Får bredbandsfaktura trots att jag flyttat från lägenheten i snart ett år

Permalänk

Får bredbandsfaktura trots att jag flyttat från lägenheten i snart ett år

Hej!

Jag flyttade in till en bostad för 3 år sen där vi hade öppen nät och fick välja vilken leverantör jag ville ha. Jag valde Com Hem som senare blev kollektivavtal med föreningen, alltså migrerades det och jag betalade inte till Com Hem längre, utan den fanns i bostadsavgiften. Jag flyttade ifrån det lägenheten för ca 10 månader sen, men fick faktura för 2 månader sen. Jag tänker inte så mycket så betalade den fakturan (tänkte väl att jag hade glömt betala för något förut?) men fick faktura månaden därpå, jag ringde kundtjänst som hade teknikstrul och inte kunde hjälpa mig med mitt ärende. Stressig månad med en sjuk son fick mig att glömma betala/bestrida fakturan så jag fick inkasso månaden därefter (förra månaden).

Jag ringer till Com Hem igen och frågar vad som hade hänt;
Handläggaren verkar lite yr, först säger hon att jag inte hade sagt upp abonnemanget och därför har det skickats faktura. Ställde handläggaren 2 frågor i retur: Vi ingick i kollektivavtal, vi betalar inte direkt till er, utan vi betalar via bostaden. Nu när vi har flyttat har nästa bostadsägare aktiverat com hem nätet. Andra frågan var; Varför under alla dessa månader har vi inte fått fakturan tills nu?

Handläggaren sa att dem inte hade hittat min adress, och därför inte kunnat skicka fakturan, annars hade dem gjort det tidigare. Anledningen till att dem hitta det nu var pga att inkasso kan min adress (wtf?) - har förfasen inte en skyddat identitet eller dylikt, jag finns på hitta.se! Därefter råkar handläggaren erkänna att vi hade sagt upp abonnemanget innan vi flyttat ut.

Så long story short
Har fått faktura trots att jag flyttat från adressen. Har haft kollektivavtal och betalat via bostadsföreningen. Har jag gjort rätt eller fel?

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Medlem

Känns som att bostadsföreningen borde ha ordnat det här. Inkassoavgiften får du nog ta smällen för själv. Du kunde ha bestridit fakturan om du var osäker.

Vad säger bostadsföreningen då?

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Känns som att bostadsföreningen borde ha ordnat det här. Inkassoavgiften får du nog ta smällen för själv. Du kunde ha bestridit fakturan om du var osäker.

Vad säger bostadsföreningen då?

Har inte pratat med dem sen sist (innan utflytten). Ringde inkasso och dem sa att Com Hem kan återkalla det. Har ännu inte betalat inkasso och kommer bestrida det. Är mer osäker på om det är något som jag gjort fel? Jag känner ju verkligen inte att jag har gjort något fel i det här fallet, ringde en kompis som jobbar på Telias kundtjänst och sa att Com Hem har gjort fel ifall vi har kollektivavtal. Men har jag gjort något fel så absolut betalar jag fakturan, känner bara att kundtjänstens motivering inte var bra nog.

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gingerejl:

Har inte pratat med dem sen sist (innan utflytten).

Ring dem och berätta det du skrev här så ska du se att det nog löser sig

Permalänk
Medlem

Du har gjort rätt anser jag. Har du inte betalat till ComHem tidigare utan direkt till BRF så bör du ju således inte ha ett avtal (med kostnad) mot ComHem. Be dem att bevisa att du har ett avtal med just dem och när det skrevs under / godkändes som en separat avgift från BRF.
Om du möjligtvis har haft avtal med BRF på 100Mbps och sedan uppgraderat till 1000 (via ComHem) så kan det ju vara en annan femma. Nu tog jag siffror ur luften men kan vara bra att tänka på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.