audiodg.exe - hög CPU användning?

Permalänk
Medlem

audiodg.exe - hög CPU användning?

Hej, häromdan märkte jag att en process jag inte sett innan dykt upp bland de högst krävande processerna. Samtidigt så uppstår problem som att ljud sprakar i vissa spel när jag startar dem och bara en omstart av datorn fixar det problemet.

Jag vet inte inte 5-10% är jättehögt för denna process, men det låter inte normalt. Och som sagt har jag aldrig ens sett den när jag sorterat på CPU% i aktivitetshanteraren så nånting har definitivt hänt.

Så lite om min dator då:

GPU drivrutiner: GeForce
OS: Windows 10
Ljudenhet: Logitech G933

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Har redan sett detta, Logitech har stängt av detta i Windows. Om du äger Logitech hörlurar så finns inte ens "enhancements" fliken i Windows. Den är antingen ersatt av deras programvara eller bara borttagen helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Har redan sett detta, Logitech har stängt av detta i Windows. Om du äger Logitech hörlurar så finns inte ens "enhancements" fliken i Windows. Den är antingen ersatt av deras programvara eller bara borttagen helt enkelt.

Installera om logitechs drivrutiner/mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Installera om logitechs drivrutiner/mjukvara?

Har redan gjort. Installerade även om det inbyggda i Windows.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag tror jag listat ut problemet till (åtminstone) sprakande av ljud. Jag nämnde att det händer ibland i spel, och jag märkte två saker.

Det första är att det händer tydligen så fort jag har en Twitch stream på i bakgrunden medan jag har t.ex ett spel öppet.

Det andra är att om väldigt mycket ljud händer på samma gång sprakar det mer och mer beroende på hur mycket ljud som händer. Så om jag t.ex spammar ett ljud nonstop medan jag har en Twitch stream uppe sprakar det som fan. Så det verkar ha något med antalet ljudkanaler eller nåt sånt att göra då det händer mycket när jag startar spel, alltså spel intron när man startar spelet, exempel; Black Ops 3; Apex Legends; GTA V.

Värt att nämna är ju att detta började väldigt nyligen, kanske en Logitech G Hub uppdatering eller Twitch uppdatering? Har inte testat/märkt med andra program eller sidor än Twitch/Google Chrome så svårt att säga om det är Twitch som gjort nåt för tillfället.

Men detta är i alla fall all jag hittat om mitt problem än så länge!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hittat lösning?

Visa signatur

Jyckenyo

Permalänk
Medlem

Nope, ingen aning.