Här i Göteborg har dessa elsparkar funnits sen i höstas, men först nu under våren har det "exploderat". Trots det måste jag säga att jag hittills inte en enda gång sett nån köra på ett uppenbart farligt eller omdömeslöst sätt. Och även om, så är omdömeslöst och farligt uppträdande i trafiken nåt som förare av alla typer av fordon, och även gångtrafikanter, gör sig skyldiga till då och då. Fordonet är inte problemet, tycker jag.
Det jag stör mig på med elsparkarna är hur många av dem parkeras. Mitt i cykelbanor. Slängda i högar på gång/cykelbanor. Hängande i räcken på broar och längs vägar. Nåt av det värsta jag sett hittills var en som var parkerad mitt i en rätt mörk tunnel för gång/cykel, där det dessutom är brant lutning ner till tunneln, så många har ganska hög fart där.
Men, parkeringsproblemet är enkelt att lösa. Företagen som äger och hyr ut elsparkarna kan styra på vilka platser de får parkeras efter användning. Därmed går det mycket lätt att begränsa det till särskilda zoner, eller snarare ha buffertzoner runt vägar, gång/cykelbanor och en del andra platser. 10-15 m buffert vore lämpligt, så GPS-fel (normalt 4-6 m) inte låter folk parkera på fel plats av misstag.