Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

VESA i486 DX2-66

https://www.facebook.com/braindrainlan/

Efter vårt Braindrain lan i Januari 2019 som riktar in sig på datorer upp till 1999 årsmodell var det bestämt att ett 486 lan skulle hållas i mars.
Någon 486 har då inte jag så jakten började och i februari månad fick jag napp, en okänd och otestade 486 av något slag blev jag erbjuden plus en IBM PC-60 286 så tackade ja till dessa och där börja min resa genom 486 träsket!

Besök galleriet här

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004

Fett najs galleri! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Gaming rigg: Används främst till ms röj och minecraft.
Cpu: Intel® Xeon® Processor E5-1680@4,5Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. ASUS Geforce 1080 Ti. PSU: Corsair 1050w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

woopwoop

Datorsamlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://www.braindrainlan.nu/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Starkt jobbat med reparationen av moderkortet, 5/5!

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2019

Vaaa, 486-lan här i Göteborg?! Hur kunde jag missa det?

Jag som har haft en 486:a som projekt här i veckorna. Mycket liknande maskin som din, VLB och DX2. Hade varit kul att vara med.

Riktigt skojigt galleri hur som helst! Alltid roligt att se mer 486:or - finns det coolare datorer?

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 1 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004

@Retro Puter: det blir fler lan av den varan

https://www.facebook.com/events/2294390254178342/

Om du är intresserad så är det bara att höra av dig

Gaming rigg: Används främst till ms röj och minecraft.
Cpu: Intel® Xeon® Processor E5-1680@4,5Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. ASUS Geforce 1080 Ti. PSU: Corsair 1050w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Retro Puter:

Vaaa, 486-lan här i Göteborg?! Hur kunde jag missa det?

Jag som har haft en 486:a som projekt här i veckorna. Mycket liknande maskin som din, VLB och DX2. Hade varit kul att vara med.

Riktigt skojigt galleri hur som helst! Alltid roligt att se mer 486:or - finns det coolare datorer?

Ta ett snack med @necrodude eller @timmyq som höll i lanet.
Men dom har en messenger grupp du borde gå med i där allt annordnas, daglig aktivitet där så väldigt nyttig.
Det ska blir ett 486 lan lägre fram efter sommaren säger dom så det finns chans igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Bah, facebook !

Men kul galleri dock
Sitter på ett helt knippe olika 486 CPUer av olika tillverkare.
Men har inte skaffat resten än.

Själv fick jag äntligen tummen ur och införskaffade en eeprom programmerare.
Nu kan man vara lite modigare med BIOS flashning och moddning.
Har redan fixat ett gammalt socket 7 moderkort med en frankenstein bios.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Svensktiger:

Bah, facebook !

Men kul galleri dock
Sitter på ett helt knippe olika 486 CPUer av olika tillverkare.
Men har inte skaffat resten än.

Själv fick jag äntligen tummen ur och införskaffade en eeprom programmerare.
Nu kan man vara lite modigare med BIOS flashning och moddning.
Har redan fixat ett gammalt socket 7 moderkort med en frankenstein bios.

Jag har inte FB. Har deras messenger dock, dom flesta sitter där sedan finns det forum och IRC tekniskt sett med men det är väl lite under konstruktion.

Tror planerna är att ha så mycket som möjligt hostat bland medlemmar i framtiden.

Sitter själv och filurar på hur man ska fixa bigthness buggen i mitt S3 kort, dom verkar köra 16-235 färgrymd många ur lådan vilket ger sämre kontrast än en LCD från 2000.
Moddat VGA bios verkar vara en väg att gå där men har igen brännare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Grymt jobbat!

Jag hade själv en DX2-50(25) Mhz när det begav sig. Brorsan hade en 66 Mhz men jag fick nöja mig med en 50 ... =( Med ett Cirrus Logic VLB-kort... åh.. kommer inte ihåg beteckningen men det var bland de snabbaste korten.

Köpte den på Gandalf i Malmö minns jag.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Hulle:

Grymt jobbat!

Jag hade själv en DX2-50(25) Mhz när det begav sig. Brorsan hade en 66 Mhz men jag fick nöja mig med en 50 ... =( Med ett Cirrus Logic VLB-kort... åh.. kommer inte ihåg beteckningen men det var bland de snabbaste korten.

Köpte den på Gandalf i Malmö minns jag.

/hulle.

Har precis suttit och uppgraderat kortet från 1Mb till 2Mb VRAM med minneskapslar från polen, var billigast så.
Ska uppdatera galleriet sedan med bild på kortet och maxat ram på hela 2 MBYTE!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av pa1983:

Har precis suttit och uppgraderat kortet från 1Mb till 2Mb VRAM med minneskapslar från polen, var billigast så.
Ska uppdatera galleriet sedan med bild på kortet och maxat ram på hela 2 MBYTE!

1024x768x16 bejbi !
Progressivt och inte sammanflätat hoppas jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

2Mb ger 1280x1024 256 färger med interlaced 87hz.
2Mb ger också 1024x768 med 65K färger i 87hz interlaced.
Detta stämmer med databladet med, interlaced som gäller i dom upplösningarna tyvärr, dom är inte tillgängliga med 1Mb minne.

Så vad jag kan räkna ut är max 1.5Mb minne det man kan använda för upplösning/färger.
Kortet stödjer lite GUI acceleration.
HW cursers och sånt så mycket möjligt det förbättrar GUI accelerationen i windows, vad jag läst bör man ha 2Mb på 5429 korten men dessa har ju bättre GUI acceleration och minnes hantering än 5428, men oavsett mer options är mer options och enligt databladet är detta max.
640x480 i 16.7M färger är max enligt databladet, verkar vara 5428 chipets begränsning annars borde 800x600 i teorin fungera då det ryms i 2Mb VRAM.

Manualen är här, men som jag ser det så verkar jag få max ur kortet nu, mer verkar inte finnas att hämta.
http://www.ic72.com/pdf_file/-/22759.pdf

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Nya bilder är uppe för den nyfikne.

Kan säga att jag känner mig rätt tillfredsställd nu med alla slots fyllda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2019

Så spännande!

Insåg just att vi har exakt samma chassi, fast mitt är grått (eller gult snarare).

Var hittade du minneskretsarna till grafikkortet, och vad fick du ge? Jag har också varit sugen på att uppgradera mitt (även här hra vi exakt samma grafikkort).

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 1 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Retro Puter:

Så spännande!

Insåg just att vi har exakt samma chassi, fast mitt är grått (eller gult snarare).

Var hittade du minneskretsarna till grafikkortet, och vad fick du ge? Jag har också varit sugen på att uppgradera mitt (även här hra vi exakt samma grafikkort).

https://www.ebay.co.uk/itm/1pcs-HYB514171BJ-70-4MBit-Dynamic-...

Köpte dom.
Orsaken jag valde dom är för att vgamuseum hade 5428 kort med sådana lödda och dessa var billigast och inom EU så ingen tull.
Kanske finns billigare som inte suttit på sådana kort men som sagt dessa användes i alla fall på 5428 kort och var bland det billigaste inom EU.

140Kr för två med frakt, många ville ha mycket mer för likvärdiga kretsar dessa kort kom med.