Vad heter låten/filmen-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuaaa:

https://www.imdb.com/title/tt4903514/?ref_=nm_knf_i3

Inside the Factory: How Our Favorite Foods Are Made

Tackar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hej
Jag söker efter en ganska sjuk film förmodligen.
Den kan vara från tidigt 90/80 tal.
När jag satt på den har jag för mig det stod Horror/skräck i genre

Det jag minns är i typ början av filmen så är
de är i en musik studio och det är en tjej och en kille som sjunger och spelar instrument, det är 2-3 andra killar som sitter vid mixerbordet eller vid den sidan av studion, De bestämmer sig för gå en stund.
Tjejen ock killen är kvar där inne och han börjar spela nå instrument Trumpet eller saxofon mellan hennes ben så hon blir kåt och har för mig de har sex. och de andra killarna kommer tillbaka sen stängde jag av.
Men nu i efter hand vill jag veta vad det var för film för det var ju inte skräck den delen ialf

Permalänk
Medlem

Söker en film min dam såg för många år sedan. troligen från 90 talet men inte säker.

handlar om ett smart hus som börjar gå bärsärk och dödar folk. det är inte demon seed.

en kollega har också sett filmen men kan inte hitta den heller.

det KAN vara dream house från 1998 men osäker där med, den är dessvärre rätt svår att hitta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Söker en film min dam såg för många år sedan. troligen från 90 talet men inte säker.

handlar om ett smart hus som börjar gå bärsärk och dödar folk. det är inte demon seed.

en kollega har också sett filmen men kan inte hitta den heller.

det KAN vara dream house från 1998 men osäker där med, den är dessvärre rätt svår att hitta.

The House on Haunted Hill kanske?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Söker en film min dam såg för många år sedan. troligen från 90 talet men inte säker.

handlar om ett smart hus som börjar gå bärsärk och dödar folk. det är inte demon seed.

en kollega har också sett filmen men kan inte hitta den heller.

det KAN vara dream house från 1998 men osäker där med, den är dessvärre rätt svår att hitta.

Dream House 1998 finns på tuben - https://www.youtube.com/watch?v=mH-Tw3Soqrw

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

The House on Haunted Hill kanske?

är det en dator i den filmen som styr huset eller har något med det att göra?

Skrivet av Poppu-chan:

hittade den där också, ganska otippat ställe. såg den nyss och hon kände inte igen den, hon minns den hon såg som mycket mer skrämmande och att datorn på något sätt våldtog eller försökte göra det på något sätt. låter som demon seed men är inte den då vi sett den också.
känns som jag får leta vidare, kanske kan vara hardware från 1990, fast där är det inget modernt kök som hon även mindes(tjejer och deras kök).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det en dator i den filmen som styr huset eller har något med det att göra?
hittade den där också, ganska otippat ställe. såg den nyss och hon kände inte igen den, hon minns den hon såg som mycket mer skrämmande och att datorn på något sätt våldtog eller försökte göra det på något sätt. låter som demon seed men är inte den då vi sett den också.
känns som jag får leta vidare, kanske kan vara hardware från 1990, fast där är det inget modernt kök som hon även mindes(tjejer och deras kök).

I Hardware är det en robot som någon hittar på skroten(eller i öknen) och plockar hem, som står för mördandet.
Dock en riktigt bra film.

Permalänk

Vilken film är detta så jag kan hitta bättre bild/klipp på den röda utstyrseln i fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

https://i.solidfiles.com/vDG6mKPddMMeR.jpg

Vilken film är detta så jag kan hitta bättre bild/klipp på den röda utstyrseln i fråga?

Ser ut som lou diamond phillips, big kill
https://www.imdb.com/title/tt7730102/mediaviewer/rm2961526016
ser inte ut att vara någon superbra film.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Ser ut som lou diamond phillips, big kill
https://www.imdb.com/title/tt7730102/mediaviewer/rm2961526016
ser inte ut att vara någon superbra film.

Tackar, där satt den! Riktigt ball kostym, gillas starkt

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta namnet på ett par filmer som jag sett och undrat över.

Den ena är en udda film som jag tror är från tidigt 70-tal. Amerikansk, har jag för mig. Jag har inte sett hela filmen, men det är väldigt lite dialog i den. Det jag minns tydligast är långa scener där en kvinna är i en uttorkad flodravin, torrt nästan öken. Tror det är en gammal skrotbil där också. Hon går runt där. Ibland är det en man där också. Nån sekvens sitter en av dem eller båda i en bil. Nån halvt ramlar, halvt springer ner för en sandig sluttning ner till flodbädden. Mycket skymning. Uppfattade ingen direkt handling. Jag har sett delar av den vid två olika tillfällen, och har samma minnesbild från båda tillfällena. Kanske är hela filmen bara scener i samma stil. Mycket udda!

Den andra filmen är troligtvis från 80-talet, möjligen första åren på 90-talet. Även den amerikansk. Jag minns inte hela filmen, men delar av den. En man och hans fru är på bilresa i ett område med mycket skog, främst barrskog tror jag. Kärv miljö. Grus och barrskog och vägar. De är inledningsvis på en diner eller truck stop. Pratar med några män där. Nästa grej jag minns är att mannens fru är försvunnen, sannolikt kidnappad av männen på dinern. Mannen letar efter frun. Sen har jag en minnesbild av att en bil hamnar i vattnet, alternativt fiskas upp ur vattnet. Kanske är frun i bilen. Jag minns inte så tydligt. Har för mig att det var rätt okända skådespelare i filmen, med nåt undantag, men osäker på det. Skulle gärna få ett namn på den filmen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den andra filmen är troligtvis från 80-talet, möjligen första åren på 90-talet. Även den amerikansk. Jag minns inte hela filmen, men delar av den. En man och hans fru är på bilresa i ett område med mycket skog, främst barrskog tror jag. Kärv miljö. Grus och barrskog och vägar. De är inledningsvis på en diner eller truck stop. Pratar med några män där. Nästa grej jag minns är att mannens fru är försvunnen, sannolikt kidnappad av männen på dinern. Mannen letar efter frun. Sen har jag en minnesbild av att en bil hamnar i vattnet, alternativt fiskas upp ur vattnet. Kanske är frun i bilen. Jag minns inte så tydligt. Har för mig att det var rätt okända skådespelare i filmen, med nåt undantag, men osäker på det. Skulle gärna få ett namn på den filmen!

Jag har inte sett den själv men det låter som att det skulle kunna vara "The Vanishing" från 1993.
https://www.imdb.com/title/tt0108473/

Det Nederländska(?) originalet från 1988 ska tydligen vara riktigt creepy.
https://www.imdb.com/title/tt0096163/

Permalänk
Medlem

Jag fick på annat håll tips om en sida för att hitta filmer genom att skriva in nyckelord, och hittade faktiskt den där filmen. Kom ihåg en hel del detaljer fel, men övergripande var rätt. Filmen är "Breakdown" med bl a Kurt Russell och J T Walsh. Från 1997, så lite fel tidsperiod...

Hittade hela filmen på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=BLbSP4Xd9yY

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den ena är en udda film som jag tror är från tidigt 70-tal. Amerikansk, har jag för mig. Jag har inte sett hela filmen, men det är väldigt lite dialog i den. Det jag minns tydligast är långa scener där en kvinna är i en uttorkad flodravin, torrt nästan öken. Tror det är en gammal skrotbil där också. Hon går runt där. Ibland är det en man där också. Nån sekvens sitter en av dem eller båda i en bil. Nån halvt ramlar, halvt springer ner för en sandig sluttning ner till flodbädden. Mycket skymning. Uppfattade ingen direkt handling. Jag har sett delar av den vid två olika tillfällen, och har samma minnesbild från båda tillfällena. Kanske är hela filmen bara scener i samma stil. Mycket udda!

Kan det vara Badlands du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Kan det vara Badlands du tänker på?

Tack, ja, det verkar vara rätt. De klipp jag hittar har massa miljöer och sekvenser som jag inte minns. Min minnesbild är typ två timmar med obefintlig dialog, dåligt ljud, och svårmod i en ökenmiljö. Men det är nog Badlands.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag fick på annat håll tips om en sida för att hitta filmer genom att skriva in nyckelord, och hittade faktiskt den där filmen. Kom ihåg en hel del detaljer fel, men övergripande var rätt. Filmen är "Breakdown" med bl a Kurt Russell och J T Walsh. Från 1997, så lite fel tidsperiod...

Hittade hela filmen på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=BLbSP4Xd9yY

Vilken sida använde du?

Jag blev lite nyfiken och letade rätt på en sådan sida, whatismymovie.com för att testa. Den lyckades inte hitta någon av de filmer jag sökte efter trots att jag enligt mig själv var ganska tydlig. Enda gången de hittade filmerna var om jag var riktigt, riktigt tydlig men då hade jag lika gärna kunnat använda google.

Jag gillar dock iden skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tack, ja, det verkar vara rätt. De klipp jag hittar har massa miljöer och sekvenser som jag inte minns. Min minnesbild är typ två timmar med obefintlig dialog, dåligt ljud, och svårmod i en ökenmiljö. Men det är nog Badlands.

Vet inte varför jag inte kom att tänka på den direkt, men jag hade nog fel, förmodligen är det Walkabout du sett.

Permalänk

Ny filmfråga, känner igen den men mina google skills sviker mig..

Permalänk
Medlem

Jag blir galen!

Söker en låt som är/var ganska känd.

I bakgrunden är det en tjej(?) som taktfast hummar/doar:
Do do do do du du du du do do do do osv osv

Det är ingen melodi utan det är som om någon stanpar takten, fast med rösten. Tror det pågår under hema låten, i alla fall en stor del.

Jag har haft den på hjärnan i flera dagar nu och igår hörde jag den samplad i en eminemlåt, tror jag. Problemet är att jag hade ”random” på alla hans låtar. Har googlat efter låtar som han samplat men det finns för många.

Sambon håller på att bli galen på mitt hummande. Hjälp mig hitta låten så att äktenskapet kan räddas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag blir galen!

Söker en låt som är/var ganska känd.

I bakgrunden är det en tjej(?) som taktfast hummar/doar:
Do do do do du du du du do do do do osv osv

Det är ingen melodi utan det är som om någon stanpar takten, fast med rösten. Tror det pågår under hema låten, i alla fall en stor del.

Jag har haft den på hjärnan i flera dagar nu och igår hörde jag den samplad i en eminemlåt, tror jag. Problemet är att jag hade ”random” på alla hans låtar. Har googlat efter låtar som han samplat men det finns för många.

Sambon håller på att bli galen på mitt hummande. Hjälp mig hitta låten så att äktenskapet kan räddas

Vet inte om det är rätt låt men jag fick denna på hjärnan när jag läste ditt inlägg, och spenderade sen 20 min på att hitta den.....

https://www.youtube.com/watch?v=S8jhXmfdRFY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Söker en låt som är/var ganska känd.

I bakgrunden är det en tjej(?) som taktfast hummar/doar:
Do do do do du du du du do do do do

Är det Suzanne Vega - Tom's Diner månne?
https://www.youtube.com/watch?v=FLP6QluMlrg

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Som i sin tur samplas i Fallout Boy - Centuries

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vet inte om det är rätt låt men jag fick denna på hjärnan när jag läste ditt inlägg, och spenderade sen 20 min på att hitta den.....

https://www.youtube.com/watch?v=S8jhXmfdRFY

Tack för att du tog dig tid men den låten var lååångt ifrån den jag tänker på
Du tänker helt rätt dock så det ska du ha poäng för.

Låten jag tänker på har ett mer naturtroget läte, d.v.s. inte en massa mixande och datortrixande. (Självklart mixas alla låtar om man ska vara petig men ni förstår nog vad jag menar).

En annan sak är att tempot är lägre.

Skrivet av Roger W:

Är det Suzanne Vega - Tom's Diner månne?
https://www.youtube.com/watch?v=FLP6QluMlrg

Nope, men bra gissning. Det var första låten jag själv spelade upp ifall det skulle vara samma. Jag tror(!) att det är hyfsat samma tidsepok. Kanske.

Den stora skillnaden mellan Tom's Diner och min låt är att i min låt så går rösten mer eller mindre som en metronom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nope, men bra gissning.
...
Den stora skillnaden mellan Tom's Diner och min låt är att i min låt så går rösten mer eller mindre som en metronom.

Hmm ok... Trodde nog det skulle vara rätt!

Jag kom att tänka på en annan låt med repetetiv slinga i bakgrunden, men jag tror ärligt talat inte det är rätt låt:
Robyn - Robotboy har en monoton slinga "home home home home" i bakgrunden i nästan hela låten.
Värd att kolla åtminstone...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag blir galen!

Söker en låt som är/var ganska känd.

I bakgrunden är det en tjej(?) som taktfast hummar/doar:
Do do do do du du du du do do do do osv osv

Det är ingen melodi utan det är som om någon stanpar takten, fast med rösten. Tror det pågår under hema låten, i alla fall en stor del.

Jag har haft den på hjärnan i flera dagar nu och igår hörde jag den samplad i en eminemlåt, tror jag. Problemet är att jag hade ”random” på alla hans låtar. Har googlat efter låtar som han samplat men det finns för många.

Sambon håller på att bli galen på mitt hummande. Hjälp mig hitta låten så att äktenskapet kan räddas

Fick mig att tänka på The Cranberries - Ode to my family
Förmodligen helt fel dock

Permalänk
Medlem

Det är inte denna då? Du du du-andet börjar efter ca 2 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=HfP8lVfbg5w

Ah, såg nu att du pratade om lägre tempo så förmodligen inte, Cranberries-låten ovan låter dock som en väldigt bra gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Fick mig att tänka på The Cranberries - Ode to my family

Aah, den borde man ju tänkt på! Bra tänkt! Hoppas du hittat rätt nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag blir galen!

Söker en låt som är/var ganska känd.

I bakgrunden är det en tjej(?) som taktfast hummar/doar:
Do do do do du du du du do do do do osv osv

Det är ingen melodi utan det är som om någon stanpar takten, fast med rösten. Tror det pågår under hema låten, i alla fall en stor del.

Jag har haft den på hjärnan i flera dagar nu och igår hörde jag den samplad i en eminemlåt, tror jag. Problemet är att jag hade ”random” på alla hans låtar. Har googlat efter låtar som han samplat men det finns för många.

Sambon håller på att bli galen på mitt hummande. Hjälp mig hitta låten så att äktenskapet kan räddas

Jag fick flashbacks till K's Choice – Not An Addict.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har nästan fått tag i rätt låt. Låten är visserligen långt ifrån den jag tänker på men själva bakgrunddoandet stämmer väl överens. Fast i min låt är den märkbart långsammare. Vem vet, kanske någon av låtarna blivit inspirerad av den andra. Jag gjorde en snabb googling men hittade inget.
Laurie Anderson - O Superman

Min ledtråd med Eminem var inte sann. Hittade vilken låt det var men tyvärr var den inte så lik som jag hade inbillat mig. Visserligen stämmer rösten bra överens och oh-oh-oh:andet är i runda slängar rätt. Men som jag nämnde så ska oh-oh-oh:andet gå som en metronom, vilket den inte gör i Eminems låt.
Eminem - Rock Bottom

Jag börjar tro att jag antingen inbillat mig eller att låten jag tänker på är någon liten okänd som ingen kommer ihåg. Nåja...

Skrivet av Muumin:

Fick mig att tänka på The Cranberries - Ode to my family
Förmodligen helt fel dock

Det var fel men jag får tacka ändå, var alldeles för länge sedan jag lyssnade på The Cranberries.

Skrivet av keyser:

Jag fick flashbacks till K's Choice – Not An Addict.
https://youtu.be/Cklb7L0OA1c

Inte den jag tänker på tyvärr

Permalänk
Medlem

Söker namnet på en skräckfilm som gjordes på 90-talet (tror jag) och handlar om en mördare som syr igen munnarna på sina offer etc och som i en scen blir upphängd i ryggen i en kedja själv.. dör...

nån som vet?