Är det *alltid* lagligt att köra enligt hastighetsbegränsningen?

Permalänk
Medlem

Är det *alltid* lagligt att köra enligt hastighetsbegränsningen?

Hej

Efter att ha läst bland kommentarerna till det här videoklippet där en bil nästan krockar blev jag lite fundersam. Förhoppningsvis håller vi alla med om att man justerar hastigheten efter situationen, men är det någonsin olagligt att köra inom hastighetsbegränsningen som skyltarna visar?.

D.v.s., kan polisen ge mig böter och dra in mitt körkort om jag kör 110 på en glashal motorväg med årets tjockaste dimma? Eller är det bara ifall man orsakar en olycka som man kan bli straffad?

Sidospår:
Medan den väjande bilen självklart är det största/farligaste rötägget så menar jag samtidigt att den andra föraren även han, med sin relativt höga fart, var delaktig till att skapa en onödigt farlig situation.
*Går iväg och poppar popcorn*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

D.v.s., kan polisen ge mig böter och dra in mitt körkort om jag kör 110 på en glashal motorväg med årets tjockaste dimma?

Svar ja.

Permalänk
Medlem

Anpassa hastigheten efter väglaget heter det väl Hur lagen ser ut kring det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

D.v.s., kan polisen ge mig böter och dra in mitt körkort om jag kör 110 på en glashal motorväg med årets tjockaste dimma? Eller är det bara ifall man orsakar en olycka som man kan bli straffad?

Det kan de nog göra.

Genom att köra 110 på såp-hal motorväg vintertid med årets tjockaste dimma, så utgör du en fara för övrig trafik som garanterat "har mer i huvudet och anpassar hastigheten."

Då du inte kommer se dina medtrafikanter förrän det smäller mellan berg och dalar, så är risken stor att du genom din nonchalans skapar en olycka.

Därmed lär du få böter så att du lär dig att anpassa hastigheten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Grov/Vårdslöshet i trafik. (upp till 2 år bakom galler)
Nästan allt du kan tänkas göra med en bil, går att få in under den lagen.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

dom kan ta dig för vårdslöshet i trafik om du inte anpassar dig till annan trafik och väglag.
har du otur kan det ses som grov vårdslöshet och då kan nog lappen vara i fara.

Permalänk
Medlem

Detta säger Trafikförordningen

Citat:

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Jag instämmer helt enkelt med de som säger ja till att du kan åka dit på det.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Mjae skulle jag säga. Enda gången det på papper är olagligt att köra för långsamt är på motorvägen. Övrigt skulle jag se som en bedömningsfråga. Allt från typ av bil till utrustning till erfarenhet spelar in. En osnuten 19 åring som bedömer att 110 är rimligt tas med sannolikhet mindre seriöst också. Men rent krasst tror jag inte att något kan ske annat än om det blir en olycka någonstans. Annars lär det vara en rekommendation att köra försiktigt

Permalänk
Inaktiv

Svaret: Ja

Permalänk
Medlem

Ofta vid t.ex vägarbeten finns det bara "rekommenderade" hastigheter, dvs fyrkantiga skyltar.. Då får du köra det som står på runda skyltarna, men som nämnt tidigare i tråden lär du åka för vårdslöshet om du kommer i 110 km/h förbi ett vägarbete..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Om du håller 110 och det är kö på motorvägen så kommer du garanterat att krocka och det är ditt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som står på skyltarna är HÖGSTA tillåtna hastighet. sen bestämmer givetvis föraren själv om man behöver åka saktare för att kunna köra säkert.
Vet inte men du får nog böter speciellt om alla andra ligger i tex 50km/h. men frågan är nog om polisen hinner före diket

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://korkortonline.se/teori/

Tyvärr vill ju de flesta i regel alltid köra 5-10 km/h mer än vad som står på skyltarna. Sedan skyller de på oss som håller 5-10 km/h lägre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

https://korkortonline.se/teori/

Tyvärr vill ju de flesta i regel alltid köra 5-10 km/h mer än vad som står på skyltarna. Sedan skyller de på oss som håller 5-10 km/h lägre hastighet.

Dom som kör 5-10 km/h i timmen kanske kör efter gps'ens hastighetsmätare som visar mer rätt än bilens hastighetsmätare... gissar att det är du som kör saktare än vad du får göra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

https://korkortonline.se/teori/

Tyvärr vill ju de flesta i regel alltid köra 5-10 km/h mer än vad som står på skyltarna. Sedan skyller de på oss som håller 5-10 km/h lägre hastighet.

Alla bilar visar minst 5 km/h för fort.. Så det flesta som säger sig köra det som står på skyltarna kör FÖR SAKTA i de flesta fall..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Sötast
Skrivet av Exxovion:

https://korkortonline.se/teori/

Tyvärr vill ju de flesta i regel alltid köra 5-10 km/h mer än vad som står på skyltarna. Sedan skyller de på oss som håller 5-10 km/h lägre hastighet.

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

I ditt fall tror jag att attityden till dina medtrafikanter är farligare än hastigheten.
Aggressiv körning med ogenomtänkta beslut är det värsta du kan utsätta andra för.
Kör hemifrån fem minuter tidigare om du nu har så jävla bråttom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

Håller med dig. Kan man inte hålla utsatta hastigheter under normala förhållanden ska man inte vara ute i trafiken.

Permalänk
Sötast
Skrivet av tBiorrith:

I ditt fall tror jag att attityden till dina medtrafikanter är farligare än hastigheten.
Aggressiv körning med ogenomtänkta beslut är det värsta du kan utsätta andra för.
Kör hemifrån fem minuter tidigare om du nu har så jävla bråttom!

Vad är det som får dig att tro hur min attityd är och varför skulle jag använda mig av en aggressiv körstil?
Bråttom har jag sällan och har marginaler på runt 20 minuter de flesta dagar i veckan då jag lämnar ungar på skolan och sedan börjar jag inte jobba förrän ett tag senare.

Ironiskt nog så är jag stundvis en sådan som ligger bakom en lastbil i högerfältet på motorvägen för att spara soppa då jag pendlar en del. Detta är dock en helt annan situation då det är en tvåfilig väg och min påverkan på andra trafikanter är försvinnande liten.

Anser mig dock inte att ha rätten att bromsa upp 50-200 bilar på väg hem från jobb genom att ligga i 34 på en 40väg när det är enkelfiligt genom hela staden?

Gillar dock din självevidenta rage på mitt tidigare uttalande! Där snackar vi dubbelmacka av ironi. Vem är det som är aggressiv?

Permalänk
Medlem

Svar till TS: Ja, det är upp till polisen att avgöra vad som anses vara lämplig hastighet under rådande omständigheter. Det kan bli tal om vårdslöshet i trafik beroende på hur polisen bedömer saken.

Skrivet av Allexz:

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

O ja, ingen tvekan om det.

Av de som kör för långsamt verkar det vara skrämmande många som bara kan en enda trafikregel: inte köra fortare än hastighetsgränsen.

Högerregel? Väjningsplikt? Stopplikt? Stanna vid övergångsställen när någon är på väg ut? Cirkulationsplatsregler? Sådant har de ingen som helst koll på. De tror att man undkommer alla problem och risker genom att bara köra sakta.

Självklart gäller det definitivt inte alla, men skrämmande många exempel har jag sett under mina snart 25 år bakom ratten.

Men ja, för balansens skull har jag även sett skrämmande många exempel på idioter som kör om i skymd sikt med gasen i botten också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

Hur många minuter tjänar du på att köra 5km/h snabbare på din i vanliga fall 45 minuter långa resa? Gissar på 2-4 minuter max.

Antingen kör du förbi eller sätter farthållaren på lägre hastighet och chillar, finns inget förutom en själv som skapar oro/irritation över såna detaljer.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GuuFi:

Hur många minuter tjänar du på att köra 5km/h snabbare på din i vanliga fall 45 minuter långa resa? Gissar på 2-4 minuter max.

Antingen kör du förbi eller sätter farthållaren på lägre hastighet och chillar, finns inget förutom en själv som skapar oro/irritation över såna detaljer.

Vem har sagt att jag kör 5 km/h snabbare?
Menar, läser folk överhuvudtaget eller är det posta för postandets skull?

Själv ger du alternativen:
*kör du förbi
*sätter farthållaren på lägre hastighet och chillar

Sätter helst den på rätt hastighet och chillar om jag själv kan välja men allt som oftast så är det framförvarande som satt min hastighet, vilket gärna är 3-6 km/h under utsatt hastighet, bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

Ska börja med att säga att jag själv hellre kör något över än något under.
Men, om det är så att du tycker att de som kör långsammare är de som är farligast för att de "skapar irritation hos andra förare" (som vi får anta i förlängningen sedan är involverade i olyckor), är det då inte de andra som är farligare när de blir irriterade så lätt?
Till exempel kan man ju jämföra med att det är som att säga att det är västerländska ideal/kulturer som är farligast, då de irriterar terroristerna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

För att förtydliga så kan jag ju säga att jag undviker att köra långsamt om det inte finns någon anledning.

Men jag håller fast vid att det är betydligt bättre och säkrare att köra långsamt än att köra för fort. Min ekonomi tillåter inte heller några fortkörningsböter.

Permalänk
Medlem

Idioter som kör under hastighetsbegränsningen har inte på vägarna att göra. Livsfarliga, utsätter andra för onödiga omkörningar.

Jag ser skyltarna som en rekommendation sen kanske jag kör 100 på en fin 80 landsväg eller 35 på en pissdålig 50 sträcka i snöstorm. Omständigheterna styr hastigheten.

Sen när man sätter sig på sin 200hk splitternya italienska racer hoj så går det nog aldrig i hastighetsöverträdelserna på landsväg.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Mjae skulle jag säga. Enda gången det på papper är olagligt att köra för långsamt är på motorvägen. Övrigt skulle jag se som en bedömningsfråga. Allt från typ av bil till utrustning till erfarenhet spelar in. En osnuten 19 åring som bedömer att 110 är rimligt tas med sannolikhet mindre seriöst också. Men rent krasst tror jag inte att något kan ske annat än om det blir en olycka någonstans. Annars lär det vara en rekommendation att köra försiktigt

Läs inlägget innan ditt, och speciellt meningen;
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Idioter som kör under hastighetsbegränsningen har inte på vägarna att göra. Livsfarliga, utsätter andra för onödiga omkörningar.

Jag ser skyltarna som en rekommendation sen kanske jag kör 100 på en fin 80 landsväg eller 35 på en pissdålig 50 sträcka i snöstorm. Omständigheterna styr hastigheten.

Sen när man sätter sig på sin 200hk splitternya italienska racer hoj så går det nog aldrig i hastighetsöverträdelserna på landsväg.

Du skriver att skyltarna är en rekommendation, för dig som kör för fort, men alltså inte för den som tar det försiktigt och kör långsammare?

Omständigheterna styr hastigheten, men aldrig över hastighetsbegränsningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hur många minuter tjänar du på att köra 5km/h snabbare på din i vanliga fall 45 minuter långa resa? Gissar på 2-4 minuter max.

Antingen kör du förbi eller sätter farthållaren på lägre hastighet och chillar, finns inget förutom en själv som skapar oro/irritation över såna detaljer.

Då kommer ju de som inte kan hålla hastigheten (hög som låg) in och börjar jojo köra mellan 85 och 50. Okej det är extremflal men det händer de med.
Bara att pendla mellan 85 och 80 är enormt enerverande när man ligger bakom med farthållare, har tyvärr inte adaptiv. Så även om man vill "chill köra", så händer det ofta att dessa människor sabbar även det.
Gissar att ditt svar då är att sänka hastigheten igen på farthållaren, då kommer personen framför göra detsamma med sin fot. Händer för ofta.
Kör ofta om på 90 väg för att förarna framför pendlar mellan 70-100 av varierande grad, kör om och lägger mig sen på 90 enligt hastighetsmätaren, drar på farthållaren och är nöjd över livet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du skriver att skyltarna är en rekommendation, för dig som kör för fort, men alltså inte för den som tar det försiktigt och kör långsammare?

Omständigheterna styr hastigheten, men aldrig över hastighetsbegränsningen.

Jag kör nog som regel typ alltid snabbare än satt hastighet. Kör mycket landsväg och där är det bara nötter som inte kör lite snabbare när vägen är fin.

En högt personlig reflektion att dom som kör för sakta är i regel en småbils förare oftast en kvinna eller åldring som sitter med näsan i ratten. Troligen pga dom är osäkra på sin körförmåga.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Exemplet är ju lite speciellt eftersom dåren framför inte ser att det stannat och kör över en heldragen linje där vår förare tror han är safe.
Dock ska han räkna med det och det är den som kör på någon som får ta skulden även om den man kör på är korkad.