Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator hänger sig efter bluescreen.

Hej,

Satt för kvällen och skulle precis stänga ner datorn och då får jag en blåskärm, tror det stod något typ "... exception not handled". Googlar snabbt och tycker mig hitta en enkel lösning på problemet, men nu kommer jag inte in, antingen så håller den på och startar om sig gång på gång efter jag tryckt på knappen. Alternativt så kommer jag in till inloggningsrutan på windows, där efter att jag skrivit in mitt lösen så hänger den sig. provade detta 2 gånger. Jag har också 2 utav mina USB utgångar (framsidan på chassit) som slutat fungera, eller iaf inte ger tillräckligt med ström. Inte en aning om det är relaterat, det hände även det idag. Men har kunnat spela under kvällen.

Vad tror ni, är det bara att försöka gå in i felsäkert läge och komma åt och göra inställningarna via där?

Klockan är mycket och jag behöver lägga mig, därav är det ingen längre felsökning idag.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog börja med att se ifall det fungerar med felsäkert läge för att därefter bestämma nästa steg.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Uppdatering.. Jag TROR att det är antingen min PSU alt mitt moderkort.
USB uttag som slutar fungera, datorn hänger sig flertalet gånger vid uppstart men jag kommer oftast in i windows till slut.

ibland startar den om sig av sig sj typ 3-5 gånger innan den "startar upp".

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Uppdaterar här.. Mina problem fortsätter, det kommer och går lite. Det var funkat tillräckligt bra det sista föra tt jag ska bry mig om det för mycket men just idag så orkar jag inte med den.. Jag fortsätter få samma sorts blåskärm, får även ngn ibland med Page not found in nonpaged area". Händer ofta nu att den startar när jag trycker på knappen och själva datorn går igång, dock så får jag ingen signal till skärmen eller till tangentbordet (musen får det dock..). jag gör en forcerad omstart och ibland blir det samma och jag gör om proceduren då kan jag ibland komma så att den vill att jag ska ändra i bios, väl där så ser allt rätt ut och jag sparar och avslutar och så startar den om men fastnar igen. Ibland kommer jag in i windows, ibland blir det en ny blåskärm innan jag kommer in i win, ibland hänger sig bilden så jag får starta om.

Jag har inte testat med några andra komponenter och jag har inte gjort ngn omformatering eller memtest. Någon som har något tips på vad det kan vara eller var jag ska börja felsöka? Googlar jag så får jag fram allt möjligt att det kan vara minnen, drivrutiner osv..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Moderator
Forumledare

@archie: Jag hade börjat med att ladda ner bluescreenviewer eller liknande för att analysera kraschloggarna. Posta sen resultatet här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Yes, ska göra det imorgon (om jag kommer in på den..)

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@NordhNet: gjorde det och körde testet, fick såklart en blåskärm men hann få ut lite info iaf. I samtliga dumpar så var det "caused by: ntoskrnl.exe". Jag testade och googla lite och hittade något om att ställa in bios till default (inte för att jag minns att jag har gjort jätteändringar där inne men ändå). gjorde detta och nu kommer jag inte ens in i windows. Den hittar inte win 10 och kan inte reparera, går jag till bios och tittar under boot och boot option #1 så står det fel disk, jag kan inte heller välja rätt disk. Jag hittar dock disken om jag går in under "Advanced -> Advanced/SATA Configuration, där ligger min samsung disk och ser ingen skillnad på den mot de andra.

Har jag missat något? Kommer jag väl in i windows igen så tänkte jag att nästa steg blir att köra ett minnestest.

EDIT!!: Kom in i windows, jag som missade ngn underkategori i bios där det var fel disk som primary.. ändrade den och vips så fungerade det ju igen.. Jag är dock för trött för att testa så mycket mer idag. Småbarn och träning innan jobbet tar ut sin rätt på kvällarna.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på disken. Kolla med CrystalDisk om du kommer in ditt OS igen. Är det disken som krånglar så tar du port partitionen, skapar en ny och sedan formatera (kan behöva göras två gånger efter varandra).

Kan ju såklart vara något annat fel...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Jag kommer in, gjorde det direkt efter att jag hittat rätt i bios. ska testa crystaldisk imorgon.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@Eazy: Crystaldisk visar inget fel på ngn utav diskarna.. Körde även memtest utan något fel.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Efter att jag nollade biosen så har allt funkat. Måste vart någon inställning där som strulade till det. Tack för supporten!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb