Hjälp mig bygga min första gamingdator för 12000 kr?

Permalänk

Hjälp mig bygga min första gamingdator för 12000 kr?

Vill börja spela igen nu när sommaren närmar och tänkte bygga ihop en dator relativt snart.

Min budget är 12000 kr och jag kommer framförallt spela spel som WoW, Witcher 3, Dark Souls, Far Cry 5, Skyrim etc.

Den enda preferens jag har är att datorn ska vara kan uppdateras vid behov med nya prylar i framtiden. Samt så vill jag ha en intel processor och inte AMD pga. kompisar har berättat att Intel är betydligt bättre än AMD (stämmer detta ens?)

Tacksam för svar

Permalänk

Vet inte riktigt hur det ligger med rea helger men jag tror att Inet kommer ha en rea för datorkomponenter nästa vecka. Du kanske kan kolla där?
Intel har ofta bättre processorer för gaming men många AMD är billigare och bättre som workstation. Om du väljer en Intel processor så är i5 rätt bra, gärna en version med K efter alla sifforna då den blir överklockningsbar då.
Tror väll de nya GTX 1660Ti grafikkorten är rätt bra. Annars antingen 8 eller 16 gb ram om du ska spela (Själv kör jag med 16 gb och har inte stött på några problem)
Det är väll main komponenterna som är dyrast och så.
Har inte kollat om det passar din budget men det borde det nog göra.
Själv kör jag med liknande komponenter och är väldigt nöjd.
Om det är något annat så kan du fråga, är ingen mästare på detta och jag har använt mig av hjälp för att kunna bygga den datorn som jag har nu, men kan väll en del
Om det finns någon som tycker jag gjort fel rätta mig gärna.

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conscientious:

Vill börja spela igen nu när sommaren närmar och tänkte bygga ihop en dator relativt snart.

Min budget är 12000 kr och jag kommer framförallt spela spel som WoW, Witcher 3, Dark Souls, Far Cry 5, Skyrim etc.

Den enda preferens jag har är att datorn ska vara kan uppdateras vid behov med nya prylar i framtiden. Samt så vill jag ha en intel processor och inte AMD pga. kompisar har berättat att Intel är betydligt bättre än AMD (stämmer detta ens?)

Tacksam för svar

Mja, Intels flaggskeppsmodeller (9600K, 9700K och 9900K) är bättre än AMD's motsvarigheter till spel, men samtidigt är de också dyrare. Det blir ungefär 1500kr dyrare med 9600K vs 2600X.

I flera spel kan det vara väldigt marginella skillnader mellan dem (9600K vs 2600X) medan i andra spel kan det vara lite större. I spel som t.ex Witcher 3 skiljer det typ 1-2 FPS (>1%), medan i spel som Fallout 4 kan det skilja kanske 15FPS (ca 15%). Om du spelar i högre upplösningar än 1080p blir skillnaderna ännu mindre. Du kan kika på testerna som gjorts här av Sweclockers. 9600K är några % snabbare än 8600K. Dessa tester är däremot gjorda med ett GTX 1080. Har man ett grafikkort som är "långsammare" än GTX 1080 (vilket du nog får räkna med iochmed din budget) så kommer skillnaderna bli mindre. Det finns tester med 9600K också här på Sweclockers, men dessa är gjorda med ett RTX 2080 Ti som gör testerna rätt missvisande iochmed att dessa kort är betydligt mycket snabbare än vad du kommer ha råd med (2080 Ti kostar 13 000kr ..).

Nedan har jag gjort ett bygge med 9600K.

+ Cryorig H5 för 399kr efter rabatt (gör ett konto hos Webhallen för rabatt).

Totalt = 11 865kr.

Windows köper du till själv för ca 250kr från Kinguin alt. 50kr från Ebay. Datorn bygger du alltså ihop själv.

Alternativt kör du på 2600X och ett bättre grafikkort. Då det skiljer så lite i de flesta spelen mellan 2600X och 9600K så kommer du faktiskt generellt sett få bättre FPS med denna dator (tack vare grafikkortet) än den ovanför.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Länkar ett mATX med ett svart-vitt tema som med Windows kommer in på ungefär 11k:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 1700X (2 099 kr hos Dustin)
Chassi: NZXT H400 (729 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Ballistix Sport LT 16GB Kit Vit 2666MHz (990 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (809 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM750X V2 750W (999 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (395 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Summa: 8 480 kr

+ Palit GeForce GTX 1660 Ti StormX ~2750:-