Permalänk

Kamera tips inför konsert

Hejsan
Det är så att jag ska på en konsert i sommar, och vill skaffa en ny kamera för att kunna ta så bra bilder som möjligt
Så vill ha tips på vad man ska kunna tänka sig för kamera för ett bra pris (helst inte över 10.000kr) (och gärna någon som inte är för tung).

Dock finns de regler vad för man får ha för kamera, arenan skriver följande: ”We can confirm that small personal use cameras or DSLR’s are permitted. However cameras with interchangeable lenses that professionals use will not be allowed.
GoPro’s or any other recording devices will not be permitted either.”

Är på wembley stadium och är enbart sittplatser så kommer vara en bit från scenen, min plats ändå på ”golvet” så kommer inte vara överdrivet långt ifrån.

Så finns det något ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara bra att försöka få ett förtydligande gällande vilka kameror som egentligen är tillåtna, för det är något av en motsägelse att säga att DSLR:er är tillåtna men inte kameror med utbytbara objektiv. DSLR-kameror har nämligen med ytterst få undantag alltid utbytbara objektiv.

Men med en så luddig definition av tillåtna kameror så är det nog säkrast att gå på något som inte kan misstas för en "professionell" kamera på något vis, t.ex. valfri Sony RX-100 eller någon liknande kompaktkamera med 1" sensor. Fördelen med en sån kamera är att man får väldigt bra bildkvalité i en fickvänlig kamera, nackdelen är att man inte får så lång brännvidd.

Vill man istället ha lång brännvidd så att man kan zooma in mycket så finns det även såna kompaktkameror, men kompromissen blir då att sensorn är mycket mindre vilket leder till sämre bildkvalité.

Vill man ha både bra bildkvalité samt lång brännvidd så får man satsa på en DSLR eller spegellös kamera med ett teleobjektiv, men då kan det bli svårt att få in den på arenan.

Sen får man även ta hänsyn till vilket ljus det kommer vara på konserten. Om det kommer vara dagsljus så fungerar de flesta kameror ok, men vid sämre ljus så får man nog släppa tanken på att få bra närbilder och satsa på en kamera med kortare brännvidd och ett objektiv som släpper in mycket ljus (som ovan nämnda RX-100). Det är nämligen svårare att ta skarpa bilder med lång brännvidd, särskilt när ljuset är dåligt, eftersom kamerarörelser förstoras.

Så jag har ingen direkt rekommendation, men förhoppningsvis har du fått lite att fundera på. Som så ofta är fallet när det gäller fotografering så handlar det mycket om att bestämma sig vad man vill kompromissa med, man kan sällan få allt.

Permalänk

Jo Jag kände med att de var lite motsägelsefullt de dem skrev.
Tack så mycket för svaret, nu har jag något att fundera på och lite mer koll på vad jag ska tänka på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lagertha92: EOS M50 är en riktigt prisvärd kamera
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4701515

Inkl objektiv
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4701504

Finns även i paket med ett zoom-objektiv
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=m50%2B18-150&p=4701500

Gillar du inte Canon så är även denna mycket prisvärd
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=sony%20a6000&p=2503442

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@Lagertha92: Som sagt är det bästa i fickformat en kompaktkamera med 1"-sensor. Den kan du helt garanterat få med dig in. Bara att filtrera på specifikt det på Prisjakt så får du fram ett segment med dyrare kompaktkameror som riktar sig lite mot entustiaster (annaras är komapktkameror som produkt rätt utdöd med tanke på mobilkamerans framfart). Jag har en Canon G7X II som jag alltid tar med mig på konsert och det har aldrig varit problem. Sonys RX100-serie upplever jag som mer känd, men jag vet inte vilken som är vassast numera.

Det finns 1"-sensorkameror som har längre brännvidd. Har för mig att Panasonic har några olika i sin TZ-serie (Travel Zoom), som riktar sig mot turister som vill zooooma Skulle kunna funka bra i det här fallet. Men som redan nämnts blir bildkvaliteten i regel lidande ju närmre du vill komma med optiken.

Annars kan det funka att helt enkelt smuggla in en systemkamera med ett rejälare objektiv. Jag har en kollega som gör det emellanåt i Sverige och lyckas allt som oftast. Är man flera kan man göra att den ena tar kamerahuset i sin ryggsäck och att den andra tar tele-objektivet i sin. Den typen av objektiv gömmer sig tydligen väl bland träningskläder och vattenflaskor, eftersom de är i samma storlek Kasta i det svettiga ombytet från gymmet i toppen så kanske dom inte ens orkar gräva ner i botten. Vakterna bryr sig mer om säkerhet än fotografier, så många orkar inte engagera sig i att hitta alla förbjudna föremål.

Bland nätta systemkameror är i regel spegellösa kamerahus mindre i storlek än spegelreflexer (det som normalt menas med DSLR (digital single-lens reflex)). Sonys A6000-serie har väldigt kompakta kamerahus för att vara APS-C-format. Fuji X-T10/20 är också ganska nätta. Annars kanske en kamera med micro 4/3-sensor kan vara att föredra för att enklare komma upp i högre brännvidder, men det segmentet kan jag dock ingenting om

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men med en så luddig definition av tillåtna kameror så är det nog säkrast att gå på något som inte kan misstas för en "professionell" kamera på något vis, t.ex. valfri Sony RX-100 eller någon liknande kompaktkamera med 1" sensor. Fördelen med en sån kamera är att man får väldigt bra bildkvalité i en fickvänlig kamera, nackdelen är att man inte får så lång brännvidd.

Att tillägga till en bra och infomativt inlägg: Det finns ju "kompakt"-kameror, som har hygglig ljusstyrka och lite längre brännvidd, Panasonic FZ1000/2000 tex. Storleksmässigt är de ju som en mindre DSLR med kitobjektiv men ger uppåt 400 på f/4 med en 1"-sensor.
En sådan är ju kompaktare och ser något mindre "professionell" ut än en DLSR med en 70-200/2.8, tex så den blir lättare att få med sig in men bör ändå ge hyfsat resultat om inte ljuset är väldigt sparsamt.
Jag fotade med en D70 och en 70-210/4-5.6 på en konsert med ganska sparsamt ljus en gång i tiden. Jag ska väl inte säga att resultatet blev top notch men det blev ändå rätt okej och en FZ1000 har både bättre ljusstyrka, upplösning och brus, så...

Det är ju långt ifrån lika fickvänligt som en RX100 dock, men står man inte precis vid scenkanten än RX100-seriens längsta brännvidd på ca 100mm lite kort.

Permalänk

Åh tack så jätte mycket för alla tips uppskattar det! Kommer verkligen att hjälpa mig

Skickades från m.sweclockers.com