Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Billiga uppdateringar för att få gammal burk att orka lite till

Permalänk

Billiga uppdateringar för att få gammal burk att orka lite till

Hej på er !

Här kommer en liten utmaning för de som har koll på delar en bit bakåt i tiden.

Jag har en gammal speldator med följande Specs

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5
Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB
Western Digital Caviar® Black™ 500GB
Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB 2st
i5 Quad Processor i5-760
Cooler Master Hyper TX3 CPU Kylare

Det är snart 10 år sedan jag byggde den och den har blivit sparsamt amvänd. Fru barn och jobb har kommit emellan. Jag skulle dock vilja hålla den vid liv lite längre.

Här kommer frågan hur ska jag uppdatera den för att klara att spela på låga inställningar två år till.

Budgeten är på 1000:-

Min tanke så långt är att jaga på Tradera och Ebay efter en i7 860 som jag kan klocka samt köpa en Radeon HD 7950. Om det finns några kronor över tänkte jag jaga rätt på en lite större ssd.

Tänker jag rätt? Eller är det bättre att lägga 1000 kr på grafikkort.

Ett annat alternativ är att sälja allt för att finansiera ett nytt köp men jag tvivlar på att jag får ihop till en ny burk.

Så tacksam för förslag och tankar.

Mvh Björn

Permalänk
Medlem

Vilka spel spelar du, och i vilken upplösning? Hur många fps är acceptabelt?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk

Tack för svar !
Vill kunna lira baldursgate 3 när det kommer
Totalwar spelen lockar särskilt rome2
Shadowrun Hongkong

Blir inte så mycket FPS längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Upplösningen hamnar nog på 1920 x 1080 eller lägre

Permalänk
Medlem

Ett 7950/r9-280 eller 7970/r9-280X från marknaden för runt 3-500kr skulle vara fint
Resten av pengarna kan du spara eller kanske lägga på en ny större SSD?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@BjornBroberg: Först och främst borde du överclocka din i5:a och sedan köpa typ ett R9 290 här på forumet för ca 600kr. Det borde ge dig en rejäl boost.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

Tackar för alla svar! Låter som jag får lägga upp en sökestråd i marknaden härnäst.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tyvärr inte tillåtet att spamma forumet med meningslösa inlägg bara för att kunna komma upp i 10 inlägg!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@BjornBroberg: Finns nog inte så mycket mening med att byta ut processorn, bättre att lägga det på grafikkortet och möjligen lite mer minne. Den Hyperthreading som fanns i tidiga processorer från Intel var inte så imponerande och de moderna spel som skulle ha nytta av alla åtta trådarna är förmodligen för tunga för processorn oavsett. Oavsett vad så kommer du uppleva olika former av flaskhalsar med ett så gammalt system.

Men kan även nämna att jag byggde ihop ett system med en Q6600 och ett GTX 660 något år sedan och det kunde handskas med även tunga spel som Witcher 3 i 30 fps. I många spel (de absolut tyngsta alltså) kommer alltså ~30-45 fps vara vad spel kommer pendla mellan oavsett hur fett grafikkort du stoppar i. Någon nämnde R9 290X och det är nog det kort som kommer ge dig mest fps/krona just nu samtidigt som det kan handskas med alla moderna spel.

Permalänk

Ber om ursäkt för spam och tackar för ännu ett svar r290 får det nog bli.