Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kingcool88:

För er som tänkt köpa ett fönsterkit från Electrolux så e det 4v levtid på dom just nu.. Snackade precis med dom och beställer man nu så skall där vara så det räcker från den lev.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste väl finnas några från amazon de eller EBay UK ?

Permalänk
Medlem

Velat över helgen om jag skulle köpa en eller inte, och tyckte att alla vettiga AC:ar verkade slut överallt. Men ökade min budget något och beställde denna i morse:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-exp26u338cw-...

Permalänk

Hur mycket låter era enheter?

Jag köpte en:
https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta...

När kompressorn startar måste man ju nästan lämna rummet för det låter så mycket. Ljudet från kompressorn är mer skorrande än brummande, kan det vara något fel på enheten månne? Andra AC's i samma storleksordning har inte alls haft samma karaktär på ljudet utan där har det varit ett mer konstant brummande...

Så här låter den i kyl-läget : https://streamable.com/00u4d

Beställde för en månad sen och har inte testat den i full fräs förens nu när det blev varmt så distansköpslagen är ju körd -_-

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaRcotize:

Hur mycket låter era enheter?

Jag köpte en:
https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta...

När kompressorn startar måste man ju nästan lämna rummet för det låter så mycket. Ljudet från kompressorn är mer skorrande än brummande, kan det vara något fel på enheten månne? Andra AC's i samma storleksordning har inte alls haft samma karaktär på ljudet utan där har det varit ett mer konstant brummande...

Så här låter den i kyl-läget : https://streamable.com/00u4d

Beställde för en månad sen och har inte testat den i full fräs förens nu när det blev varmt så distansköpslagen är ju körd -_-

Min Electrolux är nog samma ljudnivå men lite mer brummande karaktär än det där. Skaffa appen Buller/noise exposure och se vad den visar. Min gav 60-64 dB. Visserligen tar jag på mig hörlurarna för att slippa ljudet för roligt är det inte bara för att det är skönt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Tro mig - billigaste lösningen är att köpa färdigt - även om det kostar norr om tio papp.

Det har tagit mig flera år att både samla/köpa prylar, (vakumpump, manometerställ, vakummätare, inklusive bygga egna av glödlampor etc.), läst teori, simulerat och provbyggt mha kylskåpkompressorer - lärt mig hur svårt det är att få saker riktigt vakumtätt, lärt mig hårdlöda och göra konskarvar - högvakumtäta sådana alltså (efter man konstaterat att det där med teflontejp i rörgängor och gummislang är ingen bra kombination om man vill ha bra och hållbar vakum - har tom. av tillfällighet kommit över en högvakumkammare med turbopumpar med backvakumpumpar för nedåt 0.0001 mbar innan turbopumpen och 0.00000001 mBar i kammare för sämre nivås radiorörsvakum om det skulle knipa, och också har olika vakummätare för att kunna mäta det!!)

Även med allt ovanstående avklarar så skulle jag ändå inte bygga eget utan köpa färdigt.

Man kan bygga eget av underhållningsskäl och självlära - men inte för något som man vill bara skall fungera och titta till så lite som det går...

Finns det ingen AC som dra mellan 500-800 Watt? Har inte råd med elräkning om den dra för mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Byggde en prototyp till mitt fönster. Blev en hel del effektivare än slang ut ur fönstret med värme som åker in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Finns det ingen AC som dra mellan 500-800 Watt? Har inte råd med elräkning om den dra för mycket.

Alla med en kyleffekt upp till ~2,1 kW. Inget du kyler en hel lägenhet full av servrar med dock.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min Electrolux är nog samma ljudnivå men lite mer brummande karaktär än det där. Skaffa appen Buller/noise exposure och se vad den visar. Min gav 60-64 dB. Visserligen tar jag på mig hörlurarna för att slippa ljudet för roligt är det inte bara för att det är skönt.

Hmm mjo jag uppmätte ungefär samma med min android app så rent dB-mässigt är det väl inom specifikation men det skallrande ljudet är det som får mig att bli orolig :-/ Det låter ju långt ifrån andra AC's jag hört... Inte ens såna som brukar stå i små butiker/köpcentrum låter ju så här mkt...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaRcotize:

Hmm mjo jag uppmätte ungefär samma med min android app så rent dB-mässigt är det väl inom specifikation men det skallrande ljudet är det som får mig att bli orolig :-/ Det låter ju långt ifrån andra AC's jag hört... Inte ens såna som brukar stå i små butiker/köpcentrum låter ju så här mkt...

Bara en fråga, har du låtit maskinen stå innan du startade den?

Det är trots allt en kompressor där köldmedlet måste ligga rätt. Den där på videon låter ju nästan trasig

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Bara en fråga, har du låtit maskinen stå innan du startade den?

Det är trots allt en kompressor där köldmedlet måste ligga rätt. Den där på videon låter ju nästan trasig

Yes den har stått upp sen den kom ståendes på halvpall så ungefär en månad i stående läge. Vill egentligen lyfta bort höljet och kolla om det är något som ev. ligger och skallrar emot men då gör man ju onödig inverkan som kan påverka garantin. Ska testköra den igen ikväll och se om den låter lika hemskt. Dock skönt att veta att det inte bara är jag som tycker att den låter konstigt!

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifestream:

Fick i fredags hem en andersson arc 3.6 https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...
14000 BTU och kyler riktigt bra, riktigt smidigt med wifi också.
Inser dock att planlösningen på vårat hus är katastrof för att få det kallt i hela övervåningen, testade den i helgen och rummet där den står i gick ner snabbt till 16c.
Blir nog till att återlämna den och fundera på en luftvärmepump till nästa år istället.

Beroende på hur många dagar du har kvar på ångerrätten skulle jag säga lägg ut den på Sweclockers marknad och se ifall någon nappar på den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Finns det ingen AC som dra mellan 500-800 Watt? Har inte råd med elräkning om den dra för mycket.

7000-BTU portabel AC ligger i området 650-800 Watt i elström - men annars påverkas räkningen av hur länge du kör mer än om maskinen drar 700 Watt eller 1000 Watt. svagare maskin har du igång längre tid än som är lite kraftigare, så i slutändan så är el-kostnaden i stort sett samma.

I de flesta fall är 7000 BTU (~2 kW kyla) för litet om det inte är garderobstorlek på rummet - Minst 10000 BTU/3 kW är rådet om du skall märka att det gör någon nytta inom rimlig tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

7000-BTU portabel AC ligger i området 650-800 Watt i elström - men annars påverkas räkningen av hur länge du kör mer än om maskinen drar 700 Watt eller 1000 Watt. svagare maskin har du igång längre tid än som är lite kraftigare, så i slutändan så är el-kostnaden i stort sett samma.

I de flesta fall är 7000 BTU (~2 kW kyla) för litet om det inte är garderobstorlek på rummet - Minst 10000 BTU/3 kW är rådet om du skall märka att det gör någon nytta inom rimlig tid...

Den meningen fick jag ett gott skratt av
Min Electrolux WP71-265WT 9000BTU drar mellan 750-850 Watt i drift. Kyler ett normalstort vardagsrum rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Testade den lite kort igår och den verkar kyla helt ok. Ska testa mer idag. Så om det är nån som undrar nåt om den är det bara att citera mig så ska jag testa. Den verkar ju fortfarande finnas i lager.

Är du nöjd? Kyler den bra, och hur stor yta kyler du med den? Ljudnivån, horribel eller acceptabel?
Väntar på min, borde komma innan helgen.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

Är du nöjd? Kyler den bra, och hur stor yta kyler du med den? Ljudnivån, horribel eller acceptabel?
Väntar på min, borde komma innan helgen.

nvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Den meningen fick jag ett gott skratt av
Min Electrolux WP71-265WT 9000BTU drar mellan 750-850 Watt i drift. Kyler ett normalstort vardagsrum rätt snabbt.

maskinerna med R290 är faktiskt en smula effektivare än de tidigare använda köldmedlen (R407C, R410A) om maskinerna byggs bra, men det viktigaste är att ventilationen genom slangen som går ut är så bra som möjligt så att temperaturen hålls låg, stryps flödet för att man har för liten diameter på stuss (dvs krympt ned diametern lite för mycket för att passa ett befintligt hål) på utloppet eller nätgaller som gör att utluften hindrad, ger genast genast mycket varmare utblåstemperatur och kompressorn går mycket tyngre vilket syns direkt på effektförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

Är du nöjd? Kyler den bra, och hur stor yta kyler du med den? Ljudnivån, horribel eller acceptabel?
Väntar på min, borde komma innan helgen.

Jag är nöjd än så länge. Tycker den kyler helt ok.
Har en lägenhet på 54 kvm med 2,6 m takhöjd. Så volymen luft som ska kylas är väl mer än vad den är specad för.
Man vill ju definitivt inte sitta bredvid den när den kör på hög hastighet, låg var mer ok men fortfarande en hel del ljud.
Min plan är att ha den i sovrummet så den är så långt från mig som möjligt när jag sitter framför datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej har en budget på ca 5-6tusen och har en lägenhet på ca 60kvm vad för portable av ska ja ha ska ha i sovrummet. Är ganska stort sovrum högt till tak. Kanske en 20-30kvm stort kanske. Tacksam för all hjälp. Kommer nog köpa nästa lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Hej har en budget på ca 5-6tusen och har en lägenhet på ca 60kvm vad för portable av ska ja ha ska ha i sovrummet. Är ganska stort sovrum högt till tak. Kanske en 20-30kvm stort kanske. Tacksam för all hjälp. Kommer nog köpa nästa lön

Vid nästa lön ska du nog vara glad om det finns någon kvar i lager som kan levereras innan sommaren är slut..
Värt att tänka på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

@flukke: Jo jag vet. Men har man inte råd så ska man inte köpa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128054:

Måste väl finnas några från amazon de eller EBay UK ?

@Kingcool88

Om det är Electrolux EWK02 det handlar om, så hittade jag äntligen hos Amazon.de och säljs av Amazon själva. Avbeställde min från tretti och beställde från Amazon.de istället. Den har annat namn, men som jag ser är det i princip samma kit med annat varumärke bara.

AEG Awk02 89.99 Euro och totalt 94.53 Euro vid betalning med gratis frakt:
https://www.amazon.de/gp/product/B07PXGHWXP/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Alla med en kyleffekt upp till ~2,1 kW. Inget du kyler en hel lägenhet full av servrar med dock.

ah, då får jag komma på en annan lösning.

Skrivet av xxargs:

7000-BTU portabel AC ligger i området 650-800 Watt i elström - men annars påverkas räkningen av hur länge du kör mer än om maskinen drar 700 Watt eller 1000 Watt. svagare maskin har du igång längre tid än som är lite kraftigare, så i slutändan så är el-kostnaden i stort sett samma.

I de flesta fall är 7000 BTU (~2 kW kyla) för litet om det inte är garderobstorlek på rummet - Minst 10000 BTU/3 kW är rådet om du skall märka att det gör någon nytta inom rimlig tid...

Sant, mitt nästa problem är att säkringen är på 10 Amper så där kommer det blir ett problem då mina server ligger på samma säkringen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gjorde en hemmabyggd variant som kanske inte kyler ett helt rum, men ger en svalkande känsla när den lätt blåser på en

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Gjorde en hemmabyggd variant som kanske inte kyler ett helt rum, men ger en svalkande känsla när den lätt blåser på en

https://i.imgur.com/eVSUuU2.jpg
https://i.imgur.com/96ps9CE.jpg

Snyggt! Gillar kreativiteten.

Permalänk

Lyckades knipa en av de få AC som elgiganten hade kvar i butik i lördags. Fönsterkitet som medföljer är ju dock helt värdelöst, men fick bra tips ett par sidor bakåt i tråden. Nu bara invänta fönsterkit..

Det blev en AC från elgiganten samt ett fönsterkit från amazon.

Edit: Gjorde en bokning på AC från electroluxhome i Sickla redan i april. Skulle fått redan i maj men blev försenat till tidigt juni. Häromdagen sa dom nu att den är försenad igen till mitten av juli. Dra åt helvete electrolux.

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@flukke: Jo jag vet. Men har man inte råd så ska man inte köpa något.

Är det samma då? Tänkte på AEG namnet på den från Amazon

Edit: Aaa AEG e ju Electrolux
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Har någon något tips på en bra portabel-AC som kyler bra och har en funktion som oxå gör att den kan värma!? (på vintern.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Har någon något tips på en bra portabel-AC som kyler bra och har en funktion som oxå gör att den kan värma!? (på vintern.)

Electrolux som slutar på HW istället för CW i artikelnumret tex jag har EXP35U538CW men hade du skaffat en med HW i slutet tex EXP35U558HW så har den även värme. Jag var tvungen att skaffa en CW nu då HW varianterna var helt slut tyvärr. Finns säker fler men bara den jag har koll på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Har någon något tips på en bra portabel-AC som kyler bra och har en funktion som oxå gör att den kan värma!? (på vintern.)

Nyttan med värmefunktionen på en portabel klimatanläggning är högst begränsad med tanke på att maskinen fortfarande kommer vilja skyffla ut 200-400m3 kyld luft i timmen ut ur din bostad och motsvarande mängd luft kommer att leta sig in utifrån.
Om du vill värma upp din bostad så är det nog betydligt mer effektivt (och tystare) att köpa ett portabelt element.