Eventuellt förbud mot elsparkcyklar – vad gäller för konsumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det finns lite olika folk på cykelbanan, tar jag en sväng runt kvarteret gör det ingen skillnad - men är jag istället påväg till eller från jobbet (cirkus 2 mil enkel resa) så har det påverkan.
Sen vill jag inte ens tänka på stackarna med lådcyklar eller barnkärror...

Men som sagt, det är inte alltid uppenbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Det är viktigt att cykelvägar är byggda så att man inte behöver stanna så ofta. Sedan har lagen ändrats så att man får cykla mer på vägen och ibland kan det vara smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag bröt ut det ur sitt sammanhang, sorry.

Ni får det att låta som det tar flera minuter och en plågsam kämpainsats för en cyklist att komma upp i stadstrafiksvänlig marschfart igen

Du får det att låta som att alla cyklister är gnällspikar. Notera att föregående mening var lika mycket ett icke-argument som det du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mopederna har i praktiken reglerats till (nästan) döds.
Prata med vem som helst som är 50-60 eller upp, och du kommer att få veta hur ohyggligt få det är som åker moped idag jämfört med förr.

Man behöver ju inte förbjuda något fullständigt. Det räcker att göra det så knöligt, begränsat och dyrt att allmänheten inte tycker det är meningsfullt längre, än mindre kul.

Jag tror inte mopeder reglerats till döds, de som åkte moped förut är de som åker bil idag. ännu tidigare i början på 1900 talet så cyklade man, det hänger nog mer ihop med människans lathet och att gemene man har fått möjlighet att skaffa mer avancerade fordon i takt med att välståndet ökat.
Jag tycker sparkcykel är ett väldigt opraktiskt transportmedel utomhus jämfört med cykel och moped men ska sparkcyklarna vara kvar så behöver deras användning regleras bättre än idag, krav på bromsförmåga och belysning skulle vara en bra början och hjälm på föraren, apropå cyklister så förstår jag inte varför det bara är barn som har hjälmkrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte mopeder reglerats till döds, de som åkte moped förut är de som åker bil idag. ännu tidigare i början på 1900 talet så cyklade man, det hänger nog mer ihop med människans lathet och att gemene man har fått möjlighet att skaffa mer avancerade fordon i takt med att välståndet ökat.

Jo precis.

Citat:

Jag tycker sparkcykel är ett väldigt opraktiskt transportmedel utomhus jämfört med cykel och moped men ska sparkcyklarna vara kvar så behöver deras användning regleras bättre än idag, krav på bromsförmåga och belysning skulle vara en bra början och hjälm på föraren, apropå cyklister så förstår jag inte varför det bara är barn som har hjälmkrav.

Det är bara hjälmkrav för barn för att hjälmkravet inte har någon vetenskaplig grund men en lag för att skydda barn alltid går igenom. Lagen kom efter att en liknande lag infördes på Nya Zeeland då den innebar en minskning av dödsolyckor och allvarliga skallskador på runt 45%, vad man missade var att cyklingen i allmänhet minskade runt 50% efter lagen, så att allvarliga skador minskade med 45% var ju inte så imponerande, och dessutom ökade andra skador bland annat nack- och ryggskador.

Angående krav på sparkcyklarna så möter de ju redan de kraven idag, de har bromsar och belysning och appen är tydlig med att man ska ha hjälm när man åker (och ska vara nykter, över 18 år osv. som inte följs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis.
Det är bara hjälmkrav för barn för att hjälmkravet inte har någon vetenskaplig grund men en lag för att skydda barn alltid går igenom. Lagen kom efter att en liknande lag infördes på Nya Zeeland då den innebar en minskning av dödsolyckor och allvarliga skallskador på runt 45%, vad man missade var att cyklingen i allmänhet minskade runt 50% efter lagen, så att allvarliga skador minskade med 45% var ju inte så imponerande, och dessutom ökade andra skador bland annat nack- och ryggskador.

I Sverige ökade cykeldödsfallen för barn när lagen infördes. Från inget till ett. Fullständigt slumpmässigt naturligtvis.
Däremot har cyklandet minskat kraftigt bland barn och ungdom till förmån för buss och att bli skjutsad i bil av föräldrar.
(Vad som inte är slumpmässigt är att 50% av dödsfallen vid cykelolyckor är människor över 65 år. De som dött i Lund på senare år har med ett undantag krossats av tung trafik, en lärarinna som kördes över utanför skolan av en bilist som påstod att han hade solen i ögonen när han accelererade iväg från rödljuset och körde på cyklisten 50m längre fram. Han gick fri från straff. Hon hade förresten cykelhjälm.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Här i Göteborg har dessa elsparkar funnits sen i höstas, men först nu under våren har det "exploderat". Trots det måste jag säga att jag hittills inte en enda gång sett nån köra på ett uppenbart farligt eller omdömeslöst sätt. Och även om, så är omdömeslöst och farligt uppträdande i trafiken nåt som förare av alla typer av fordon, och även gångtrafikanter, gör sig skyldiga till då och då. Fordonet är inte problemet, tycker jag.

Det jag stör mig på med elsparkarna är hur många av dem parkeras. Mitt i cykelbanor. Slängda i högar på gång/cykelbanor. Hängande i räcken på broar och längs vägar. Nåt av det värsta jag sett hittills var en som var parkerad mitt i en rätt mörk tunnel för gång/cykel, där det dessutom är brant lutning ner till tunneln, så många har ganska hög fart där.

Men, parkeringsproblemet är enkelt att lösa. Företagen som äger och hyr ut elsparkarna kan styra på vilka platser de får parkeras efter användning. Därmed går det mycket lätt att begränsa det till särskilda zoner, eller snarare ha buffertzoner runt vägar, gång/cykelbanor och en del andra platser. 10-15 m buffert vore lämpligt, så GPS-fel (normalt 4-6 m) inte låter folk parkera på fel plats av misstag.

Om du varit i Göteborg sedan dessa skotrar dök upp och hittills inte sett en enda som framförts på ett vårdlöst eller omdömeslöst sätt så kan du inte ha tittat särskilt mycket. Jag ser dagligen "kids" som är ute och åker i full karriär utan hänsyn till någon i sin omgivning. Det vanligaste fenomenet är paråkning, där två (eller ibland fler) trängs på samma elskoter. Det krävs då inget ljushuvud för att inse att det kommer vara omöjligt att kontrollera fordonet vid en nödsituation. Inte en chans att den bakre personen lyckas applicera fotbromsen eller att ekipaget har manövermöjligheter nog att undvika en plötslig fara.

Gällande parkering så håller jag med om att det är makalöst hur folk kan lämna dessa till höger och vänster. Men det är viktigt att poängtera att man inte alltid kan beskylla den föregående föraren. Dessa fordon är så pass enkla att bära omkring, så jag tror inte alls det är ovanligt att folk flyttar dem utan att för den sakens skull hyra dem. Men med det sagt så tror jag att det oftast är den som hyrt som är skyldig till de dåliga parkeringarna.

Vidare så behöver man nödvändigtvis inte 10-15 meters "buffertzon" för att det ska vara en lämplig parkering. Mer eller mindre överallt där man brukar parkera sin cykel är ju rimligtvis även en lika lämplig plats att ställa av sig en elskoter. Det handlar endast om att den inte ska stå mitt i vägen för annan trafik, så som bilar, cyklar/elskotrar, gående, etc.

I min mening kanske den bästa vägen framåt är en åldersgräns på dessa fordon. Detta då jag tror att bristande omdöme och hänsyn är det största problemet med dessa fordon, och detta är något som allt som oftast blir bättre med tiden (tyvärr inte alltid dock).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Om du varit i Göteborg sedan dessa skotrar dök upp och hittills inte sett en enda som framförts på ett vårdlöst eller omdömeslöst sätt så kan du inte ha tittat särskilt mycket. Jag ser dagligen "kids" som är ute och åker i full karriär utan hänsyn till någon i sin omgivning. Det vanligaste fenomenet är paråkning, där två (eller ibland fler) trängs på samma elskoter. Det krävs då inget ljushuvud för att inse att det kommer vara omöjligt att kontrollera fordonet vid en nödsituation. Inte en chans att den bakre personen lyckas applicera fotbromsen eller att ekipaget har manövermöjligheter nog att undvika en plötslig fara.

Nej det är förstås inte bra att åka flera eller busköra, men jag vet inte varför ni bara pratar om fotbromsen där bak när det finns en handbroms som är lättåtkomlig för föraren.

Angående körningen generellt så tycker inte jag heller att det är så mycket problem i Göteborg i alla fall. Hjälm ser man ju aldrig men i övrigt beter sig förarna ungefär som övriga, bättre än normalcyklisten.

Citat:

Gällande parkering så håller jag med om att det är makalöst hur folk kan lämna dessa till höger och vänster. Men det är viktigt att poängtera att man inte alltid kan beskylla den föregående föraren. Dessa fordon är så pass enkla att bära omkring, så jag tror inte alls det är ovanligt att folk flyttar dem utan att för den sakens skull hyra dem. Men med det sagt så tror jag att det oftast är den som hyrt som är skyldig till de dåliga parkeringarna.

Vidare så behöver man nödvändigtvis inte 10-15 meters "buffertzon" för att det ska vara en lämplig parkering. Mer eller mindre överallt där man brukar parkera sin cykel är ju rimligtvis även en lika lämplig plats att ställa av sig en elskoter. Det handlar endast om att den inte ska stå mitt i vägen för annan trafik, så som bilar, cyklar/elskotrar, gående, etc.

I min mening kanske den bästa vägen framåt är en åldersgräns på dessa fordon. Detta då jag tror att bristande omdöme och hänsyn är det största problemet med dessa fordon, och detta är något som allt som oftast blir bättre med tiden (tyvärr inte alltid dock).

En sak jag har sett flera gånger är att personer som går förbi kastar iväg skotrarna eller bara sparkar till dem så de välter ut på trottoaren eller liknande. Vet inte varför de har så mycket aggressioner mot skotrarna. Sen parkerar folk inte snyggt hela tiden heller förstås.

Permalänk
Inaktiv

Den riktiga skadan med elskotrar är att man ser så in i helvetes töntig ut på dem. Fara för allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är förstås inte bra att åka flera eller busköra, men jag vet inte varför ni bara pratar om fotbromsen där bak när det finns en handbroms som är lättåtkomlig för föraren.

Angående körningen generellt så tycker inte jag heller att det är så mycket problem i Göteborg i alla fall. Hjälm ser man ju aldrig men i övrigt beter sig förarna ungefär som övriga, bättre än normalcyklisten.
En sak jag har sett flera gånger är att personer som går förbi kastar iväg skotrarna eller bara sparkar till dem så de välter ut på trottoaren eller liknande. Vet inte varför de har så mycket aggressioner mot skotrarna. Sen parkerar folk inte snyggt hela tiden heller förstås.

"Handbromsen" på Tier/Voi reglerar endast elmotorn och har i praktiken ganska nära 0 effekt om man kommer med fart eller i nedförslut. Av denna anledning så kompletteras den med en fotbroms (som i sig själv inte heller ger så mycket effekt, man får nästan stoppa en fot i backen för att verkligen uppnå bromsverkan med dessa vid hög fart). De större och rejälare skotrar som Lime använder är däremot utrustade med en slags mekaniskt handbroms som ger betydligt mer effekt. Men jag tvivlar ändå starkt på att dessa "kids" skulle kunna hålla sig på benen vid en kraftig inbromsning/undanmanöver i de fall de åker två på samma. Det är praktiskt omöjligt att synkronisera tyngdpunkten i den mån som krävs, om man inte är oerhört vana paråkare.

Jag skulle definitivt inte säga att den genomsnittliga Voi-föraren beter sig bättre än normalcyklisten. I min mening för Voi-föraren precis samma typ av fel (exempelvis kör mot rött, kör där man inte ska, kör allmänt oberäkneligt). Lägg därtill att man ofta åker flera på samma elskoter, parkerar hejvilt och att fordonet i sig är av sämre standard än den typiska cykeln (som det ovan nämnda bristen på effektiva bromsar, mindre stabilitet/möjlighet att hantera ojämnheter till följd av de mindre däcken, etc.). Senast i helgen såg jag en yngre herre (säkert strax under 15) som åkte runt inne i Nordstan, vilket ju känns ganska olämpligt.

Sen vill jag poängtera att jag inte är emot dessa elskotrar. Jag åker själv dessa ibland då jag snabbt behöver ta mig runt i de centrala delarna av stan. Förhoppningsvis krävs det bara en inlärningsperiod för den breda massan. Men jag tror som sagt att en 15-årsgräns skulle kunna vara på sin plats för att försöka få bort de allra omognaste förarna.

Permalänk
Medlem

Klart dom vill förbjuda för det inför inga bensinskatter till staten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

"Handbromsen" på Tier/Voi reglerar endast elmotorn och har i praktiken ganska nära 0 effekt om man kommer med fart eller i nedförslut. Av denna anledning så kompletteras den med en fotbroms (som i sig själv inte heller ger så mycket effekt, man får nästan stoppa en fot i backen för att verkligen uppnå bromsverkan med dessa vid hög fart). De större och rejälare skotrar som Lime använder är däremot utrustade med en slags mekaniskt handbroms som ger betydligt mer effekt. Men jag tvivlar ändå starkt på att dessa "kids" skulle kunna hålla sig på benen vid en kraftig inbromsning/undanmanöver i de fall de åker två på samma. Det är praktiskt omöjligt att synkronisera tyngdpunkten i den mån som krävs, om man inte är oerhört vana paråkare.

Jag skulle definitivt inte säga att den genomsnittliga Voi-föraren beter sig bättre än normalcyklisten. I min mening för Voi-föraren precis samma typ av fel (exempelvis kör mot rött, kör där man inte ska, kör allmänt oberäkneligt). Lägg därtill att man ofta åker flera på samma elskoter, parkerar hejvilt och att fordonet i sig är av sämre standard än den typiska cykeln (som det ovan nämnda bristen på effektiva bromsar, mindre stabilitet/möjlighet att hantera ojämnheter till följd av de mindre däcken, etc.). Senast i helgen såg jag en yngre herre (säkert strax under 15) som åkte runt inne i Nordstan, vilket ju känns ganska olämpligt.

Sen vill jag poängtera att jag inte är emot dessa elskotrar. Jag åker själv dessa ibland då jag snabbt behöver ta mig runt i de centrala delarna av stan. Förhoppningsvis krävs det bara en inlärningsperiod för den breda massan. Men jag tror som sagt att en 15-årsgräns skulle kunna vara på sin plats för att försöka få bort de allra omognaste förarna.

Min upplevelse är att den elektriska bromsen fungerar bra, men jag har inte testat så värst mycket. Dock är väl en fördel med den låga hastigheten att riskerna inte är så stora, man kan ju i princip alltid bara hoppa av liksom.

Att förarna beter sig bättre än cyklister i mina ögon är nog mest för att jag inte har sett någon skoterförare som har haft ögonen i telefonen och vinglat kraftigt så som cyklister har en tendens att göra. De går heller inte lika fort som en elcykel i starten så hetsiga idioter kan inte riktigt tränga sig fram på det sätt som en del cyklister gör. Däremot beter de sig väl ungefär lika illa som cyklister när det gäller rödljus och nog sämre när det gäller att inte köra på trottoaren.

Permalänk
Medlem

Efter att ha cyklar i Stockholms innerstad, och behövt väja för alla galna åkare och felparkerade sparkcyklar så håller jag med Transportstyrelsen. Förbjud dem så fort som möjligt bara!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.