och hur ofta du har strömavbrott, är det väldigt sällan är det u helt ok at allt stängs ner snabbt och at man sen drar igång det igen när strömmen kommer tillbaka, men har man det som vi hade tidigare med korta avbrott varje vecka och korta "blinkningar" varje dag då vil man gärna att allt hålls vid live i några minuter extra så att de kanske slipper stängas ner alls.

Jag har en 500VA som enbart går till en switch, dect telefon och fiberboxen. sen 2500VA som används till router och allt annat i datorskåpet. det räcker rätt bra för att hålla ut över 20-30 minuters strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de är i minsta laget om du ska ha brandvägg, switch, freenas och server.

Om UPS:en du köper inte har nätverk så installerar du en agent på den servern som UPS:en är ansluten med USB till och sedan ansluter du agenter på alla andra servrar till den. Finns något som heter https://networkupstools.org/

Permalänk
Medlem

Ska man ändå köpa en UPS så är det en god ide att sätta switchen bakanför för att skydda mot överspänning som tex åska.

500Va kan vara lagom för en server plus brandvägg och switch men ska du hänga på en freenass burk samtidgt så kan det bli väl mycket speciellt när det ska starta upp igen efter ett strömavbrott. Maskinerna drar betydligt mer under start än under vanlig drift

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Lite svårt att svara på. Du behöver mäta / räkna lite hur mycket prylarna drar. Man kan inte titta på vad det sitter för nätaggregat i resp. pryl utan enklast är att använda en Energimätare och koppla in och läsa av. Den kommer ju fladdra upp och ner beroende på belastning men du får ett hum om hur mycket prylarna drar.

Hej

Tack för bra tips. Testade i helgen hur mycket grejerna drar. Och enligt "Energimätare" när jag startade NAS-en och servern max var 150W. Sedan gick när mellan 110 till 120 W i standby läge. Jag testade också genom att starta alla 6 VM-s och kopierade filer till NAS-en (samtidigt) då mätare visade mellan 130 till 145W.
Jag vet inte om det finns nåt mer som ska testa, så att man blir 100% säkert vad grejerna drar.

Här kommer länken: https://www.dropbox.com/s/x3jl4wjslct1atv/VID_20190322_131934...
https://www.dropbox.com/s/yc4vk6u4zzpafoe/IMG_20190322_132448...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB