MSI laptop där skärm endast fungerar ibland

Permalänk
Medlem

MSI laptop där skärm endast fungerar ibland

Hej!
Jag har en MSI GE62 6QC-D16NE där skärmen inte fungerar optimalt. Med inte fungerar menar jag att den ibland är svart vid uppstart.
Jag har haft felet cirka ett år men har ändå använt den som en stationär dator, med skärm, mus och tangentbord. Nu tänkte jag sälja datorn och vill därför fixa problemet först.
Ska nu försöka förklara min amatörfelsökning av datorn för att förhoppningsvis utesluta vissa saker.
Först tänkte jag att det är något problem med hårdvaran i.om att den ibland funkar så kanske det skulle vara ett glapp inuti datorn.
Jag har försökt att se om den glappar om jag håller den i olika vinklar, tar upp och ner skärmen osv. Inget visar på detta.
Jag har också sett över mina batteri inställningar så att inte det är inställt så att just skärmen ska vara avstängd när datorn är på i vissa lägen.
Jag har (när skärmen är död) anslutit den till en annan skärm och försökt hitta den döda skärmen i display inställningar men då endast sett den ikopplade skärmen.
Ibland har jag lyckats starta skärmen genom att starta om datorn flera gånger.
Jag har också "lurat den att hoppa rätt" genom att ta in och ut hdmi uttaget.
Detta är vad jag kommer på i skrivande stund, all hjälp uppskattas en massa!

Jag har förresten ingen koll på vad den skulle vara värd med eller utan fungerande skärm så om någon har ett hum om det så vill jag gärna veta det också! lägger specsen nedan. Allt gott!

MSI GE62 6QC-D16NE
15.6" FHD, Anti-Glare (1920‧1080) eDP Wide View Angle
Intel® Core™ i7-6700HQ CPU @ 2,60 GHz 2,60 GHz
8GB ram
128 GB SSD
1 TB hårddisk
Nvidia GTX 960M med 2GB GDDR5

Permalänk

@rylle123: Hmm, vet inte om jag förstod problemet rätt, så ska börja med att ställa några frågor!
1. Med död, menar du då att du startar datorn, men skärmen sätter aldrig igång?
2. Om du kopplar in en extern skärm, när den vanliga skärmen är död, funkar då den externa skärmen?
3. Kan det någon gång hända medan du använder datorn, eller är det bara vid uppstart?

Permalänk
Medlem

@matteengel:
Som svar på de första två frågorna: Ja. Den tredje Nej, jag har aldrig märkt att skärmen "dör" då den är igång. Det är alltså avgörande vid uppstart om skärmen är på eller inte. Precis i början när jag fick problemet och inte hade en extern skärm så drog jag mig för att stänga av datorn eller att sätta den i viloläge då det var en gamble att få igång skärmen igen.

Permalänk
Medlem

Testat uppgradera FW i laptopen? Både GPU / Mobo?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber