Fler än jag som har problem med rtx 2060?

Permalänk
Medlem

Fler än jag som har problem med rtx 2060?

Hej! Köpte nyligen ett Asus rtx 2060 och är lite besviken över prestandan. När jag spelar league of legends så hamnar min fps ofta under 144, vilket känns väldigt laggigt när man har en 144hz skärm. Samma sak händer i spel som overwatch, WoW osv. Har läst att många har samma problem med rtx kort? Är det för att spelen är dåligt optimerade eller för att nvidias drivrutiner inte är helt hundra ännu, med tanke på att korten är rätt nya?

Jag får alltså sämre fps på min dator med en ryzen 7 2700x, 16 gb 3200mhz ram och ett rtx 2060 än vad min flickvän får med en i5 7600k, 16gb 2666mhz ram och ett gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Hej! Köpte nyligen ett Asus rtx 2060 och är lite besviken över prestandan. När jag spelar league of legends så hamnar min fps ofta under 144, vilket känns väldigt laggigt när man har en 144hz skärm. Samma sak händer i spel som overwatch, WoW osv. Har läst att många har samma problem med rtx kort? Är det för att spelen är dåligt optimerade eller för att nvidias drivrutiner inte är helt hundra ännu, med tanke på att korten är rätt nya?

Jag får alltså sämre fps på min dator med en ryzen 7 2700x, 16 gb 3200mhz ram och ett rtx 2060 än vad min flickvän får med en i5 7600k, 16gb 2666mhz ram och ett gtx 1070.

Hur stor är skillnaden mellan era datorer?
Grafikkorten presterar ungefär liknande
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060-6GB-vs-...

Skulle däremot kolla på processorerna då i5:an har bättre single och quad core performance
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Hur stor är skillnaden mellan era datorer?
Grafikkorten presterar ungefär liknande
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060-6GB-vs-...

Skulle däremot kolla på processorerna då i5:an har bättre single och quad core performance
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-...

Ja jag vet att rtx 2060 och gtx 1070 är rätt lika, dock ska ett 2060 vara lite bättre. Det jag tycker är konstigt är dock att i ett spel som tex leage of legends så orkar min dator inte ens hålla 144 fps stadigt, utan dippar ner till 100 och ibland under.

Dessutom så hade jag tidigare i5an i min dator innan jag böt till ryzen, hade då inte några problem med stuttering eller fps drops osv.

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Ja jag vet att rtx 2060 och gtx 1070 är rätt lika, dock ska ett 2060 vara lite bättre. Det jag tycker är konstigt är dock att i ett spel som tex leage of legends så orkar min dator inte ens hålla 144 fps stadigt, utan dippar ner till 100 och ibland under.

Har du kollat så kortet inte klockar ner sig pg.a värme ? Ganska varmt nu med sommarn tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har du kollat så kortet inte klockar ner sig pg.a värme ? Ganska varmt nu med sommarn tänkte jag.

Kortet håller sig runt 50 grader, har vridit upp fläktarna rätt högt så det borde inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Kortet håller sig runt 50 grader, har vridit upp fläktarna rätt högt så det borde inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ok, antar prollen är ok då också. Annars kan du logga tempen och hastigheten på gpu och cpu med typ Afterburner medans du spelar så kan du se om det dippar under spelets gång. Bara för att vara helt säkert att saker inte klockar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hmm ok, antar prollen är ok då också. Annars kan du logga tempen och hastigheten på gpu och cpu med typ Afterburner medans du spelar så kan du se om det dippar under spelets gång. Bara för att vara helt säkert att saker inte klockar ner.

Tror att både gpu och cpu anvädningen är ganska låg när jag spelar mindre krävande spel. Finns det något sett att få ut mer kräm även fast spelen inte är så krävande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Tror att både gpu och cpu anvädningen är ganska låg när jag spelar mindre krävande spel. Finns det något sett att få ut mer kräm även fast spelen inte är så krävande?

Skickades från m.sweclockers.com

Dippar kan bero på många olika saker såsom cpu, gpu, ram hårddisk samt mjukvara.
Dock kan man kringgå vissa dippar med att stänga av v-sync och dylikt!

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Tror att både gpu och cpu anvädningen är ganska låg när jag spelar mindre krävande spel. Finns det något sett att få ut mer kräm även fast spelen inte är så krävande?

Skickades från m.sweclockers.com

Inget sådär jag kommer på mer än att man får fippla med grafikinställningarna i spelet eller googla till nån guide hur man maxar fps i spelen du spelar. Kanske nån annan vet mer om den biten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack! Prövat allt dedär, även prövat för samma saker med wow och overwatch utan resultat. Hoppas jag inte fått ett dåligt kort eller nåt, och om inte så hoppas jag att det släpps nya drivrutiner som kan lösa problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Dippar kan bero på många olika saker såsom cpu, gpu, ram hårddisk samt mjukvara.
Dock kan man kringgå vissa dippar med att stänga av v-sync och dylikt!

Battlefield V och Witcher III funkar hur bra som helst med allt på max, konstigt att dom mer krävande spelen fungerar utan problem. Eftersom det endast är ett fåtal spel som jag har problem med så borde det inte vara ett hårdvarufel va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Ja jag vet att rtx 2060 och gtx 1070 är rätt lika, dock ska ett 2060 vara lite bättre. Det jag tycker är konstigt är dock att i ett spel som tex leage of legends så orkar min dator inte ens hålla 144 fps stadigt, utan dippar ner till 100 och ibland under.

Dessutom så hade jag tidigare i5an i min dator innan jag böt till ryzen, hade då inte några problem med stuttering eller fps drops osv.

144fps i 144hz och vilken upplösning kör du med ? kör du 2560 x 1440 eller 1920 x 1080 ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

144fps i 144hz och vilken upplösning kör du med ? kör du 2560 x 1440 eller 1920 x 1080 ?

1920 x 1080. Förväntar mig inte 144 fps i spel som battlefield, men i spel som league of legends och overwatch känns det inte orimligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har för mig alla spelen du nämnde är mer cpukrävande än gpu krävande och framförallt på de första 4 kärnorna.

som sagt har för mig att alla spelen du nämnt föredrar de första fyra kärnorna medans de andra är i mer eller mindre dvala där av att du ser låg cpu usage med din 2700 om du inte kollar på usage per kärna.

tittar du på total usage på din cpu och belastningen är t.ex.

core 0 90%
core 1 90%
core 2 90%
core 3 90%
core 4 10%
core 5 10%
core 6 10%
core 7 10%

kommer total usage bara visa typ 50% cpu usage

förklarar också varför du hade bättre prestanda med 7600 då den hade 4 starkare kärnor än din 2700 men 2700 funkar bättre i applikationer med stöd för mer än 4 kärnor

vet att wow har stöd för mer än 4 trådar men såvida de inte gjort något drastiskt på senare tid så är multicorestödet fortfarande lite meh typ och förlitar sig till 90% på de första fyra kärnorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig alla spelen du nämnde är mer cpukrävande än gpu krävande och framförallt på de första 4 kärnorna.

som sagt har för mig att alla spelen du nämnt föredrar de första fyra kärnorna medans de andra är i mer eller mindre dvala där av att du ser låg cpu usage med din 2700 om du inte kollar på usage per kärna.

förklarar också varför du hade bättre prestanda med 7600 då den hade 4 starkare kärnor än din 2700 men 2700 funkar bättre i applikationer med stöd för mer än 4 kärnor

vet att wow har stöd för mer än 4 trådar men såvida de inte gjort något drastiskt på senare tid så är multicorestödet fortfarande lite meh typ och förlitar sig till 90% på de första fyra kärnorna.

Dock så har jag provat köra spelen med ett 1070 istället för 2060 och får bättre fps i tex lol. Känns ju ändå som att en ryzen 2700x med boost på 4.3 ghz inte borde ligga så långt efter en i5 7600k på 4.4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig alla spelen du nämnde är mer cpukrävande än gpu krävande och framförallt på de första 4 kärnorna.

som sagt har för mig att alla spelen du nämnt föredrar de första fyra kärnorna medans de andra är i mer eller mindre dvala där av att du ser låg cpu usage med din 2700 om du inte kollar på usage per kärna.

tittar du på total usage på din cpu och belastningen är t.ex.

core 0 90%
core 1 90%
core 2 90%
core 3 90%
core 4 10%
core 5 10%
core 6 10%
core 7 10%

kommer total usage bara visa typ 50% cpu usage

förklarar också varför du hade bättre prestanda med 7600 då den hade 4 starkare kärnor än din 2700 men 2700 funkar bättre i applikationer med stöd för mer än 4 kärnor

vet att wow har stöd för mer än 4 trådar men såvida de inte gjort något drastiskt på senare tid så är multicorestödet fortfarande lite meh typ och förlitar sig till 90% på de första fyra kärnorna.

Jag kanske har kastat bort mina pengar på ett 2060 och en 2700x? hoppas att delarna åldras lite bättre i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Dock så har jag provat köra spelen med ett 1070 istället för 2060 och får bättre fps i tex lol. Känns ju ändå som att en ryzen 2700x med boost på 4.3 ghz inte borde ligga så långt efter en i5 7600k på 4.4?

Skickades från m.sweclockers.com

jo kan ju kanske delvis ha något med grafikdrivarna att göra också om du får skillnad genom att byta kort . 1070 har ju en del mer fixar för specifika spel än 2060 fått än så länge.

Skrivet av Widstige:

Jag kanske har kastat bort mina pengar på ett 2060 och en 2700x? hoppas att delarna åldras lite bättre i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

njae tänker du spela något lite mer modernt spel eller streama så kommer du ha nytta iaf av de extra kärnorna då många moderna spel har stöd för måna kärnor (8+) och streaming kan äta en del cpu om man vill koda med x264

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Jag kanske har kastat bort mina pengar på ett 2060 och en 2700x? hoppas att delarna åldras lite bättre i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte du ditt ryzen som ett paket eller ihop plock? Och vart köpte du det ifrån? Hade du köpt från netonnet som klubbmedlem så har skulle du haft 90 dagars ångerrätt så att du kan ju byta prollen till en ryzen3x00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Köpte du ditt ryzen som ett paket eller ihop plock? Och vart köpte du det ifrån? Hade du köpt från netonnet som klubbmedlem så har skulle du haft 90 dagars ångerrätt så att du kan ju byta prollen till en ryzen3x00.

Jag köpte moderkort och processor separat från netonnet, dock inte som klubbmedlem :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig alla spelen du nämnde är mer cpukrävande än gpu krävande och framförallt på de första 4 kärnorna.

som sagt har för mig att alla spelen du nämnt föredrar de första fyra kärnorna medans de andra är i mer eller mindre dvala där av att du ser låg cpu usage med din 2700 om du inte kollar på usage per kärna.

tittar du på total usage på din cpu och belastningen är t.ex.

core 0 90%
core 1 90%
core 2 90%
core 3 90%
core 4 10%
core 5 10%
core 6 10%
core 7 10%

kommer total usage bara visa typ 50% cpu usage

förklarar också varför du hade bättre prestanda med 7600 då den hade 4 starkare kärnor än din 2700 men 2700 funkar bättre i applikationer med stöd för mer än 4 kärnor

vet att wow har stöd för mer än 4 trådar men såvida de inte gjort något drastiskt på senare tid så är multicorestödet fortfarande lite meh typ och förlitar sig till 90% på de första fyra kärnorna.

Enligt riva tuner i msi afterburner så används endast 30% av gpun och 15-30% av cpun när jag spelar League of legends. Känns lite väl lågt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Enligt riva tuner i msi afterburner så används endast 30% av gpun och 15-30% av cpun när jag spelar League of legends. Känns lite väl lågt?

Som redan nämnts: kollar du verkligen cpu usage per kärna då?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widstige:

Enligt riva tuner i msi afterburner så används endast 30% av gpun och 15-30% av cpun när jag spelar League of legends. Känns lite väl lågt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det konstiga med vissa av de "lättare" spelen är att de ibland kan bli snabbare om man höjer till bättre grafik, har du testat att höja allt till max i spelen du testar med?
En annan sak du kan testa är att rensa systemet på gamla drivisar med DDU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som redan nämnts: kollar du verkligen cpu usage per kärna då?

Jag tror det, hur vet jag det? Har uppe usage på alla 8 cores samtidigt, de flesta ligger på 0% medans 2-3 pendlar mellan 10-30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det konstiga med vissa av de "lättare" spelen är att de ibland kan bli snabbare om man höjer till bättre grafik, har du testat att höja allt till max i spelen du testar med?
En annan sak du kan testa är att rensa systemet på gamla drivisar med DDU.

Japp, har allt på max och formaterade nyligen datorn och installerade windows på nytt så har bara installerat drivers en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Jag tror det, hur vet jag det? Har uppe usage på alla 8 cores samtidigt, de flesta ligger på 0% medans 2-3 pendlar mellan 10-30%.

skumt!
Kan vsync vara på av nån anledning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

skumt!
Kan vsync vara på av nån anledning?

Väldigt skumt.

Spelet använder fortfarande directx9 och är förmodligen extremt dåligt optimerat för nyare hårdvara. Enligt loggar från spelet så pendlar min fps mellan 100-500 fps. Jag har extremt mycket screen tearing och det är nästan ospelbart. Får väl helt enkelt spela något annat.

Permalänk
Medlem

Nyligen formaterat diskarna och ominstallerat windows så borde inte vara drivers, tror bara att spelet är extremt dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem

Såg följande på overwatch forumet angående dålig fps med rtx2060, som du kanske kan testa?
Har själv inga problem med mitt RTX2060 dock.

"You are never going to believe what I came across on this one.

The nvidia driver being a typical nvidia driver. SO here is what I did to solve this.

I went to Nvidia drivers. opened the first menu.

" Configure Surround, physX" and I switched that to use ONLY the GPU and turned OFF “auto select”.

I then went into “adjust desktop size and position” and switched it to “aspect ratio” instead of “no scalling”.

The problem WENT AWAY"

https://us.forums.blizzard.com/en/overwatch/t/fps-issue-on-rt...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz