Fractal Design Integra 650W M Kablar

Permalänk
Avstängd

Fractal Design Integra 650W M Kablar

Hej,

Köpte nyss ett Fractal Design integra 650W M begagnat. Men köparen missade att lägga i några kablar. Jag saknar SATA-strömkabel eller vad det heter, alltså en kabel från PSU till SSD. De andra icke-modulära som "ska med" också. Enligt Webbhallen är de kablarna unika för varje nätagg. Fractal Designs support sa att de inte har några kablar inne. Och köparen har inte svarat än. Är det någon här som har en sådan, kan såklart betala. Eller om någon kan säga vart jag kan köpa ett.

Mvh,

Aria.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@Wcx: Sjysst att du svarade (igen).
Så det killen hos Webbhallen sa är inte sant, vilken kabel som helst funkar?
Det här är btw bygget som du kommenterade på i en annan tråd.

https://app.box.com/s/awupcs0mz9u5ta3v1ow74aabc65barsx

Sladden är typ det sista jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

@Wcx: Sjysst att du svarade (igen).
Så det killen hos Webbhallen sa är inte sant, vilken kabel som helst funkar?
Det här är btw bygget som du kommenterade på i en annan tråd.

https://app.box.com/s/awupcs0mz9u5ta3v1ow74aabc65barsx

Sladden är typ det sista jag behöver.

Jag kanske läste fel... Visst medföljde en kabel med molex-kontakter eller saknas alla förutom de fastmonterade? Med mitt FD Integra M 550w använde jag molex-sata adapter när jag behövde 1 molex + 1 sata på samma kabel. Kändes onödigt med två separata kablar i mitt fall.

Fint bygge :). För övrigt intressant lösning för SSD placering.

Edit: Ser på bilden att alla kablar saknas. Tyvärr har jag inga goda råd. Hoppas säljaren eller någon hjälpsam person med passande kablar hör av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

Så det killen hos Webbhallen sa är inte sant, vilken kabel som helst funkar?

Nej, kablarna som du kopplar in direkt i nätagget måste vara gjorda för just modellen du har, det finns ingen standard på nätaggssidan. Andra änden av kablarna som ska in i komponenterna är däremot standardiserade, så att man kan använda t.ex. en sån adapter som Wcx länkade för att konvertera en Molex-kontakt till SATA. Men det förutsätter ju förstås att du har en nätagg->Molex-kabel.

Så det bästa är att säljaren skickar kablarna till dig, annars är det lite som att sälja en bil utan däck. Om varken säljaren eller Fractal Design kan fixa kablar åt dig så bör du i första hand försöka ångra köpet med säljaren och köpa ett annat nätagg. Annars finns det även de som säljer egentillverkade kablar till nätagg, men det handlar då mest om sleevade kablar där en full uppsättning troligtvis kostar mer än vad nätagget är värt.

Permalänk
Avstängd

@perost:
Grymt svar tack, får se hur jag gör.

Permalänk
Avstängd

@Wcx: Alla saknas förutom de fastmonterade. Bara en typ 6+2 som kom med. Jag vet inte riktigt vad molex är. Jag kände dock hos säljaren att det saknades kablar och jag sa det till henne också. Men jag tänkte de kan jag köpa själv i efterhand :P.
Ja, jag skickade ner alla delar till göteborg, nån som jag sålde en processor till mig, och som sa "skicka ner allting så bygger jag" fastän jag inte kände han. Och jag gjorde det också. Skickade ner grejer för typ 5-6000 till en främling :P. Men det gick bra. Det är ju ett m-atx moderkort. Han sågade lite på baksidan. Kan lägga upp fler bilder.

Mm ska kolla om någon har ett integra m550w eller liknande , det lär väl funka mellan dem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

Ja, jag skickade ner alla delar till göteborg, nån som jag sålde en processor till mig, och som sa "skicka ner allting så bygger jag" fastän jag inte kände han. Och jag gjorde det också. Skickade ner grejer för typ 5-6000 till en främling :P. Men det gick bra. Det är ju ett m-atx moderkort. Han sågade lite på baksidan. Kan lägga upp fler bilder.

Intressant med ett m-atx i en Node 304, men om allt fungerar som det ska är det bara att gratulera :). Ser också ut som att det ryms minst ett 3-slot eller större grafikkort efter modden. Ger betydligt fler alternativ vid uppgradering av gpu i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RosaGosse:

Mm ska kolla om någon har ett integra m550w eller liknande , det lär väl funka mellan dem iaf.

Det är inte säkert. Ibland är det olika tillverkare bakom olika PSUer även om de är i samma serie så det måste du kolla upp först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1:

Jo, om jag inte hittar en kabel kan jag väl köpa en M2 SSD? Den behöver väl ingen kabel? Har bara fått windows installerat på den andra ssd:en.

Och det här är säkert en dum fråga, är windows bundet till moderkortet? Datorn har startat med min SSD ett par gånger. Alltså "äter" moderkortet typ upp min windows version s.a.s.?

@Wcx:

Ja typ, jag kan lägga upp lite fler bilder när jag är hemma. Denna fråga har säkert ställs innan, men det finns ingen chans att jag kan klippa av icke-modulära kablar som inte används? Nu används nästan alla men tänkte klippa dem och sätta eltejp runt? På forumen säger vissa ja men på egen risk och vissa bara nej; men jag läste att det mest var värmen som var problem (därför vissa rekommenderade vulktejp, vad det nu är). Värmen kan göra att eltejpen så att säga lossnar.

Och jag hade velat göra hål i mitt chassi för luftflödet men det gick inte med min borrmaskin. Hittar lite prat om det i andra forum men ser inget exempel på nån som gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

@Wcx:

Ja typ, jag kan lägga upp lite fler bilder när jag är hemma. Denna fråga har säkert ställs innan, men det finns ingen chans att jag kan klippa av icke-modulära kablar som inte används? Nu används nästan alla men tänkte klippa dem och sätta eltejp runt? På forumen säger vissa ja men på egen risk och vissa bara nej; men jag läste att det mest var värmen som var problem (därför vissa rekommenderade vulktejp, vad det nu är). Värmen kan göra att eltejpen så att säga lossnar.

Och jag hade velat göra hål i mitt chassi för luftflödet men det gick inte med min borrmaskin. Hittar lite prat om det i andra forum men ser inget exempel på nån som gjort det.

Exakt vilka kablar menar du? Av döma av bilden har du redan ett clean bygge. Sitter inte inne med fakta men tror inte kabelklippning av några icke vitala kablar sänker temperaturen med ens en enstaka grad i ditt fall. Där strömkabeln är monterad i ditt chassi sitter vanligtvis en fläktkontroller för frontfläktarna. Var är den kontrollen nu? Används inte de fläktarna kan kontrollen avlägsnas.

Jo, M.2 är ett alternativ fast det behövs väl fortfarande kabel till grafikkortet? Annars får man skaffa en strömsnål variant av GTX 1050ti/1650 som inte kräver pcie-kabel men det är inte särskilt lockande om ändamålet är gaming.

Hade själv försökt få tag på ett nätagg med full uppsättning kablar. Onödigt mycket trassel med bristfälliga alternativa lösningar. Dock är det ditt bygge och du gör som du vill.

Permalänk
Avstängd

@Wcx:

Nej tänkte generellt mest. Hade massa andra alternativ till nätagg men gillar inte tanken att ha massa kablar som inte gör nånting. Ok då skippar jag det Öh jag tror killen som byggde den tog bort den. Frontfläktarna togs bort iaf. Tänkte köpa ett par nya Arctic 9 fläktar. Men nätagget ligger ju vertikalt så att säga så den tar typ all plats där framme.

Kabel finns till grafikkortet. De icke-modulära kablarna var en ATX 20+4 pin, en EPS 4+4 (om jag inte tog fel) sen en till 6+2 eller (+4). Det står dock inget på dem, kanske kopplat fel där. Sen finns det en fristående som det står pci-e på. Det är den enda modulära kabeln jag fick med. Här är en bild på det som sitter fast i en fractal.

https://ru.gecid.com/data/power/201607050800-44731/img/09_fra...

Ser inte så stor skillnad mellan EPS 4+4 och PCI-E - min cpu kräver 4+4 och grafikkortet 8+6 (om jag inte säger fel) - får bli lite youtube här igen...

Ja egentligen hade jag först köpt ett helt nytt seasonic focus plus gold agg, men sen tänkte jag det är mitt första bygge, lite onödigt med att ha en helt ny komponent när allt annat köpts begagnat.

Men angående det hela så återkom Fractal Design igen och de skickar ut en kabel (från en R2) som är kompatibel. Och så skrev jag till en snubbe på blocket som hade samma nätagg han skulle titta ikväll. Så det löste sig, de var riktigt sjyssta.
Stort tack för hjälpen iaf, lär mig jättemycket här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

Kabel finns till grafikkortet. De icke-modulära kablarna var en ATX 20+4 pin, en EPS 4+4 (om jag inte tog fel) sen en till 6+2 eller (+4). Det står dock inget på dem, kanske kopplat fel där. Sen finns det en fristående som det står pci-e på. Det är den enda modulära kabeln jag fick med. Här är en bild på det som sitter fast i en fractal.

https://ru.gecid.com/data/power/201607050800-44731/img/09_fra...

Ah, det förklarar saken. Lyckligtvis fungerar RX 580 Nitro+ med 1 x 8-pin såvida man inte håller på med lite extremare överklockning. Mitt Vega 56 kräver 2 x 8-pin för att datorn ens ska boota. Lite olika från kort till kort.

Lycka till och ha det bra!

Permalänk
Avstängd

@Wcx:
Detsamma!

Permalänk
Avstängd

@Wcx

Hade en fråga till, så använder samma tråd men tänkte ta det med dig då du verkar kunna ganska mycket.
Jag tänkte köpa två fläktar:
ARCTIC F9 PWM Rev.2 - Lådfläkt - 92 mm - svart, vit
https://www.computersalg.se/i/2095362/arctic-f9-pwm-rev-2-laa...

till det där fractal design chassit. Mitt moderkort är TUF B450M plus
Manual:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_B450M-PLU...

Jag tror inte du behöver titta på manualen. Men om du minns från tidigare tråden - jag har en sata kabel. Mitt moderkort har två uttag för fans. Och jag har redan en fan. Så jag tror inte det kommer gå att koppla den tredje? Finns det nåt jag kan göra förutom åka runt jorden för att hitta en speciell kabel? =D Jag såg de här molex kablarna på kjell company funkar det med en sån eller är det också icke-standardiserat?

Sorry för intrång i tråden som handlade om annat egentligen!

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

Grymt då blir det en sån!