Fråga om reklamation

Permalänk

Fråga om reklamation

Halloj.

Skapar denna tråd då jag inte fick något vidare svar ifrån hallåkonsument eller konsumentverket i frågan om rättigheter vid reklamation, eller man kanske ska kalla det särskilda rättigheter då alla fall är olika.

Min tv gick i veckan sönder i med att displayen dog helt, men att ljud fungerar samt att ambilight fortfarande lever sitt som det gör med bild annars. Googlade lite på problemet och det verkar va ett vanligt fel på Philips tv apparater, å att felet har att göra med att komponenterna för strömförsörjningen till displayen har lagt av.
Läste om tips att lysa med ficklampa snett inpå eller direkt på för att se om det bara var bakgrundsljuset som dött. Men såg inget alls.

Det går fortfarande att göra en reklamation på tvn då den rätten går ut i september iår. Men för att komma till problemet så råkade tvn gå i väggen vid flytt för drygt 1år och 2 månader sen och ramen sprack. Det är inget som är löst eller rasslar, samt att det har varit lika bra bild som innan sprickan, samt utan störningar.

Ställde samma fråga till hallåkonsument men fick bara svar att jag ska bevisa att det är ett ursprungsfel för att kunna reklamera. Vilket som även står överallt annars om reklamationsrätt.
Svarade med att som privatkund är det sällan man får öppna elektronik och gå med ryggen fri. Fick inge bra svar efter det som hjälpte vidare.

Så grädden på moset eller frågan i det hela.
Hur mycket kan återförsäljaren neka reklamation och bara peka på sprickan och säga att felet är pga det utan att ens ha undersökt tvn?
Har jag nån rätt att hävda att dem ska bevisa sin hypotes eller hur funkar det?
I värsta fall så känns det som att man får anlita återförsäljaren att göra en granskning av kretskort mm för att hitta vart felet sitter. Men känns inte som att dem ska ha personal med den kunskapen att felsöka kretskort på det sättet.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Det går fortfarande att göra en reklamation på tvn då den rätter går ut i september iår. Men för att komma till problemet så råkade tvn gå i väggen vid flytt för drygt 1år och 2 månader sen och ramen sprack. Det är inget som är löst eller rasslar, samt att det har varit lika bra bild som innan sprickan, samt utan störningar.

Vad ska du reklamera när du säger att TVn gick sönder vid flytt? Låter ju som att det är något du själv eller bästa flyttvänner orsakat?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Vila i frid

Efter garantitiden på 1 år är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprungsfel. Lämnar du in den för undersökning är chansen/risken stor att man säger "orsakat av externt våld". Om du inte vet exakt vilket fabrikationsfel det gäller - är du förmodligen rökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Halloj.

Skapar denna tråd då jag inte fick något vidare svar ifrån hallåkonsument eller konsumentverket i frågan om rättigheter vid reklamation, eller man kanske ska kalla det särskilda rättigheter då alla fall är olika.

Min tv gick i veckan sönder i med att displayen dog helt, men att ljud fungerar samt att ambilight fortfarande lever sitt som det gör med bild annars. Googlade lite på problemet och det verkar va ett vanligt fel på Philips tv apparater, å att felet har att göra med att komponenterna för strömförsörjningen till displayen har lagt av.
Läste om tips att lysa med ficklampa snett inpå eller direkt på för att se om det bara var bakgrundsljuset som dött. Men såg inget alls.

Det går fortfarande att göra en reklamation på tvn då den rätter går ut i september iår. Men för att komma till problemet så råkade tvn gå i väggen vid flytt för drygt 1år och 2 månader sen och ramen sprack. Det är inget som är löst eller rasslar, samt att det har varit lika bra bild som innan sprickan, samt utan störningar.

Ställde samma fråga till hallåkonsument men fick bara svar att jag ska bevisa att det är ett ursprungsfel för att kunna reklamera. Vilket som även står överallt annars om reklamationsrätt.
Svarade med att som privatkund är det sällan man får öppna elektronik och gå med ryggen fri. Fick inge bra svar efter det som hjälpte vidare.

Så grädden på moset eller frågan i det hela.
Hur mycket kan återförsäljaren neka reklamation och bara peka på sprickan och säga att felet är pga det utan att ens ha undersökt tvn?
Har jag nån rätt att hävda att dem ska bevisa sin hypotes eller hur funkar det?
I värsta fall så känns det som att man får anlita återförsäljaren att göra en granskning av kretskort mm för att hitta vart felet sitter. Men känns inte som att dem ska ha personal med den kunskapen att felsöka kretskort på det sättet.

mvh

Om det inte går att se någon bild öht när du lyser på panelen så finns det nog anledning att misstänka att det inte enbart är bakgrundsbelysningen som lagt av.

Så långt efter köpet så är det ju iaf köparens sak att påvisa att det är ett ursprungsfel, och det kanske är lättare sagt än gjort när apparaten är skadad (även om du nu menar att skadan och felet är oberoende av varandra, vilket väl är möjligt men långt ifrån självklart).

Men prata med säljaren, se vad de säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Halloj.

Skapar denna tråd då jag inte fick något vidare svar ifrån hallåkonsument eller konsumentverket i frågan om rättigheter vid reklamation, eller man kanske ska kalla det särskilda rättigheter då alla fall är olika.

Min tv gick i veckan sönder i med att displayen dog helt, men att ljud fungerar samt att ambilight fortfarande lever sitt som det gör med bild annars. Googlade lite på problemet och det verkar va ett vanligt fel på Philips tv apparater, å att felet har att göra med att komponenterna för strömförsörjningen till displayen har lagt av.
Läste om tips att lysa med ficklampa snett inpå eller direkt på för att se om det bara var bakgrundsljuset som dött. Men såg inget alls.

Det går fortfarande att göra en reklamation på tvn då den rätter går ut i september iår. Men för att komma till problemet så råkade tvn gå i väggen vid flytt för drygt 1år och 2 månader sen och ramen sprack. Det är inget som är löst eller rasslar, samt att det har varit lika bra bild som innan sprickan, samt utan störningar.

Ställde samma fråga till hallåkonsument men fick bara svar att jag ska bevisa att det är ett ursprungsfel för att kunna reklamera. Vilket som även står överallt annars om reklamationsrätt.
Svarade med att som privatkund är det sällan man får öppna elektronik och gå med ryggen fri. Fick inge bra svar efter det som hjälpte vidare.

Så grädden på moset eller frågan i det hela.
Hur mycket kan återförsäljaren neka reklamation och bara peka på sprickan och säga att felet är pga det utan att ens ha undersökt tvn?
Har jag nån rätt att hävda att dem ska bevisa sin hypotes eller hur funkar det?
I värsta fall så känns det som att man får anlita återförsäljaren att göra en granskning av kretskort mm för att hitta vart felet sitter. Men känns inte som att dem ska ha personal med den kunskapen att felsöka kretskort på det sättet.

mvh

Hm, känns som att man inte lasta tillverkaren/återförsäljaren för att någonting gick sönder vid en flytt... Däremot kanske en drulle försäkring kan ta det om det finns ...

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Medlem

Ingen hemförsäkring som täcker skadan? Vet att min täcker nyvärdet på allt upp till att det är 5år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Efter garantitiden på 1 år är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprungsfel. Lämnar du in den för undersökning är chansen/risken stor att man säger "orsakat av externt våld". Om du inte vet exakt vilket fabrikationsfel det gäller - är du förmodligen rökt.

Precis. Då är ju frågan hur många återförsäljare som Webhallen, Inet eller Elgiganten som verkligen felsöker med multimeter mm med kretsschema ifrån tillverkaren. Att bara anta nått för nått ser skadat ut är ju inte en felsökning i mitt tycke.
Om jag googlar philips tv no picture så autofylls philips tv no picture only sound vilket tyder på att det är vanligt fel. Kollar man i dem trådar som finns eller videos som visar diy lösningar så verkar felet ligga i dåliga kondensatorer. Måste ju inte vara det i de här fallet såklart.

Skrivet av evil penguin:

Om det inte går att se någon bild öht när du lyser på panelen så finns det nog anledning att misstänka att det inte enbart är bakgrundsbelysningen som lagt av.

Så långt efter köpet så är det ju iaf köparens sak att påvisa att det är ett ursprungsfel, och det kanske är lättare sagt än gjort när apparaten är skadad (även om du nu menar att skadan och felet är oberoende av varandra, vilket väl är möjligt men långt ifrån självklart).

Men prata med säljaren, se vad de säger.

Ska göra det. Men kände att jag kunde behöva ha lite kött på benen innan hur andra tänker om åf nu skulle tvärneka pga av nått extern som kanske inte ens har med felet att göra.

Permalänk
Sötast

Sålänge som det finns en synlig skada på apparaten så kommer det med största sannolikhet innebära att reklamationen nekas. Är ju fullt möjligt att det är orsaken, även om det inte är säkert.

Permalänk
Medlem

Det är kört, du kommer ingenstans med en reklamation med nåt som har en synlig skada. Kolla som nån annan sa om du har försäkring. Om du köpt teven på kort kan du ha en bra försäkring med lägre självrisk genom det.

Om du kan hitta en verkstad som kan göra en teknisk kontroll och intyga att felet i teven är ursprungligt så kan du ha en chans med en reklamation men det händer inte ofta. Och det kostar oftast för mycket för att folk ska vara intresserade.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Vila i frid

Hemförsäkringens självrisk brukar vara 1500.

Permalänk
Medlem

@m45t3rm1nd:
Du kan få den felsökt av Philips (dock InfoCare som hanterar det), vilket är betydligt lättare än att gå via ÅF vilken ändå bara kommer att hänvisa till InfoCare, eftersom produkten inte har någon garanti.
Registrera reparation utanför garanti

Kommer visserligen att kosta nån hundring i felsöknings avgift.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@m45t3rm1nd:
Du kan få den felsökt av Philips (dock InfoCare som hanterar det), vilket är betydligt lättare än att gå via ÅF vilken ändå bara kommer att hänvisa till InfoCare, eftersom produkten inte har någon garanti.
Registrera reparation utanför garanti

Kommer visserligen att kosta nån hundring i felsöknings avgift.

Tror att undersökningsavgiften är det lilla i det hela, frakten blir nog dyrare.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Precis. Då är ju frågan hur många återförsäljare som Webhallen, Inet eller Elgiganten som verkligen felsöker med multimeter mm med kretsschema ifrån tillverkaren. Att bara anta nått för nått ser skadat ut är ju inte en felsökning i mitt tycke.
Om jag googlar philips tv no picture så autofylls philips tv no picture only sound vilket tyder på att det är vanligt fel. Kollar man i dem trådar som finns eller videos som visar diy lösningar så verkar felet ligga i dåliga kondensatorer. Måste ju inte vara det i de här fallet såklart.

Ska göra det. Men kände att jag kunde behöva ha lite kött på benen innan hur andra tänker om åf nu skulle tvärneka pga av nått extern som kanske inte ens har med felet att göra.

Jag gick via ARN för en dyrare sony telefon där skärmen sprack av sig själv, vanligt fel som är uppmärksammat och jag tror i något annat land tog sony på sig det. Visade sig att min vattentäta telefon även var vattenskadad, då sa man handhavande fel, telefonen gick att använda fram till att skärmen sprack efter det slutade touch att fungera men skärmen visade bild. Har inte använt den i vatten etc och om det har kommit i något kan det lika gärna ha hänt efter att skärmen sprack.

I alla fall ARN gick på sonys linje, jag lyckades inte bevisa att det inte var handhavande fel. Hände även för en kollega samma modell, verkar vara ett generellt problem för hela xperia serien https://www.google.com/search?q=xperia+self+cracking+screens+...

Har du inte gjort fel så tycker jag definitivt att du ska stå på dig , får hålla tummarna att det löser sig bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@m45t3rm1nd:
Du kan få den felsökt av Philips (dock InfoCare som hanterar det), vilket är betydligt lättare än att gå via ÅF vilken ändå bara kommer att hänvisa till InfoCare, eftersom produkten inte har någon garanti.
Registrera reparation utanför garanti

Kommer visserligen att kosta nån hundring i felsöknings avgift.

Nån hundring räcker tyvärr inte.
Tv apparater är snordyra att laga och få undersökta av auktoriserade verkstäder.

Fick själv en prisuppgift på 3155 kr för frakt T/R samt undersökningsavgift för en 55 tums tv (Infocare i detta fall).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]