AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad vad de kommer upp i på single core överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När vi ändå är inne på minnen... jag har funderat på att skaffa nya vid uppgradering. Mitt 6700K-system och 1700-system använder båda ett varsitt 2x16GB kit från Corsair, CMK32GX4M2B3000C15 ( https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/veng... ) vilka jag egentligen är nöjd med men sugen på något snabbare.

Finns det något/några speciella kit man bör hålla ögonen på nu? Priserna är ju allmänt bra mot för hur de varit de två senaste åren. Jag vill helst köra ett enda minneskit och då 2x16GB och så hög hastighet som möjligt. Annars fungerar säkert 2x8GB bra med förstås, och fler som är i samma tankar är nog säkert mer nöjd med denna kapacitet. Att minnena inte är galet höga vore att föredra med förstås.

Kanske är en onödig utgift med förstås, pengar bättre lagda på en ny NVMe-enhet istället? Misstänker att 16GB moduler inte har samma förutsättningar som motsvarande 8GB moduler har trots allt.

Permalänk
Medlem

Dom bättre minnena är fortfarande dyra, och dom som inte är dyra är inte så mycket bättre än vad du har. Vi får se hur det blir med Zen 2 om det magiska 1:1 3733MHz på minnena verkligen gör någon skillnad.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

OK tack, visste inte att det var så illa.

Det låter jobbigt, bäst att lämna tillbaka och köpa AMD kittet.

Det kan nämnas att det säkert går att få det andra kitet att köra i precis samma timings men de gör inte det out of the box skulle jag säga. Men det kan ju lika gärna bero på mitt moderkort också. Men som du säkert vet var första och andra generationens Ryzen CPU's petiga med vilka stickor RAM man använde. Det ser ju ut att vara löst till Ryzen 3000 serien.

En annan sak som är värt att nämna är att på computex announcade G.Skill att de skulle släppa uppföljare till Trident Z minnena. Trident Z Neo, och de skulle vara gjorde specifikt för Ryzen 3000 serien. Det kan vara en ide att vänta och se om de hinner släppas till release som de sa att de skulle. Eller iaf kanske se till att kunna återlämna de man redan köpt om dessa NEO minnen visar sig vara riktigt bra.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jaha trident Z neo. Hmm undra om man skall avbeställa de vanliga trident Z för dessa. Alltså denna lansering har många nya roliga prylar, men det finns verkligen ingen information på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

En annan sak som är värt att nämna är att på computex announcade G.Skill att de skulle släppa uppföljare till Trident Z minnena. Trident Z Neo, och de skulle vara gjorde specifikt för Ryzen 3000 serien. Det kan vara en ide att vänta och se om de hinner släppas till release som de sa att de skulle. Eller iaf kanske se till att kunna återlämna de man redan köpt om dessa NEO minnen visar sig vara riktigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=HhWqKVIBcR4

Detta är bra info, undrar vad dessa landar i pris och vad det får för timing? Om man siktar på 3600Mhz eller högre kits kanske man gör rätt i att vänta och se hur marknaden ser ut.

Undrar om G.Skill köpt upp resterande B-Die eller om dessa görs på Samsungs nya minnen som jag tappat namnet på...?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Alltså denna lansering har många nya roliga prylar, men det finns verkligen ingen information på förhand.

Precis, jag känner likadant.. Jag tror faktiskt det är bra att 3950X släpps först i september. Då kanske det blir klart (klarare iaf) vad som gäller med minnen, moderkort, klockning, lagring osv så man kan ta ett bra beslut.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

Hej.

Lite off-topic, men.... jag hämtade precis mitt nya Asus ROG Crosshair VII Hero, inköpt på komplett på kampanjen som är nu. Nu var det ett tag sen jag köpte moderkort, 2012 närmare bestämt, men brukar inte moderkort ligga i antistatpåsar? Mitt ROG gjorde inte det nämligen.

Ni andra som också beställt på kampanjen, hade ni antistatpåse runt? Kanske är lite nojig men man undrar ju om man fått nåns retur och de slängde påsen. Vad tror ni?

Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

OK tack, visste inte att det var så illa.

Det låter jobbigt, bäst att lämna tillbaka och köpa AMD kittet.

Läs QVL listan för moderkortet är mitt tips, finns minneskittet med där så kommer bios/uefi att sätta subtimings som funkar automatiskt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag är intresserad vad de kommer upp i på single core överklockning

Ren singlecore kan dock vara av mindre intresse då nära nog inget spel är endast en/två trådar idag, de flesta är 4 eller mer, vilket gör att enkärne maxklock blir lite ointressant, sen är de spel som endast nyttjar en kärna inte så tungdrivna till att börja med, här är XFR2 rätt bra och kan hålla frekvenser vid 3-4 fullastade kärnor rätt nära enkärne maxboost och det är denna frekvens som är desto mer intressant, vad det gäller hur högt du kan komma med PBO och XFR2 är dock lite höljt i dunkel än & en del av den boosten sker efter hur bra silikon du får, alltså det är upp till det stora silikon lotteriet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej.

Lite off-topic, men.... jag hämtade precis mitt nya Asus ROG Crosshair VII Hero, inköpt på komplett på kampanjen som är nu. Nu var det ett tag sen jag köpte moderkort, 2012 närmare bestämt, men brukar inte moderkort ligga i antistatpåsar? Mitt ROG gjorde inte det nämligen.

Ni andra som också beställt på kampanjen, hade ni antistatpåse runt? Kanske är lite nojig men man undrar ju om man fått nåns retur och de slängde påsen. Vad tror ni?

Benjamin

Detta moderkort har ingen antistatpåse enligt denna video.
Titta vid ca 1:45 in på den
https://youtu.be/k9BABRxU2os

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej.

Benjamin

Som nämnts tidigare så har dessa kort ingen ESD försegling.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej.

Benjamin

Jag har kortet själv och nej det är ingen antistatpåse till det, så det är som det skall.

Dubbelkollade och här är en video när jag recenserar upplevelsen av att packa upp kortet ur kartongen, och som syner så är det ingen påse

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Detta moderkort har ingen antistatpåse enligt denna video.
Titta vid ca 1:45 in på den
https://youtu.be/k9BABRxU2os

Skrivet av N0tepad:

Som nämnts tidigare så har dessa kort ingen ESD försegling.

Skrivet av Ozzed:

Jag har kortet själv och nej det är ingen antistatpåse till det, så det är som det skall.

Dubbelkollade och här är en video när jag recenserar upplevelsen av att packa upp kortet ur kartongen, och som syner så är det ingen påse

https://www.youtube.com/watch?v=a8rbaYips8g&t=17s

Ok va bra 😃 då kan jag sova lugnt i natt😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Ok va bra 😃 då kan jag sova lugnt i natt😊

Japp! Använd inte kortet som huvudkudde bara för kan det bli problem med statisk elektricitet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed:

Hehe, ska försöka undvika det😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fasen har skaplig beslutsvånda själv över x470 eller x570 om jag ändå ska skaffa ett extra moderkort så känns det meningslöst att köra en 3800x/3900x på x370, kan lika gärna köra på ett x470/x570 då & slänga Zen2 på om det inte vore för den där förbannade fläkten på x570, jag är en smula allergisk mot små högljudda jävlar då jag haft dom förr, det har dessutom designats passiva lösningar förr som hanterat betydligt större värmeeffekter och på precis samma ställen som detta chip sitter, än mer jobbigt blir det om man läser den info som postas här

Fläktstyrning för MSI x570 bord, som synes är inte RPM att leka med vid vissa förhållanden, även i silent, frågan är hur högt tempen går vid icke hård nvme last...
Tyvärr verkar borden bli så hutlöst överdrivet dyra som har heatpipe upp till VRM fläns så just nu ser ett Crosshair VII jäkligt attraktivt ut, alternativt getto modda ett x570 med en

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får hoppas PCH aldrig går över 70C då, kanske räcker med att lådan är välventilerad i övrigt så klarar det sig. X470 går väl sällan över 50C.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fasen har skaplig beslutsvånda själv över x470 eller x570 om jag ändå ska skaffa ett extra moderkort så känns det meningslöst att köra en 3800x/3900x på x370, kan lika gärna köra på ett x470/x570 då & slänga Zen2 på om det inte vore för den där förbannade fläkten på x570, jag är en smula allergisk mot små högljudda jävlar då jag haft dom förr, det har dessutom designats passiva lösningar förr som hanterat betydligt större värmeeffekter och på precis samma ställen som detta chip sitter, än mer jobbigt blir det om man läser den info som postas här
https://i.imgur.com/DFmlMTo.jpg

Fläktstyrning för MSI x570 bord, som synes är inte RPM att leka med vid vissa förhållanden, även i silent, frågan är hur högt tempen går vid icke hård nvme last...
Tyvärr verkar borden bli så hutlöst överdrivet dyra som har heatpipe upp till VRM fläns så just nu ser ett Crosshair VII jäkligt attraktivt ut, alternativt getto modda ett x570 med en
https://i.imgur.com/ErRxKQU.png

Är väl roligare å se om det funkar nice med det gamla jue. Sen när man tröttnat på att pilla o dona o experimentera spec med ram å så kan man hoppa på x570, och vi tittar tillbaka så var ju tidigare lanseringar inte precis problemfria.

Så hade jag gjort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Är väl roligare å se om det funkar nice med det gamla jue. Sen när man tröttnat på att pilla o dona o experimentera spec med ram å så kan man hoppa på x570, och vi tittar tillbaka så var ju tidigare lanseringar inte precis problemfria.

Så hade jag gjort.

Ja 3:e alternativet är att bara skippa x470/570 helt & behålla 370 plankan, fullt möjligt att det slutar med det om ASRock kan styra upp UEFI ordentligt för Zen2 & sen ett billigt bord av vilken sort som helst till servern med 1800x, typ ett x370 Prime Pro för en tusing med många SATA, inte jättegott om bord med 8+ portar, mitt nuvarande är mig veterligen det enda bordet tillsammans med x370 taichi, dess syskon som har 10 portar på hela AM4 utbudet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det kan nämnas att det säkert går att få det andra kitet att köra i precis samma timings men de gör inte det out of the box skulle jag säga. Men det kan ju lika gärna bero på mitt moderkort också. Men som du säkert vet var första och andra generationens Ryzen CPU's petiga med vilka stickor RAM man använde. Det ser ju ut att vara löst till Ryzen 3000 serien.

Nåja, lämnade tillbaka och skaffade ett par RGB istället då jag ska testa mig på denna jungel.

Jaha det är iofs bra att det släpps men varför är de inte tillgängliga nu?

Skrivet av adzer:

Jaha trident Z neo. Hmm undra om man skall avbeställa de vanliga trident Z för dessa. Alltså denna lansering har många nya roliga prylar, men det finns verkligen ingen information på förhand.

Håller verkligen med dig!

Skrivet av tellus82:

Läs QVL listan för moderkortet är mitt tips, finns minneskittet med där så kommer bios/uefi att sätta subtimings som funkar automatiskt.

Dessvärre finns ingen information gällande QVL och minnen på MSIs hemsida. Det enda som står är att Matisse stödjs, that's it.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dessvärre finns ingen information gällande QVL och minnen på MSIs hemsida. Det enda som står är att Matisse stödjs, that's it.

Ahh, det är annars ett enkelt sätt att se om man kommer behöva pilla själv eller inte, det är generellt inte så knepigt att ordna dock, speciellt inte med Ryzen Dram calc, bara & köra frekvens, chiptyp & sen köra calculate safe sen kopierar du in dessa timings i bios, tuta & kör i stort sett, skulle det bli instabilt kan man se över om någon timing är satt lite snävt alternativt ändra profile version till v2 för medium binnat minne.

De B-die jag har kan exempelvis inte pressas mycket lägre än 14-15-15-15 vid 3466 men dram calc rekommenderar 14-14-15-14 vilket helt enkelt inte är stabilt oavsett spänning, eller ja inte helt oavsett, jag behöver gå upp såpass högt att temp blir ett problem (1,55), det underliga är dock att subtimings kan pressas lite hårdare än dram calc ger som extreme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Du är inte ensam, jag ändrar mig ca 20 gånger om dagen vad jag ska köpa.

X470 borde räcka, fast tänk om jag vill ha en PCIE4.0 SSD i framtiden?, fast samtidigt lär de vara svindyra så kanske det där MSI B450 med bra VRM räcker? eller ska jag testa med mitt moderkort jag har?, men ska jag köpa en 3700x eller en 3800x? till och med 3600 ser ju ut som ett fint köp? eller ska man vara tokig och slänga lite av vinsten som man gjorde på aktierna på att köpa en 3900x?
Eller ska jag strunta i att uppgradera och invänta nästa generation?

Men alla bitar kommer att falla på plats den 7/7 tror jag, när man ser priser, prestanda, för och nackdelar med de olika processorerna och moderkorten.

Men det där med fläktarna var lite ny information även om man inte blev överraskad, jag trodde att MSI:s moderkort skulle låta fläkten vara avstängd tills den behövs (det vill säga om man har en PCIE4 enhet installerad)
2000 rpm lär låta som en bålgeting, och 4000rpm lär låta som en borrmaskin

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag har också en allergi mot fläktar, men mina tankar är följande:

1) Om chipset endast används för sata, usb mm så bör det inte alstra mycket värme. Dvs använder du inte nvme raid så bör chipset vara lättkylt.
2) Skaffa ett moderkort med semipassiv fläkt så kommer denna aldrig snurra
3) Alternativt att bara koppla loss/inaktivera medföljande fläkt iom att kylning iaf inte är ett problem.

Så går mina tankegångar. Om det visar sig att x570 måste ha en fläkt för att inte överhettas oavsett last så blir det inget köp för mig. Då går jag på x470 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://i.imgur.com/DFmlMTo.jpg

https://i.imgur.com/ErRxKQU.png

vänta på bra recentioner, kanske fläktarna inte spinner upp alls om man inte pressar mobot hårt, raid, alla minnes och usb och hdd slottar upptagna?
för mig lockar 470 mest för priset på 570 verkar bli saftigt om man inte vill ha det absolut billigaste och för samma pris får man nog ett betydligt bättre 470. sen har jag zen 1 cpun så jag behöver inte oroa mig för flashning heller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

förresten hur kommer tillgången se ut? får alla butiker en zen2 cpu som alla får slåss om eller blir det en bra relese med saftiga lager? någon indikation från någon?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@tellus82: Du är inte ensam, jag ändrar mig ca 20 gånger om dagen vad jag ska köpa.

X470 borde räcka, fast tänk om jag vill ha en PCIE4.0 SSD i framtiden?, fast samtidigt lär de vara svindyra så kanske det där MSI B450 med bra VRM räcker? eller ska jag testa med mitt moderkort jag har?, men ska jag köpa en 3700x eller en 3800x? till och med 3600 ser ju ut som ett fint köp? eller ska man vara tokig och slänga lite av vinsten som man gjorde på aktierna på att köpa en 3900x?
Eller ska jag strunta i att uppgradera och invänta nästa generation?

Men alla bitar kommer att falla på plats den 7/7 tror jag, när man ser priser, prestanda, för och nackdelar med de olika processorerna och moderkorten.

Men det där med fläktarna var lite ny information även om man inte blev överraskad, jag trodde att MSI:s moderkort skulle låta fläkten vara avstängd tills den behövs (det vill säga om man har en PCIE4 enhet installerad)
2000 rpm lär låta som en bålgeting, och 4000rpm lär låta som en borrmaskin

Skrivet av adzer:

@tellus82: Jag har också en allergi mot fläktar, men mina tankar är följande:

1) Om chipset endast används för sata, usb mm så bör det inte alstra mycket värme. Dvs använder du inte nvme raid så bör chipset vara lättkylt.
2) Skaffa ett moderkort med semipassiv fläkt så kommer denna aldrig snurra
3) Alternativt att bara koppla loss/inaktivera medföljande fläkt iom att kylning iaf inte är ett problem.

Så går mina tankegångar. Om det visar sig att x570 måste ha en fläkt för att inte överhettas oavsett last så blir det inget köp för mig. Då går jag på x470 istället.

Skrivet av Aka_The_Barf:

vänta på bra recentioner, kanske fläktarna inte spinner upp alls om man inte pressar mobot hårt, raid, alla minnes och usb och hdd slottar upptagna?
för mig lockar 470 mest för priset på 570 verkar bli saftigt om man inte vill ha det absolut billigaste och för samma pris får man nog ett betydligt bättre 470. sen har jag zen 1 cpun så jag behöver inte oroa mig för flashning heller.

Ja vi får kanske hoppas att PCH inte genererar allt för mycket värme i annat än NVME raid för visst vore det najs att få tillgång till PCI-E 4.0 men inte så najs att jag tänker stå ut med en bålgeting och behöva kliva upp i 4500kr+ för ett bord som har heatpipe lösning känns inte helt motiverat, speciellt inte om x370 plankan faktiskt kommer kunna köra Zen2 utan märkbar prestandaskillnad, då blir det hiskeligt svårt & motivera x570 och dess pris och då blir de nog ett billigt bord till servern & hoppas på att tillverkare & priser blir mer förnuftiga för ett framtida x570"v2"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Hittade dessa minnen till ett bra pris.
Skall vara B-die enligt recensioner.
https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/internmin...

Vad tror ni om dessa?

Jag beställer ett par och testar, det går ju att skicka tillbaka om det inte är b-die.
Har redan ett par Trident Z med b-die men jag vet inte om det är mina nuvarande stickor som sätter stopp eller min ryzen 7 2700 eller möjligtvis mitt asus x470-i gaming som sätter stopp över 3400mhz ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Skrivet av adzer:

Skrivet av Markusas:

Detta är bra info, undrar vad dessa landar i pris och vad det får för timing? Om man siktar på 3600Mhz eller högre kits kanske man gör rätt i att vänta och se hur marknaden ser ut.

Undrar om G.Skill köpt upp resterande B-Die eller om dessa görs på Samsungs nya minnen som jag tappat namnet på...?

Här finns en lista på Trident Neo om man scrollar ner hur äkta den är eller inte vågar jag inte svara på men det ser ut att hamna i samma range som vanliga trident z dock upp till 4600mhz
https://www.hardwareluxx.de/community/f13/die-ultimative-hard...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten undran. Hur mycket jobbar egentligen chipsetkretsen om man i sitt system bara har ett grafikkort i första platsen, och inga andra expansioner i PCIe, sen bara några enklare SATA-diskar inkopplade internt, och stundvis några enkla USB-grejer (extern HD, mikrofon, o dyl)? Kan det verkligen vara en belastning som driver upp tempen till 70 grader? Då menar jag även i situationer där processor och grafikkort är maximalt/högt belastade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S