Fråga om reklamation
Halloj.
Skapar denna tråd då jag inte fick något vidare svar ifrån hallåkonsument eller konsumentverket i frågan om rättigheter vid reklamation, eller man kanske ska kalla det särskilda rättigheter då alla fall är olika.
Min tv gick i veckan sönder i med att displayen dog helt, men att ljud fungerar samt att ambilight fortfarande lever sitt som det gör med bild annars. Googlade lite på problemet och det verkar va ett vanligt fel på Philips tv apparater, å att felet har att göra med att komponenterna för strömförsörjningen till displayen har lagt av.
Läste om tips att lysa med ficklampa snett inpå eller direkt på för att se om det bara var bakgrundsljuset som dött. Men såg inget alls.
Det går fortfarande att göra en reklamation på tvn då den rätten går ut i september iår. Men för att komma till problemet så råkade tvn gå i väggen vid flytt för drygt 1år och 2 månader sen och ramen sprack. Det är inget som är löst eller rasslar, samt att det har varit lika bra bild som innan sprickan, samt utan störningar.
Ställde samma fråga till hallåkonsument men fick bara svar att jag ska bevisa att det är ett ursprungsfel för att kunna reklamera. Vilket som även står överallt annars om reklamationsrätt.
Svarade med att som privatkund är det sällan man får öppna elektronik och gå med ryggen fri. Fick inge bra svar efter det som hjälpte vidare.
Så grädden på moset eller frågan i det hela.
Hur mycket kan återförsäljaren neka reklamation och bara peka på sprickan och säga att felet är pga det utan att ens ha undersökt tvn?
Har jag nån rätt att hävda att dem ska bevisa sin hypotes eller hur funkar det?
I värsta fall så känns det som att man får anlita återförsäljaren att göra en granskning av kretskort mm för att hitta vart felet sitter. Men känns inte som att dem ska ha personal med den kunskapen att felsöka kretskort på det sättet.
mvh