SSD försvunnen efter borttagning från Storage Space

Permalänk

SSD försvunnen efter borttagning från Storage Space

Hej,

Har ett jättemysko problem med min Samsung EVO 850 500GB SSD. Har haft den cirka ett år utan problem, har inte OS:et på den, bara spel och program. Har inte lyckats starta Assassins Creed Origins och Odyssey på den och har läst att vissa ubi-spel har problem när de ligger på en "storage space" hårddisk, vilket det visa sig att den var.

Försökte ta bort den på "rätt sätt" genom kontrollpanelen men windows ville ej för det låg tydligen systemfiler på den. Efter att ha installerat in windowsuppdatering som av nån anledning låg på disken så var "ta bort" knappen i kontrollpanelen borta. Försökte google men förgäves. Hittade dock att man ta bort hårddiskar från storage space genom Windows Powershell, så körde ett Remove-VirtualDisk kommando på den och vips var den väck. Helt väck.

Den syns nu endast i enhetshanteraren (där den verkar fungera), i powershell via get-physicaldisk kommandot och i BIOS. Hur fasen får jag den att fungera som en vanlig hårddisk? Den dyker inte upp i samsung magician, tredjepartsprogram, diskhantering, eller diskpart, eller något annat ställe där jag vet man kan installera en hårddisk.Har testat sätta i den i frugans dator och det är lika dant där. Har nu gett upp att googla runt.

Mkt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Har du testat att gå in i enhetshanteraren och ge din ssd en ny enhetsbeteckning t.ex. D: ?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Har du testat att gå in i enhetshanteraren och ge din ssd en ny enhetsbeteckning t.ex. D: ?

Om du menar via fliken "volymer" så står det "Det går inte att hitta någon volyminformation om den här enheten".

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att kommendera den standard i diskhanteraren?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Har du möjlighet att kommendera den standard i diskhanteraren?

Den syns inte där heller :/ Ser bara mina andra diskar och allt utrymme som finns är allokerat.

Permalänk

Lyckades lösa det. Hårddisken hade dykt upp igen i kontrollpanelens "lagringsutrymmen" och där kunde lagringspoolen med SSDn tas bort på vanligt sätt, sedan dök det upp som oallokerat utrymme i diskhantering. Suck.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w