Permalänk
Medlem

Arch custom kernel

Ursäkta anglifieringen men...

Jag håller på att byta från Gentoo till Arch. Just nu håller jag på att trixa och testa, för att inte nämna lära mig hur just Arch funkar.

En sak jag lärt mig är att Gentoo gjort mig bortskämd med hur enkelt det är att konfigurera sin egen kärna och byta mellan olika kärnor.

I Gentoo är det bara dra ner kärnan från någon repo. /usr/src/linux är symlinkad till kärnan du valt genom eselect-kommandot. Därifrån är det bara make menuconfig, make && make modules_install och sist make install som lägger den nybakade kärnan i /boot.

Nu har jag inte testat exakt hur Arch funkar, men... även om det inte verkar så komplicerat är det rätt många steg.

Det passar inte riktigt min smak. När jag är på humör testar jag och ändrar ofta konfigurationen, vilket är exakt vad jag tänkt göra nu när jag ger Arch ett seriöst försök. Då vill jag ha så få steg som möjligt.

Min fråga är således... hur gör jag det på bästs sätt med Arch? Har ni några bra tips?

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att kolla wikin: https://wiki.archlinux.org/index.php/Kernel/Traditional_compi...

Som tillbörligt sidospår är jag förvånad över att det fortfarande finns folk som sitter hemmavid och kompilerar custom-kärnor till x86-64-arkitektur (för det är väl den enda som Arch Linux kör, om man nu inte ska räkna in ARM, vilket man inte ska om man nu är krass ) ... vad är det för behov som uppfylls av detta?

Bara för förtydligandets skull så avser jag inte att verka spydig, jag är bara nyfiken!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mitt bästa tips är att kolla wikin: https://wiki.archlinux.org/index.php/Kernel/Traditional_compi...

Som tillbörligt sidospår är jag förvånad över att det fortfarande finns folk som sitter hemmavid och kompilerar custom-kärnor till x86-64-arkitektur (för det är väl den enda som Arch Linux kör, om man nu inte ska räkna in ARM, vilket man inte ska om man nu är krass ) ... vad är det för behov som uppfylls av detta?

Bara för förtydligandets skull så avser jag inte att verka spydig, jag är bara nyfiken!

Det är just den processen jag vill förenkla. Är väl inga problem att gå igenom det en eller två gånger, men efter tjugonde gången lär det bli rätt drygt.

Största fördelen är förmodligen att man kan anpassa schedulern, exempelvis MuQSS och BFQ. Sen kan man ju banta ned kärnan avsevärt. Även om prestandavinsten är försumbar på en modern maskin minskar det risken för säkerhetshål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mitt bästa tips är att kolla wikin: https://wiki.archlinux.org/index.php/Kernel/Traditional_compi...

Som tillbörligt sidospår är jag förvånad över att det fortfarande finns folk som sitter hemmavid och kompilerar custom-kärnor till x86-64-arkitektur (för det är väl den enda som Arch Linux kör, om man nu inte ska räkna in ARM, vilket man inte ska om man nu är krass ) ... vad är det för behov som uppfylls av detta?

Bara för förtydligandets skull så avser jag inte att verka spydig, jag är bara nyfiken!

Finns tre skäl jag tänker på, det ena är NUMA-support, har man en multi-cpu server eller en Threadripper behöver man det. (Åtminstone för att testa!) Med det följer även ECC support.
Inget av detta finns som standard i den distro jag kör. Kan hända det finns nån server-distro med det men har inte kollat så noga... och varför byta distro om det är enkelt kompilera om kärnan?

Nästa skäl är om man har ny hårdvara som ännu inte stöds av distrons kernel-version, då vill man tanka ned en nyare kernel och bygga en egen version.

Permalänk
Medlem

Såg ABS nu och det är typ vad jag letar efter. Wikin säger att ABS kan användas till att bygga kärnan från Arch repo, men det måste ju gå att dra ned vilken kärna som helst från git?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är just den processen jag vill förenkla. Är väl inga problem att gå igenom det en eller två gånger, men efter tjugonde gången lär det bli rätt drygt.

Största fördelen är förmodligen att man kan anpassa schedulern, exempelvis MuQSS och BFQ. Sen kan man ju banta ned kärnan avsevärt. Även om prestandavinsten är försumbar på en modern maskin minskar det risken för säkerhetshål.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hindrar dig från att scripta förfarandet?

Skrivet av SAFA:

Finns tre skäl jag tänker på, det ena är NUMA-support, har man en multi-cpu server eller en Threadripper behöver man det. (Åtminstone för att testa!) Med det följer även ECC support.
Inget av detta finns som standard i den distro jag kör. Kan hända det finns nån server-distro med det men har inte kollat så noga... och varför byta distro om det är enkelt kompilera om kärnan?

Nästa skäl är om man har ny hårdvara som ännu inte stöds av distrons kernel-version, då vill man tanka ned en nyare kernel och bygga en egen version.

Ny hårdvara kan jag köpa som anledning, även om jag själv aldrig sprungit på det problemet.
NUMA-support kommer som standard på de distar jag skulle använda för system där det är relevant, så inget jag tänkt på, men kan väl till viss del köpa den anledningen också i enstaka fall, även om jag själv snarare skulle fråga mig varför jag fortsätter köra en specifik dist om den inte erbjuder det jag behöver.

Skrivet av DasIch:

Såg ABS nu och det är typ vad jag letar efter. Wikin säger att ABS kan användas till att bygga kärnan från Arch repo, men det måste ju gå att dra ned vilken kärna som helst från git?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, wikin är bra skit.

Nåja, tack för insikterna hur som helst. Jag kan inte helhjärtat hålla med i tänket, men jag tänker inte försöka beröva er erat. Jag var mest nyfiken som sagt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Vad hindrar dig från att scripta förfarandet?

Inget egentligen, men det vore ju synd att lägga ned den tiden om det redan finns en lösning.

Citat:

Som sagt, wikin är bra skit.

Nåja, tack för insikterna hur som helst. Jag kan inte helhjärtat hålla med i tänket, men jag tänker inte försöka beröva er erat. Jag var mest nyfiken som sagt.

Wikin är både bra och irriterande. Det mesta går att hitta där och den hålls uppdaterad, men det är inte som att den anstränger sig för att förklara saker. Jämför Gentoos wiki som är helt lysande, minus att den uppdateras långsammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inget egentligen, men det vore ju synd att lägga ned den tiden om det redan finns en lösning.

Wikin är både bra och irriterande. Det mesta går att hitta där och den hålls uppdaterad, men det är inte som att den anstränger sig för att förklara saker. Jämför Gentoos wiki som är helt lysande, minus att den uppdateras långsammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite off topic: Jag har inte trixat med custom kernel i Arch Linux själv, men ack vad ditt inlägg fick mig att sakna Gentoo

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Lite off topic: Jag har inte trixat med custom kernel i Arch Linux själv, men ack vad ditt inlägg fick mig att sakna Gentoo

Gentoo är bra om man vill trixa och konfigurera allt som man själv vill, samt förmodligen den bästa distron (LFS inräknat) för att lära sig Linux. Vad som sänker Gentoo är att man måste krångla med onödiga saker och lösa konflikter hela tiden, samt att skit lätt går sönder. Sen går inte utvecklingen alltid så snabbt och börjar du ge dig in på saker som inte är färdigtestat, gärna från diverse layman-repos, då får du snart en riktig soppa. Ta exempelvis Gnome som varit fast på version 3.24 hur länge som helst, och först för en månad sen började 3.30 testas. Nyare versioner har funnits i olika layman-repos men det är att be om problem. Ska du ge dig utanför de stora skrivbordsmiljöerna börjar det bli experimentellt på riktigt och det tar ju bort en del från hela grejen med att kofigurera saker som man själv vill.

Jag antar att det helt enkelt är en fråga om resursbrist men det gör ju inte saken bättre.

Arch verkar kunna erbjuda ungefär samma sak, fast med binärer och bra script för att bygga saker från git. Hur stabilt det är återstår att se men det verkar ha större användarbas och fler utvecklare, så jag misstänker att det kommer funka bättre.

Snart ska jag väl ge mig på att konfigurera kärnan. Fick för mig att göra det ett par dagar sen, efter några öl för mycklet med polarna. Tänkte jag skulle börja på en ren installation och råkade formatera fel disk. Och där försvann min boot och installation av macOS...

Jag vet inte varför jag tyckte det var en bra ide att installera Linux på fyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gentoo är bra om man vill trixa och konfigurera allt som man själv vill, samt förmodligen den bästa distron (LFS inräknat) för att lära sig Linux. Vad som sänker Gentoo är att man måste krångla med onödiga saker och lösa konflikter hela tiden, samt att skit lätt går sönder. Sen går inte utvecklingen alltid så snabbt och börjar du ge dig in på saker som inte är färdigtestat, gärna från diverse layman-repos, då får du snart en riktig soppa. Ta exempelvis Gnome som varit fast på version 3.24 hur länge som helst, och först för en månad sen började 3.30 testas. Nyare versioner har funnits i olika layman-repos men det är att be om problem. Ska du ge dig utanför de stora skrivbordsmiljöerna börjar det bli experimentellt på riktigt och det tar ju bort en del från hela grejen med att kofigurera saker som man själv vill.

Jag antar att det helt enkelt är en fråga om resursbrist men det gör ju inte saken bättre.

Arch verkar kunna erbjuda ungefär samma sak, fast med binärer och bra script för att bygga saker från git. Hur stabilt det är återstår att se men det verkar ha större användarbas och fler utvecklare, så jag misstänker att det kommer funka bättre.

Snart ska jag väl ge mig på att konfigurera kärnan. Fick för mig att göra det ett par dagar sen, efter några öl för mycklet med polarna. Tänkte jag skulle börja på en ren installation och råkade formatera fel disk. Och där försvann min boot och installation av macOS...

Jag vet inte varför jag tyckte det var en bra ide att installera Linux på fyllan.

Jag är enig. Därav jag lämnade Gentoo-skeppet. Det blev en soppa efter något år. Körde så mycket stable jag kunde, men då går man ju miste om en del. Provade Funtoo ett tag, men så slow pace. Arch Linux slänger jag in när andan faller på, lätt att installera och att underhålla.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Finns tre skäl jag tänker på, det ena är NUMA-support, har man en multi-cpu server eller en Threadripper behöver man det. (Åtminstone för att testa!) Med det följer även ECC support.
Inget av detta finns som standard i den distro jag kör. Kan hända det finns nån server-distro med det men har inte kollat så noga... och varför byta distro om det är enkelt kompilera om kärnan?

Nästa skäl är om man har ny hårdvara som ännu inte stöds av distrons kernel-version, då vill man tanka ned en nyare kernel och bygga en egen version.

Vad är det för distro som inte kör med NUMA support aktiverat år 2019?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vad är det för distro som inte kör med NUMA support aktiverat år 2019?

Ta Slackware tex.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit varse att med Arch förväntas du inte alls konfigurera kärnan själv. Givetvis kan man ju argumentera över fördelarna med det, men... på Arch-sidan verkar det vara någon slags esoterika. Kommer man från Gentoo är det snarare vardagsmat.

Arch-wiki är dessutom stundtals rätt dålig och rent felaktig. Informationen är ofta för sparsam och jag har redan behövt få en del ändrad (hatten av till den som gjorde det direkt när jag påpekade felet på #archlinux).

Jag har exempelvis fått lära mig den hårda vägen att ABS (eller ASP som det numera heter) skriver över din nya .config om du inte tvingar skiten att göra som du vill. Rätt många timmar av ”varför i helvete funkar det inte!?”, när jag slutligen blir varse att mina ändringar inte gått igenom.

Med det löst är min fundering mest hur jag ska underhålla det på bästa sätt. Jag har min kärna som funkar, men Pacman eller Yay bryr sig inte. Det är ju lätt fixat. Men Gentoo var jävligt trevligt med att kunna byta mellan kärnor genom eselect och du kunde enkelt bygga en ny med olddefconfig. Pacman och Yay bara installerar över den gamla, utan att bry sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gentoo är bra om man vill trixa och konfigurera allt som man själv vill, samt förmodligen den bästa distron (LFS inräknat) för att lära sig Linux. Vad som sänker Gentoo är att man måste krångla med onödiga saker och lösa konflikter hela tiden, samt att skit lätt går sönder. Sen går inte utvecklingen alltid så snabbt och börjar du ge dig in på saker som inte är färdigtestat, gärna från diverse layman-repos, då får du snart en riktig soppa. Ta exempelvis Gnome som varit fast på version 3.24 hur länge som helst, och först för en månad sen började 3.30 testas. Nyare versioner har funnits i olika layman-repos men det är att be om problem. Ska du ge dig utanför de stora skrivbordsmiljöerna börjar det bli experimentellt på riktigt och det tar ju bort en del från hela grejen med att kofigurera saker som man själv vill.

Jag antar att det helt enkelt är en fråga om resursbrist men det gör ju inte saken bättre.

Arch verkar kunna erbjuda ungefär samma sak, fast med binärer och bra script för att bygga saker från git. Hur stabilt det är återstår att se men det verkar ha större användarbas och fler utvecklare, så jag misstänker att det kommer funka bättre.

Snart ska jag väl ge mig på att konfigurera kärnan. Fick för mig att göra det ett par dagar sen, efter några öl för mycklet med polarna. Tänkte jag skulle börja på en ren installation och råkade formatera fel disk. Och där försvann min boot och installation av macOS...

Jag vet inte varför jag tyckte det var en bra ide att installera Linux på fyllan.

Det är lustigt hur olika man upplever saker. Jag gillar Gentoo för att det är underhållsfritt och fruktansvärt pålitligt. Min uppfattning är också att det är just delvis därför som det är populärt bland servrar.

Men om man kör med en systemd-infekterad skrivbordsmiljö som portats till en distro som kör ett fritt init får man väl räkna med problem. Som jag förstått det är inte GNOME ens vidare pålitligt i distros med systemd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.