Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Roaming-accesspunkt

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Roaming-accesspunkt

Hej !

Finns det någon som kan hjälp mig med en grej?

Jag har WiFi inne i huset och sen med tråd från routern inne kopplat en Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Roaming-accesspunkt AC1200 utomhus.
Jag vill kunna använda samma "nätverk" inne och ute den ska automatiskt bara ta emot signalen från utomhus antennen när jag går utomhus, hur gör jag det?
Jag har testat att sätta upp ett wifi med samma namn som det inomhus som utomhus men det funkar inte skapar jag ett nytt WiFi från accesspunkten så funkar det men då måste jag byta i mobilen till det WiFi när jag går ut.

Permalänk
Medlem

Har du båda på samma nät (vlan) så ska det funka.
Det kan dock vara som så att du själv får justera roamingen på acesspunkterna. Dvs hur långt ifrån AP1 du ska vara för att den ska släppa enheten och gå över till AP2.
Se till att Acesspunkterna inte kör samma kanal bara, det tenderar att funka skit

här har du några bra forumtrådar: https://community.ui.com/questions/roaming-wifi-between-3-x-U...

https://community.ui.com/questions/Best-practices-for-seamles...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Roaming fungerar generellt sätt bara mellan accesspunkter från samma tillverkare.
Med tanke på beskrivningen låter det inte som du kör en Ubiquiti Unifi inne i huset vilket kommer göra att du inte får den funktionen du vill ha.
Så mitt råd är att köpa en till accesspunkt till huset så kommer de kunna prata med varandra och lösa roamingen helt automagiskt.

Permalänk
Medlem

Så om jag skulle koppla in en så här till routern inne Ubiquiti Unifi UAP Roaming-accesspunkt N300 och sen Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Roaming-accesspunkt AC1200 utomhus. Båda ska alltså kopplas med kabel till routern och sen skapa 1 nätverk på båda två med samma namn så kommer det funka? kanske en för 2.4 Ghz och en för 5 Ghz?

Permalänk
Medlem

Du ska ha en AC-PRO.
N300 har inte ens 5GHz