Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Hur kommer det sig att du satt din far med Alzheimers på en ketogen diet?

Grejen är att varje person är unik och om alla tänker igenom och räknar sitt intag av energi så kan alla lista ut vad de gör för fel, ex snacks eller för stora portioner. Sedan måste man ha psyket att ta tag i det som är problemet som gör att man själv får i sig för mycket energi. Svårt för de allra flesta tyvärr. 🙁

Skrivet av Tullen:

@Smileduck:

Finns teorier om att det ska vara bra för folk med Alzheimer. Finns inte så mycket forskning än dock och det är alltid svårt med livsstilsforskning då den ju inte kan göras i dubbelblinda studier av förklarliga orsaker. Började med att någon rekommenderade boken "Stop Alzheimer Now". Sedan dess har jag hittat något som heter The Bredesen Protocol (ReCode) som kommer vara nästa steg för honom.

Just nu så äter vi inget kött förutom fisk, samt så gott som inga mejeriprodukter heller. Så en väldigt strikt variant, dock med mer än 600g grönsaker om dagen. En sak som varit väldigt tydlig är att han blivit mycket bättre i sin reumatism, där vi helt kunna ta bort de cellgifter han tidigare åt. Då vi bara kört i 3 månader och dessutom traslat lite med olika mediciner under tiden är det för tidigt att säga något om effekten på alzheimern.

Såg en riktigt bra intervju med en bra forskare som hade studerat just hur ketones som kroppen producerar när man går på ketogenic diet är bland det enda som visat sig faktiskt ha en effekt på alzheimers.
Kan leta upp den om någon är intresserad. Är en känd Youtuber som inriktar dig på att intervjua ledande forskare om kost och hälsa.

Edit: här hitta ja https://youtu.be/2EZ6pYOdqvg
Absolut inte den enklaste engelskan med mycket svåra termer osv. Men man förstår enkelt helheten. Behaglig snubbe att lyssna på med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tappat vikt. För ca sex år sen vägde jag runt 145. För två år sen runt 120. Nu runt 86.

Inte gjort något speciellt annat än att slutade med min favoritföda, chips för ca ett och ett halvt år sen. Åt väldigt mycket chips. Insåg att enda vägen för mig var inte att dra ner på ätandet utan sluta helt och sen försöka att inte ersätta med något annat.

Tränar gör jag inte annat än 120 "halvsitups" i sängen innan jag somnar fördelat på 2X60 och sen 2X20 med "benlyft". Som sagt, ingen träning. Orkar inte hålla på med "träning".

Mitt problem är att med åldern, 50+ så är huden som den är. Vill säga att jag har "överbliven" hud som hänger ner från det som en gång var kaggen och jag börjar störa mig rejält på det. Kan man på något sätt träna bort överbliven hud utan att det blir gym 24/7? Har inget gym nära och är oerhört ointresserad av seriös träning.

Edit. Diverse stavfel som ni ser i quoten nedan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tappat vikt. För ca sex år sen vägde jag runt 145. För två år sen runt 120. Nu runt 86.

Inte gjort något speciellt annat än att slutade med min favoritföda, chips för ca ett och ett halvt år sen. Åt väldigt mycket chips. Insåg att enda vägen för mig var inte att dra ner på ätandrt utan sluta helt och sen föröska att inte ersätta med något annat.

Tränar gör jag inte annat än 120 "halvsitups" i sängen innan jag somnar fördelat på 2X60 och sen 2X20 med "benlyft". Som sagt, ingen träning. Orkar inte hålla på med "träning".

Mitt problem är att med åldern, 50+ så är huden som den är. Vill säga att jag har "överbliven" hud som hänger ner från det som en gång var kaggen och jag börjar störa mig rejält på det. Kan man på något sätt träna bort överbliven hud utan att det blir gym 24/7? Har inget gym nära och är oerhört ointresserad av seriös träning.

Överbliven hud, då är det bara Operation som gäller, går inte att träna bort.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Tack för svar. Som jag anade. Antar att sjukvården inte "prioriterar" det.

Frågan är om det är en "stor" operation eller "mindre".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tyvärr så räknas det som skönhetskirurgi och det prioriteras ej, privat är det som gäller om det ska hända något.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Blev lite mer text än jag tänkt mig men hoppas det går att traggla sig igenom.

Har skrivit tidigare och tappade rätt många kilon förra året.
Var inte så konstigt då jag gick ifrån att konsumera 5000-10000 kcal om dan till 1000-1500 kcal, om ens det. Med daglig motion så rasa vikten snabbt och på någon månad var 25-30 kg borta.
Men det var ju inte bara fett som försvann utan även muskler och styrka.

Under sommaren låg jag kring 2000-2500 kcal per dag. Motionerade med cykling dagligen och körde även lite styrketräning av hela kroppen 1-2 gånger i veckan.
Aldrig stått så stilla i vikt nån gång, låg i princip inom 1 kg i några månader mellan 103-104 kg.
Men kändes som kroppen ville ha mer näring och styrkan stod still. Men 2000-2500 kcal per dag, för nån som väger 100+ kg och tränar så pass mycket, ska vara rätt lågt vad jag förstått. Så varför jag inte tappa mer vikt förstår jag inte.

Under hösten går jag upp i intag mest för att jag lessna då inget hände. Vikten börjar sakta klättra upp och även styrkan blir bättre. Hamnar på ca 110 kg och visst så har nog en del muskler kommit till men det är mer fett också utan tvekan.

Jag vill få bort mer fett nu, men vill inte förlora muskler. Men vet inte vad jag ska ta mig till då min kropp verkar vara knas.
Jag styrketränar rätt seriöst, 4 gånger i veckan och olika muskelgrupper. Sen kör jag motion på dom andra dagarna.
Försöker få i mig rätt mycket protein så tar proteintillskott 2 gånger per dag och käkar mest kyckling och broccoli med lite variationer. Kosttillskott med vitaminer, mineraler, omega 3 och sånt så jag får i mig allt. Blir nån banan och egenbakat bröd med massa fibrer som knappt innehåller nå kcal. Käkar inte så stor mängd av maten utan det handlar om några hg.
På den nivån av kalorier jag äter nu så är det omöjligt att ens komma upp i 2g protein per kg av min målvikt, som jag tänkt är 90 kg.

Låg ungefär på 1500-2000 kcal för nån månad sen men har successivt minskat intaget och ökat träningen då resultat uteblivit. Så ligger ungefär på 1500 kcal nu om ens det.
Och jag tappar fortfarande knappt vikt, om jag ens gör det. Handlar om hekton i så fall på nån månad. Tappar inte styrka i alla fall, har nog ökat lite på den fronten till och med.
Motivationen börjar tryta och förstår inte riktigt hur det hela kan gå ihop. Känns som jag kör mycket på frustration nu.
Har brukat köra med en "cheat day" men slutat med det också...

Man läser om andra som styrketränar och trycker i sig 3000+ kcal utan problem.
Förstår att man är olika och kroppen behöver olika mycket för bara gå runt. Men detta känns lite löjligt för min del att behöva äta så lite.
Kommer väl tugga på ett tag till men händer inget så kommer nog motivationen försvinna.

Ska man kontakta dietist eller nått? Har haft diverse åkommor så har nog gjort det mesta man kan göra i testväg på allt som kan komma ut ur kroppen och även haft kameror på ställen man inte vill ha dom. Utan att hitta några som helst fel på mig.
Så börjar känna mig minst sagt hopplös. Och skulle uppskatta förslag på vad man kan göra eller vart man kan tänkas vända sig.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Tyvärr så räknas det som skönhetskirurgi och det prioriteras ej, privat är det som gäller om det ska hända något.

Förstår. Förstår även principen samtidigt som jag kan känna att då läkare alltid har en tendens att alla krämpor man har handlar om övervikt (hade ett sår på vaden som började bli blålila och blånaden växte ut över hela vaden och det enda den läkaren pratade om var min övervikt t.ex) så när man tappar vikt och får överbliven hud skulle det ju vara bra/kul om sjukvården hjälpte en med det, lite som ett "snyggt jobbat".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Beginner: Det håller jag inte alls med om. Du, själv, har försatt dig i situationen att bli så pass överviktig. Att du väljer att prioritera din hälsa ska fan inte skattepengar gå till att ge dig en klapp på ryggen. "Bra jobbat, här har du 100 000kr som kunde gått till [insert vilken annan vård som helst till behövande]".

Med det sagt tycker jag det är grymt av dig att ta tillbaka kontrollen och gå ned i vikt. Ledsen för ovan men det var lite löjligt sagt i min åsikt.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

@Elgreco1:

Ja samma gäller väl kvinnor som blivit gravida? Abort är inte gratis. Ajja baja om du är en dålig människa ut från samhället med dig. Men tjuvar och knarkare ska vi ta hand om? Tycker det du skrev var löjligt men det är ju min åsikt.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

@Elgreco1:

Ja samma gäller väl kvinnor som blivit gravida? Abort är inte gratis. Ajja baja om du är en dålig människa ut från samhället med dig. Men tjuvar och knarkare ska vi ta hand om? Tycker det du skrev var löjligt men det är ju min åsikt.

Rätt stor skillnad på hur det påverkar livet.
Vi kanske ska ha fria silikonbröst och penisförlängningar med?
Lite botox osv också såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Var inte så konstigt då jag gick ifrån att konsumera 5000-10000 kcal om dan till 1000-1500 kcal, om ens det. Med daglig motion så rasa vikten snabbt och på någon månad var 25-30 kg borta.

Under sommaren låg jag kring 2000-2500 kcal per dag. Motionerade med cykling dagligen och körde även lite styrketräning av hela kroppen 1-2 gånger i veckan.
Aldrig stått så stilla i vikt nån gång, låg i princip inom 1 kg i några månader mellan 103-104 kg.
Men kändes som kroppen ville ha mer näring och styrkan stod still. Men 2000-2500 kcal per dag, för nån som väger 100+ kg och tränar så pass mycket, ska vara rätt lågt vad jag förstått. Så varför jag inte tappa mer vikt förstår jag inte.

Under hösten går jag upp i intag mest för att jag lessna då inget hände. Vikten börjar sakta klättra upp och även styrkan blir bättre. Hamnar på ca 110 kg och visst så har nog en del muskler kommit till men det är mer fett också utan tvekan.

Jag vill få bort mer fett nu, men vill inte förlora muskler. Men vet inte vad jag ska ta mig till då min kropp verkar vara knas.
Jag styrketränar rätt seriöst, 4 gånger i veckan och olika muskelgrupper. Sen kör jag motion på dom andra dagarna.
Försöker få i mig rätt mycket protein så tar proteintillskott 2 gånger per dag och käkar mest kyckling och broccoli med lite variationer. Kosttillskott med vitaminer, mineraler, omega 3 och sånt så jag får i mig allt. Blir nån banan och egenbakat bröd med massa fibrer som knappt innehåller nå kcal. Käkar inte så stor mängd av maten utan det handlar om några hg.
På den nivån av kalorier jag äter nu så är det omöjligt att ens komma upp i 2g protein per kg av min målvikt, som jag tänkt är 90 kg.

Låg ungefär på 1500-2000 kcal för nån månad sen men har successivt minskat intaget och ökat träningen då resultat uteblivit. Så ligger ungefär på 1500 kcal nu om ens det.
Och jag tappar fortfarande knappt vikt, om jag ens gör det. Handlar om hekton i så fall på nån månad. Tappar inte styrka i alla fall, har nog ökat lite på den fronten till och med.
Motivationen börjar tryta och förstår inte riktigt hur det hela kan gå ihop. Känns som jag kör mycket på frustration nu.

Förstår att man är olika och kroppen behöver olika mycket för bara gå runt. Men detta känns lite löjligt för min del att behöva äta så lite.
Kommer väl tugga på ett tag till men händer inget så kommer nog motivationen försvinna.

Ska man kontakta dietist eller nått? Har haft diverse åkommor så har nog gjort det mesta man kan göra i testväg på allt som kan komma ut ur kroppen och även haft kameror på ställen man inte vill ha dom. Utan att hitta några som helst fel på mig.
Så börjar känna mig minst sagt hopplös. Och skulle uppskatta förslag på vad man kan göra eller vart man kan tänkas vända sig.

Hejsan!

Skulle rekommendera dig att göra en kroppsanalys på något gym eller liknade som har utrustning till att göra det för att se vad du ska ligga på när du går jämt ut med kalorier.

Lägg dig sedan "bara" 500-700 under detta, det kommer gå sakta ner men du förlorar inte mycket muskler. Sen handlar det mycket om vad du äter också så du får i dig tillräckligt med protein etc etc som du säger.

Testa typ någon app som tex Lifesum för att tracka vad du äter så du ser att du ligger hyfsat rätt.

Visa signatur

H440 Vit | Ryzen 1700 3.8ghz | ASUS PRIME X370-PRO | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Corsair CX750M 750W | 120gb intel 530 | Corsair Force GT 240GB | MSI 1080 GAMING X | BenQ 27" BL2711U UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Wall of text.

Väger du dig bara eller har du mätt dig / märkt att kläder sitter annorlunda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@cusah: Har du svårt att skilja på sjukvård, hälsa och estetiska ingrepp?

"Ut från samhället med dig"? Underbart att du inte kan hålla dig till saken som diskuteras utan försöker förvränga det jag sagt.

Virrig verkar du vara. Först antyder du till att jag anser att dem ska "ut till samhället"... och sedan lägger du själv något slags negativ värdering i att vi vårdar människor i fängelse eller som är missbrukare? Hänger inte alls med.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Min erfarenhet är att när någon säger (eller skriver) som du gör, så har de i princip alltid missat något. I 80% av fallen så ligger man inte på 1 5000 - 2 000 kcal om dagen, utan tror bara det.

Annat väldigt vanligt är att man tror att man tränar seriöst, både på styrkan och konditionen, men man ligger på exakt samma vikt och sträcka/hastighet som förut. Man behöver förstå att styrketräning och kondition behöver utmana kroppen. Lyfter du fortfarande samma vikter som för tre-fyra månader sedan, nej då kommer du inte få någon ökning av muskelmassa. Dessutom är det inte alls konstigt om du inte ökar i muskler när du knappt äter något och på det förbränner massa energi.

Sedan är det flera olika faktorer som måste till här för att få en komplett bild.

1) Hur lång är du?
2) Vad är din kroppsprocenthalt?
3) hur mäter du kcal intag?
4) Hur tränar du styrka?
5) Hur tränar du kondition?

Innan du ger en komplett bild av din situation blir det svårt, dock kan jag säga att det inte alls är bra att äta under 2500 kcal om dagen under en längre period. Däremot rekommenderar jag alltid att folk ska börja köra HIIT (högintensiv intervallträning) istället för långdistans, då brukar i princip alla se resultat (antaget att man inte fuskar med diet)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rätt stor skillnad på hur det påverkar livet.
Vi kanske ska ha fria silikonbröst och penisförlängningar med?
Lite botox osv också såklart.

Silikonbröst får du genom NHS i England vill jag minnas. Kommer säkert till Sverige snart, om det inte redan är här.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Silikonbröst får du genom NHS i England vill jag minnas. Kommer säkert till Sverige snart, om det inte redan är här.

Man kan visserligen redan få det i sverige om man behövt operera bort brösten, men nu handlade det om ren skönhetsoperation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan visserligen redan få det i sverige om man behövt operera bort brösten, men nu handlade det om ren skönhetsoperation.

Ja, och det kan du få genom NHS om jag inte missförstått det eller lyssnat på helt fel personer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgreco1:

@Beginner: Det håller jag inte alls med om. Du, själv, har försatt dig i situationen att bli så pass överviktig. Att du väljer att prioritera din hälsa ska fan inte skattepengar gå till att ge dig en klapp på ryggen. "Bra jobbat, här har du 100 000kr som kunde gått till [insert vilken annan vård som helst till behövande]".

Med det sagt tycker jag det är grymt av dig att ta tillbaka kontrollen och gå ned i vikt. Ledsen för ovan men det var lite löjligt sagt i min åsikt.

Jisses............... Vet inte ens vad jag ska säga...........

Om du läser vad jag skrev igen så började jag med "Förstår. Förstår även principen samtidigt som jag kan känna att då läkare...."

Citat:

Förstår. Förstår även principen samtidigt som jag kan känna att då läkare alltid har en tendens att alla krämpor man har handlar om övervikt (hade ett sår på vaden som började bli blålila och blånaden växte ut över hela vaden och det enda den läkaren pratade om var min övervikt t.ex) så när man tappar vikt och får överbliven hud skulle det ju vara bra/kul om sjukvården hjälpte en med det, lite som ett "snyggt jobbat".

Jag kommer från en släkt med fetknoppar. På morsans sida var alla feta. På farsans sida fanns en hel del fetknoppar med. Inte han själv ändå så har han alltid varit den som ätit som en häst i familjen, allt möjligt utan att gå upp i vikt medans morsan/syrran/brorsan/jag gått upp i vikt hur lätt som helst så hur har jag "försatt dig (mig) i situationen"?

Och vad skattepengar ska gå till har jag många synpunkter på men tar det inte här. Blev djävligt sårad av ditt inlägg och kommer hålla mig ljusår borta från denna tråden nu. Tack för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en fråga angånde kaloriförbränning. Om någon redan förklarat detta nyligen var vänligen att visa mig dit

146 kg 180 cm 26 år.
Stavgång 5,5 km/h 30 minuter. Hur mycket har jag förbränt då?

Då jag googlar mig fram så hittar jag bara hur mycket folk på typ 70 - 100 kg förbränner på stavgång...

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

@Whaea:

Du kan typ skita i hur mycket du förbränner på den korta sträckan, ät nyttigt och vandra på.

Permalänk
Medlem

3-400 kcal extra kanske. I den storleksordningen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Whaea:

Du kan typ skita i hur mycket du förbränner på den korta sträckan, ät nyttigt och vandra på.

Absolut 30 minuter är inte mycket och jag går oftas över 1 h men enklare att veta från 30 minuter. Äter nyttigt, styrketränar och har ett aktivt jobb så det du just bad mig göra gör jag. uppskattar om du håller dig till frågan istället

Skrivet av Olegh:

3-400 kcal extra kanske. I den storleksordningen iaf.

Extra? Du tänker alltså på min vardagliga kcal förbränning då?

Jag använder appen Lifesum, använder den bara för att skriva upp det jag äter så jag håller koll, men lägger in min träning där också, inte styrketräningen. Iaf lifesum säger att jag har bränt 535 kcal på 30 minuter, sänker jag min vikt så förbränner jag mindre. tycker 535 kcal känns rätt mycket men har tänkt att min tunga vikt påvärkar ju såklart...

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Extra? Du tänker alltså på min vardagliga kcal förbränning då?

Jag använder appen Lifesum, använder den bara för att skriva upp det jag äter så jag håller koll, men lägger in min träning där också, inte styrketräningen. Iaf lifesum säger att jag har bränt 535 kcal på 30 minuter, sänker jag min vikt så förbränner jag mindre. tycker 535 kcal känns rätt mycket men har tänkt att min tunga vikt påvärkar ju såklart...

Ja, extra. Det låter mycket men inte helt orimligt som du säger.. Jag hade ju räknat lite i underkant om jag var du. Visar det sig att du går ner i vikt för snabbt och det är den största osäkerheten så går det ju att justera beräkningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja, extra. Det låter mycket men inte helt orimligt som du säger.. Jag hade ju räknat lite i underkant om jag var du. Visar det sig att du går ner i vikt för snabbt och det är den största osäkerheten så går det ju att justera beräkningen..

Jag går ner i vikt snabbt. Får i mig kanske 1500 kcal per dag men håller mitt protein intag på topp ca 2g protein per kilo så jag inte förlorar mina muskler jag håller på att bygga!

Har hållit på nu i lite över 3 månader, vissa veckor går jag bara ned 0,5 kg ibland 1 kg osv. har vägt över 160 kg och nu visar vågen på 146 kg fast det är på gymmet jag har vägt mig och då har jag alltid hunnit få i mig frukost och lunch. Vill inte skaffa en våg hemma, oroar mig att jag ska hänga upp mig för mycket på vikten och väga mig för ofta så därför väger jag mig sällan och tar måttbandet här hemma

Angånde att räkna kaloriförbränningen lite i underkant gör jag gärna. Styrketräningen lägger jag aldrig in då jag inte styrketränar för att tappa vikt, och tar jag prommenad så tar jag alltid stavar och högt tempo och brukar inte vela lägga in det jag kan söka efter på lifesum "stavgång 5km/h" utan jag brukar bara skriva in kalorierna jag förbränt och då har jag gissat mig fram men tagit en väldigt säker gissning så har bara skrivit in 250 kcal men antar att jag bränner mer än 250.

Ska till en dietist då jag har massvis med frågor, men kände mig lite ivrig och + att jag fuskade idag men en påse lins chips

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har en fråga angånde kaloriförbränning. Om någon redan förklarat detta nyligen var vänligen att visa mig dit

146 kg 180 cm 26 år.
Stavgång 5,5 km/h 30 minuter. Hur mycket har jag förbränt då?

Då jag googlar mig fram så hittar jag bara hur mycket folk på typ 70 - 100 kg förbränner på stavgång...

Så länge du kommer upp i puls brukar ”sträckan i km*vikt i kg=kcal förbrukning” stämma rätt bra. Så i ditt fall 5,5km/h*0,5h*146kg=401,5 kcal.

Korr efter missförstånd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så länge du kommer upp i puls brukar ”sträckan i km*vikt i kg=kcal förbrukning” stämma rätt bra. Så i ditt fall 5,5km*0,5h*146kg=401,5 kcal.

Super tack! Är detta räknat ifrån en vanlig promenad eller med stavar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Super tack! Är detta räknat ifrån en vanlig promenad eller med stavar?

Funkar hyfsat för all form av träning där du förflyttar dig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inte gjort något speciellt annat än att slutade med min favoritföda, chips för ca ett och ett halvt år sen. Åt väldigt mycket chips. Insåg att enda vägen för mig var inte att dra ner på ätandet utan sluta helt och sen försöka att inte ersätta med något annat.

Edit. Diverse stavfel som ni ser i quoten nedan.

Skrivet av HaBBarN:

Skrivet av Beginner:

Rätt i att det inte går att träna bort, men fel i att operation är enda alternativet.

Om du vattenfastar hoppar kroppen in i Autofagi (äter onödiga celler, däribland hudöverskott för att få i sig protein).
Nu käkar den kanske inte upp all överbliven hud, men det är stor skillnad jämfört med om man äter protein.
Finns mycket info om det på https://www.reddit.com/r/fasting

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så länge du kommer upp i puls brukar ”sträckan i km*vikt i kg=kcal förbrukning” stämma rätt bra. Så i ditt fall 5,5km*0,5h*146kg=401,5 kcal.

Fast i din beskrivning av uträkningen så skriver du sträcka*vikt = Kcal, sedan tar du med tid.

I ditt räkneexempel så bränner han 401,5 Kcal.
Om han istället skulle gått 5,5 KM på 1 timme så skulle det bli 5,5*1*146 = 803 kcal.

Dvs, i din uträkning skulle han förbränna mer än dubbelt så många kalorier om han gick hälften så fort, men dubbelt så långt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

WALL OF TEXT!

Jag vet att detta nog inte är vad man vill höra, men jag rekommenderar dig att skaffa hjälp utifrån under en period. Antingen en personlig tränare, coach eller vad dom nu heter. Någon som kan gå igenom din kost från morgon till kväll samt lägga upp ett bra träningsschema.

Att äta max 2000 kcal OCH styrketräna samtidigt är ingenting jag rekommenderar, särskilt inte under några långa perioder. Och när du skriver saker som "Tappar inte styrka i alla fall, har nog ökat lite på den fronten till och med." hintar det om att du inte har riktig koll på hur du tränar. Det absolut bästa man kan göra för att nå resultat med sin styrketräning är att föra en "träningsdagbok" där du har planerat dina pass, vilka övningar man ska köra alltså, och skriver ner repetitioner och vikt samt sätta upp mål!

Sen bör man absolut inte ligga så långt under dit rekommenderade dagliga intag (samtidigt som man lyfter vikter) som du gör i min mening. Det kan vara så att din kropp går in i försvarsställning och gör allt för att spara all energi du drar i dig till att bara hålla sig levande. Vill man gå ner i vikt samtidigt som man bygger lite så bör man bara ligga några hundra kcal under RDI samt hålla ett högt proteinintag. Hur mycket protein finns det olika skolor om, men så högt du kan och gärna en proteinshake innan man somnar.

Personligen, när jag velat gå ner i vikt efter lata perioder, har jag
1. i början ätit som vanligt, fast kompletterat med protein,
2. lagat så mycket mat som går hemma
3. skippat chips och skit
4. satt upp ett träningsschema på gymmet
5. tränat hårt och strikt
Det börjar då med att jag ökar i muskelmassa och går snabbt upp några kilo för att sedan stanna av (ca 6 månader), står stilla i vikt men ökar i styrka (ca 6 månader), börjar gå ner. När jag börjar gå ner så har jag redan omvandlat en massa vikt från fett till muskler och då är det verkligen dags att börja äta mer. Men som sagt, allas kroppar är olika och jag var aldrig överviktig i min uppväxt tex så det är nog väldigt lätt för mig.

Men som sagt, investera i hjälp är mitt råd. Sätt en budget och se det som en semester... en hård semester men iaf. Räcker det bara till ett kostschema och 2 pass med en personlig tränare så är det bättre än ingenting. Försök hitta någon seriös dock, för 1 h med någon som faktiskt kan är bättre än 1 år med en pajas.

Ett sista tips är kanske överflödigt men jag finner mycket motivation och tips via några få YouTube-kanaler samt lyssnar en del på poddar så som Tyngre Träningssnack där dom går igenom mycket om vad forskningen faktiskt säger och sågar allt vad pseudovetenskap/Instagramproffs säger. Här är träningssnackpodden: https://tyngre.se/Podcasts/Tyngre-Tr%C3%A4ningssnack/

Väldigt översiktligt svar men som sagt innan, utan väldigt specifik information är det svårt att ge några faktiska råd. Hoppas det kanske hjälpte en smula. Kanske.

Lycka till!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar