Trasigt moderkort ps4 pro

Permalänk

Trasigt moderkort ps4 pro

Hej! Har haft problem med mitt ps4 pro då det överhettas ständigt och kan i princip inte spela pga lagg. Skruvade isär den och bytte pasta samt pads, problemet var bara att jag såklart lyckades slita powerkontakten på moderkortet. Garantin har gått ut för länge sen så tänkte att jag löser det själv, gick bra ända tills detta hände... Jag undrar om det går att få tag i ett nytt kort, för detta går inte att rädda. Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Expertgissare

Om du ryckt bort poweknappen från moderkortet då låter det inte då farligt, borde gå att löda, men svårt att säga utan att se. Är heller ingen expert på ps4'or heller så
Men lite bilder underlättar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

@Edvin-89: tack för svar! Det har jag redan provat, problemet i mitt fall var att jag inte hade något att löda i iom att jag fick med lödningen från moderkortet. Så själva "padsen" som kontakten var fastlödd på sitter på kontakten om du förstår vad jag menar 🤔

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@Edvin-89: tack för svar! Det har jag redan provat, problemet i mitt fall var att jag inte hade något att löda i iom att jag fick med lödningen från moderkortet. Så själva "padsen" som kontakten var fastlödd på sitter på kontakten om du förstår vad jag menar 🤔

Har ingen koll på PS4 alls, men försök hitta någon pin-out på moderkortet eller se om det går enkelt att se var kopparbanorna går och se om det finns någonstans att patcha med kablar till. Alternativt slipa bort lödmasken på kopparbanorna som går från kontakten och löd direkt dit, de för strömförsörjning borde vara ganska ordentliga. Någon bild på hur det ser ut skulle vara fint.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

@fragande: jag har satt ihop den nu men jag är hundra på att jag sabbat kortet helt. Allt är minimaliskt på kortet så det känns omöjligt, banorna är precis så jag ser och har väll ingen större erfarenhet utav hur det ska lödas. Det bästa vore om någon visste om det går att byta kortet helt? 🤔

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Losecontrol:

@fragande: jag har satt ihop den nu men jag är hundra på att jag sabbat kortet helt. Allt är minimaliskt på kortet så det känns omöjligt, banorna är precis så jag ser och har väll ingen större erfarenhet utav hur det ska lödas. Det bästa vore om någon visste om det går att byta kortet helt? 🤔

Finns på ebay
https://www.ebay.com/itm/Replacement-Playstation-4-PS4-Pro-Fu...

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

@gaminggubben: tror jag måste ha rätt modellnummer tyvärr 🤔

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Där är modellnumret på mitt moderkort, nva-001
Frågan är om de andra siffrorna har betydelse? 🤔

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Losecontrol:

@gaminggubben: tror jag måste ha rätt modellnummer tyvärr 🤔

Ja det eller även byta ut dvd läsaren men vet inte säkert har aldrig grävt i ps4 pro.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

Update: För den som undrar. Slutade med att jag fick tag i ett begagnat kort från XQ gaming i Nederländerna för 900. Ringde runt till 5 olika företag här i Sverige och alla sa att jag även var tvungen och byta den optiska läsaren. Det var bättre och bara hiva skiten och köpa en ny i deras mening. Skulle inte löna sig att försöka laga och eftersom läsaren enligt dem var bunden till mitt specifika moderkort fanns det inget att göra. Började kolla runt efter någon som faktiskt testat att skruva i en pro-modell, för alla "tekniker" jag pratade med sa samma sak men verkade inte ha någon erfarenhet av just pro-modellen, utan refererade hela tiden till de äldre modellerna.

Hittade en guide på iFixit och där nämndes ingenting om någon läsare. Så jag testade att bara byta kortet rakt av och allt fungerar prima. Satte på nya pads, ny pasta och tog det väldigt försiktigt denna gång. Går som en klocka och slipper äntligen ha en jet-motor i vardagsrummet Blev ju bra mycket billigare än att köpa en ny konsol iallafall. Man lär sig av sina misstag!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

Update: För den som undrar. Slutade med att jag fick tag i ett begagnat kort från XQ gaming i Nederländerna för 900. Ringde runt till 5 olika företag här i Sverige och alla sa att jag även var tvungen och byta den optiska läsaren. Det var bättre och bara hiva skiten och köpa en ny i deras mening. Skulle inte löna sig att försöka laga och eftersom läsaren enligt dem var bunden till mitt specifika moderkort fanns det inget att göra. Började kolla runt efter någon som faktiskt testat att skruva i en pro-modell, för alla "tekniker" jag pratade med sa samma sak men verkade inte ha någon erfarenhet av just pro-modellen, utan refererade hela tiden till de äldre modellerna.

Hittade en guide på iFixit och där nämndes ingenting om någon läsare. Så jag testade att bara byta kortet rakt av och allt fungerar prima. Satte på nya pads, ny pasta och tog det väldigt försiktigt denna gång. Går som en klocka och slipper äntligen ha en jet-motor i vardagsrummet Blev ju bra mycket billigare än att köpa en ny konsol iallafall. Man lär sig av sina misstag!

Intressant. Tack för update. Min PS4 Pro blir helt galen varm, låter jäkel och fungerar som 5st element, men det laggar inte oavsett hur varmt det är. Hade dock gärna vilja få ner tempen ändå.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Intressant. Tack för update. Min PS4 Pro blir helt galen varm, låter jäkel och fungerar som 5st element, men det laggar inte oavsett hur varmt det är. Hade dock gärna vilja få ner tempen ändå.

Du kommer aldrig få den knäpptyst men jag märker iallafall stor skillnad! Speciellt i tyngre spel som t.ex. Horizon Zero Dawn där jag tidigare satt med hörselkåpor, ac och flygbrillor. Skämt åsido 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

För er som vill ge det en chans och sitter på de äldre modellerna

https://youtu.be/0LL6ZzoiR98

Kan skilja sig något vid infästningen utav nätdelen när den ska demonteras. Finns fler bra och informativa forum för detta. IFixit rekommenderar jag starkt! Har mycket bra guider bild för bild. Perfekt för alla hemmapulare 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S