Permalänk
Medlem

800W Full load på PSU

Tjena Swec,

Tänkte kika om det är någon som är vass på nätagg och kan ge mig lite tips här.

Så lite bakgrundshistoria först:

Jag har byggt om min gamla dator till en HTPC .

Chassi: Silverstone Grandia GD09
MSI Z97 Gaming 5
4790K Delidded @ 5Ghz (1.4V) - Uncore 4.2Ghz
16GB HyperX Fury 2400MHz DDR (CL11)
Gigabyte GTX 1080 Windforce OC (ligger stabilt på 2080Mhz och 45C full load)

Kylning GPU:
NZXT Kraken G12
Corsair Hydro H55 (Bytt fläktar och kör push/pull)
Noctua NF-B9

Kylning CPU
Arctic liquid freezer 240 (38mm radiator i push)

Nätaggregat (Problemet):
Fractal Design Integra M 650W

Mitt problem startade med att jag tyckte att datorn lät för mycket och jag hade koll på alla fläktarna och till slut insåg jag att det var PSU-Fläkten som lät och den kan jag inte kontrollera via bios eller annan godtycklig mjukvara. Så igår gjorde jag fler moddningar och satte in en corsair ML120-Fläkt (ersätter fractals skitfläkt) som routas till en fan-header som delas med noctuafläkten.

Problemet löst tänkte jag - Allt är tyst och jag kan kontrollera fläkten själv.

Så jag kopplade på min energimätare och mätte från väggen och bara datorn inkopplad och startade upp Aida64.
Körde CPU,FPU,CACHE,GPU och startade full load.

Min jäkla HTPC drar 800W (ibland lite mer direkt från väggen) min stationära PC i sign drar ca 570W med samma belastning.

Så det förklarar varför mitt stackars nätagg på 650W spunnet upp när vi gameat Metro Exodus och dylikt på tvn. När jag gamear ligger det i runda slängor på 750W då jag spelar spel som metro exodus,RE2,Doom 2016 i 4K osv.

Frågeställningen till er:
Jag tänkte köpa ett Seasonic Focus Gold 850W

Review hos Jonnyguru:
https://www.jonnyguru.com/blog/2017/09/18/seasonic-focus-plus...

Är det modigt att lägga sig så 'lågt' som 850W när jag vid full load når närmare 95% av ett sådants aggs kapacitet?

Givet att mitt nuvarande agg har kört i ca 6 månader i dess nuvarande form så verkar det finnas ganska mycket headroom på vad ett agg (givet att det skiljer sig från tillverkare till tillverkare) pallar men jag vill ju inte chansa mer nu när jag vet effekten vid hög last.

Till er som läser och säger "klocka ner då" nej det vill och skall jag inte. Diffar ca 120W vid load när jag drar ner cpun till 4.8ghz (1.25V) och defaultar powertarget på GPU (klockar ner ca 300mhz på gpun då)

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen stämma? Jag har en i5 8600K milt överklockad, och ett 2080 Ti. Maxar ca 450 W från väggen vid full belastning av processor och grafikkort samtidigt. Det du har borde inte vara så värst mycket värre. Inte 350 W ytterligare, va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kolla att din mätare är frisk. Annars måste det ha hänt något med nättagget kanske överhettning innan du gjorde din mod. Ditt system ska inte kunna dra så mycket.

Permalänk
Medlem

Nu får du skilja på vad ett nätaggregat drar och vad ett nätaggregat levererar.

Den siffra som står på nätaggregatet är ju vad ett nätaggregat kan leverera, i ditt fall 650W
Det du mäter, 800W, är vad nätaggregatet drar från väggen, vilket är effekten den levererar samt den effekten som försvinner på grund av att ett nätaggregat inte är 100% effektiv.
I ditt fall så är nätaggregatet 80+ Brons, vilket ger en effektivitet på 85% vid full belastning. Vilket skulle motsvara 650/0,85=750W belastning vid väggen.

Funderar på om du har fått någonting mer inkopplat i mätaren när du gjorde ditt test, typ TV, högtalare eller annat som kan vara inkopplat?
För så mycket skall ju inte den datorn dra utan om du har extremöverklockat den. Jämför du med Sweclockers tester (som också mäter systemet vid väggen) så drar ju deras testrigg 335W vid väggen. Vilket får mig att undra.

Felkällor:
Nätaggregatet har något konstigt fel i sig.
Din mätare kan inte mäta ordentligt.
Du har fler saker inkopplade än bara datorn vid mättillfället.

Att ditt nuvarande nätaggregat lät vid belastning är inget konstigt, det är ett billigt nätaggregat och man får det man betalar för.
Så visst skulle datorn bli bättre med ett mer kvalitativt nätaggregat, men 850W är att ta i.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Jag kan inte verifiera huruvida effekmätaren visar exakt korrekt siffror men jag vet om att min dator i sign är tung att driva 10X fläktar plus custom loop och ganska hårt överklockad cpu/gpu visar effektmätaren 570W. Samma effektmätare och kabel visar 800W på min HTPC. Det är ju inte några high-grade stuff jag nyttjar men det är fortfarande en fingervisning på hur lasten ser ut effektmässigt.

Att du jämför det ditt system säger inte så mycket givet du inte anger några siffror tyvärr. 8600K är en ganska strömsnål cpu som går ganska svalt om man jämför den med 8700K och 4790K.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om du har PSU problem är det PSU kvalitén, inte watten.
Om du ska överbelasta 650W PSU behöver du minst 9900k @ 2080Ti med exotiskt kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nu får du skilja på vad ett nätaggregat drar och vad ett nätaggregat levererar.

Den siffra som står på nätaggregatet är ju vad ett nätaggregat kan leverera, i ditt fall 650W
Det du mäter, 800W, är vad nätaggregatet drar från väggen, vilket är effekten den levererar samt den effekten som försvinner på grund av att ett nätaggregat inte är 100% effektiv.
I ditt fall så är nätaggregatet 80+ Brons, vilket ger en effektivitet på 85% vid full belastning. Vilket skulle motsvara 650/0,85=750W belastning vid väggen.

Funderar på om du har fått någonting mer inkopplat i mätaren när du gjorde ditt test, typ TV, högtalare eller annat som kan vara inkopplat?
För så mycket skall ju inte den datorn dra utan om du har extremöverklockat den. Jämför du med Sweclockers tester (som också mäter systemet vid väggen) så drar ju deras testrigg 335W vid väggen. Vilket får mig att undra.

Felkällor:
Nätaggregatet har något konstigt fel i sig.
Din mätare kan inte mäta ordentligt.
Du har fler saker inkopplade än bara datorn vid mättillfället.

Att ditt nuvarande nätaggregat lät vid belastning är inget konstigt, det är ett billigt nätaggregat och man får det man betalar för.
Så visst skulle datorn bli bättre med ett mer kvalitativt nätaggregat, men 850W är att ta i.

Spännande och bra föklaring!

Givetvis mäter jag med en nätdelskabel direkt från väggen utan något mellan och som tidigare nämnt så används samma utrustning (och kabel) för att mäta med dator i sign som påvisar att det diffar 230W.

En 4790K på 1.4V skulle jag våga säga är på gränsen till extremöverklockning för den CPU:n. Det ni skall tänka på är att det sitter två stycken AIO:s i detta chassit om ni missat detta och det innebär också två pumpar. Det man kan göra är att swappa ut nuvarande nätagg till mitt RM850X och se vad mätaren visar för att se över så det inte är nätagget som är bråkigt. Alternativ två är att hitta en annan effektmätare som inte kostar 149kr på kjell.

Oavsett så tror jag din förklaring ovan ger mig en bra bild kring hur jag skall gå vidare här.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@roo: OK.
En AIO eller två gör mindre skillnad säg 2,5 W per fläkt och 10-20 W per pump, förklarar inte på långa vägar effektuttaget du har.
Säg att datorn bör dra ca 200W på CPU, ca 200 W på GPU och 100 W för resten, lägg där till en effektivitet på 85% så bör du ju hamna runt 600W när du läser av på mätaren, eller som du sa tidigare i klass med ditt andra system.

Har du möjlighet så testa gärna med ditt andra nätaggregat och se om du får något annat resultat (OBS!! blanda inte ihop eventuella modulära kablar!!).

Om du nu även skulle dra 800W vid väggen så ligger du ju utanför vad nätaggregatet i sig skall kunna leverera så då skall ju överbelastningsskyddet stänga ner det. Vilket kan få mig att tro att det är något fel på det nätaggregatet och då behövs det bytas ut snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@gaspari: OK.
En AIO eller två gör mindre skillnad säg 2,5 W per fläkt och 10-20 W per pump, förklarar inte på långa vägar effektuttaget du har.
Säg att datorn bör dra ca 200W på CPU, ca 200 W på GPU och 100 W för resten, lägg där till en effektivitet på 85% så bör du ju hamna runt 600W när du läser av på mätaren, eller som du sa tidigare i klass med ditt andra system.

Har du möjlighet så testa gärna med ditt andra nätaggregat och se om du får något annat resultat (OBS!! blanda inte ihop eventuella modulära kablar!!).

Om du nu även skulle dra 800W vid väggen så ligger du ju utanför vad nätaggregatet i sig skall kunna leverera så då skall ju överbelastningsskyddet stänga ner det. Vilket kan få mig att tro att det är något fel på det nätaggregatet och då behövs det bytas ut snarast.

Du har helt rätt!

Så vad jag precis gjort var att jag kopplade på min effektmätaren till min stationära rigg igen och nu visade den 900W vid full load. Givetvis fattar jag att något är galet med effektmätaren (förövrigt denna effektmätare från kjell)

Det finns en liten reset-knapp på den som jag resettade precis och vips nu visar den runt 500W.

Tog samma uppsättning med sladd och effektmätare och kopplade nu in den till HTPC:n och nu visar denna 400W vid full load. Så helt enkelt har jag gått på datan från effektmätaren som gått haywire och visat två olika datapunkter vid två olika mätningar.

Så jag gick tillbaka till stationära nu precis och mätte en tredje gång och nu visar båda "normala" konsumptionsnivåer.

Stort tack för hjälpen alla!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@roo: Gött att det löste sig!!