Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

i7 6700K med Noctua DH15 överhettar plötsligt

Permalänk
Medlem

i7 6700K med Noctua DH15 överhettar plötsligt

Efter jag bytt PSU så har jag problem att få ner temperaturen på CPUn. Vid test med OCCT 4.5.1 orkar den hålla 85 grader med alla fläktar på max och öppen låda. Stangd låda så går den upp och stoppar testet efter 1,5 min max.
CPU'n överklockad 13%. Går med 4531 MHz. Kan nerklockning till original hjälpa?

Sonen kör Fortnite som har börjat frysa allt oftare. Troligen övertemp. Har minskat ner spelet till 1900*1080 i fönster för att avlasta CPU'n.

Tror inte jag klarar att göra en delidding själv. Byte av kylpasta kan det göras utan att lyfta ur hela moderkortet etc?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Vad matar du den med för volt? Det är mer intressant än MHz.

Och sänka upplösning kommer snarare öka belastningen än sänka den för cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är du säker på att problemen inte fanns med den gamla PSU:n? Spontant känns det som att den nya PSU:n inte är boven i dramat.

Det första jag skulle göra är att kolla vilken volt du matar CPU:n med. Det andra jag skulle göra är att kolla ifall kylaren fungerar som den ska. Snurrar båda fläktarna? Ökar de hastighet när temperaturen blir högre? Sitter kylaren korrekt?

Och som Squallie säger så är det oftast kontraproduktivt att sänka upplösningen ifall syftet är att avlasta CPU:n. Vid högre upplösningar är det i regel grafikkortet som agerar flaskhals vilket gör att CPU:n inte belastas till 100 %.

Det man istället ska göra är att begränsa hur många FPS som matas ut. Men som sagt, börja med att undersöka felet istället för att lindra symtomen.

Byta kylpasta kan man ibland göra utan att demontera hela datorn, det beror på vilket chassi du har. Skulle väl tro att de flesta moderna chassin har en urstansning där moderkortet sitter så att man kan demontera kylaren utan att behöva skruva isär allt.

Gammal kylpasta ger däremot inte en snabb höjning av temperaturen, det är en långsam ökning som sker under flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Efter jag bytt PSU så har jag problem att få ner temperaturen på CPUn. Vid test med OCCT 4.5.1 orkar den hålla 85 grader med alla fläktar på max och öppen låda. Stangd låda så går den upp och stoppar testet efter 1,5 min max.
CPU'n överklockad 13%. Går med 4531 MHz. Kan nerklockning till original hjälpa?

Sonen kör Fortnite som har börjat frysa allt oftare. Troligen övertemp. Har minskat ner spelet till 1900*1080 i fönster för att avlasta CPU'n.

Tror inte jag klarar att göra en delidding själv. Byte av kylpasta kan det göras utan att lyfta ur hela moderkortet etc?

Kanske du skakade eller slog till kylaren när du bytte Psu? Om du har plats att byta kylpasta utan att ta ut moderkortet ser du kanske bäst själv genom att öppna datorn. Jag har undervoltat 2 laptops pga av höga temperaturer, det kan du ju pröva. Blir kanske att offra lite fart dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: När man skriver långsamt hinner andra före! Men alla verkar ju vara överens!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Gammal kylpasta ger däremot inte en snabb höjning av temperaturen, det är en långsam ökning som sker under flera år.

Jag har varit med om överhettning av cpu efter transport (antagligen fått en smäll ). Det var ca 1 år efter montering, och då hann man knappt förbi postningen innan överhettningsskyddet stängde av. Det var med en låg originalkylare, så inga stora hävkrafter. Blev bra efter lite ny pasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Om fläktprofilen ser annorlunda ut eller om om PSUn är felmonterad kan ju luftflödet ändrats i chassit eller tryckförhållandet ändrats. Jag skulle dock tippa att kylaren fått en liten stöt och behöver monteras om/kylpastya bytas. Också möjligt att du råkat koppla ur någon fläkt vid PSU-bytet, CPU eller chassi. Om den nya PSUn har passiv fläkt vid lägre effekter/temperaturer kan du behöva kompensera med mer inluft i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Jag har varit med om överhettning av cpu efter transport (antagligen fått en smäll ). Det var ca 1 år efter montering, och då hann man knappt förbi postningen innan överhettningsskyddet stängde av. Det var med en låg originalkylare, så inga stora hävkrafter. Blev bra efter lite ny pasta.

Fast det var nog inte den nya kylpastan som fixade problemet utan snarare att du monterade om kylaren efter att den (troligtvis) ändrat läge efter transporten.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.
Inet satte i PSU'n och det verkar inte vara något fel på den eller hur den är monterad. Biltransporten till och från butiken gör att lådan skakas en del och Noctua är stor som cylindern på en 50 kubikare
Jag la lådan med moderkortet nederst så kylaren stod upp under transporterna för att undvika knäckande moment.
Nu körde jag Burn testet i OCCT i 7 min innan jag avbröt manuellt. Tempen la sig på 80-81 rätt stabilt. Vet ej vad maxtemp är innan den throttlar.
Spänningar:
VCORE 1,47V
VID 1,38V
VIN3 1,08V
VIN4 1,98V
Överklockningen är en av ROG presets i bios.

Jag la upp bilderna från testet på min flickr sida:
https://www.flickr.com/photos/140062029@N05

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv

Vcore på 1,47 är helt galet högt.

Kör min 4,6 på 1,3

Permalänk
Medlem

Då ändrar jag det direkt
Nya auto settingen blev 1,34V och nu är tempen runt 66 grader. Tackar och skulle bjuda på en öl om det gick
Med stängt chassi gick den upp till 70 grader.
Nya testresultat:
https://www.flickr.com/photos/140062029@N05

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast det var nog inte den nya kylpastan som fixade problemet utan snarare att du monterade om kylaren efter att den (troligtvis) ändrat läge efter transporten.

Jo, om du läser mina två inlägg tror jag att du ser att jag skriver om transport, stötar och slag etc (och inte om torkad kylpasta). Jag kanske skulle ha skrivit att man (vid plötsligt överhettad CPU) kan pröva att montera loss kylaren, göra rent anläggningsytorna, applicera ny kylpasta och återmontera kylaren - trots att kylpastan antagligen inte blivit gammal. Detta p.g.a cpun, kylpastan och anläggningsytan på kylaren inte längre har tillräcklig kontakt för att effektivt överföra värmen efter mekanisk påverkan.... etc

Han hade bytt PSU - grejerna kunde ha fått en kyss =inte långsam ökning av temperatur över lång tid.

Jag tror inte vi egentligen är oense om något här. Hur som var det ju volten, som alla härinne också varit inne på!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3