Permalänk
Medlem

Sprucket hölje på cat6 kabel

Drog in nätverkuttag i hela huset vid renovering (2x2 i varje rum) och ska binda samman allt i ett mediaskåp i tvättstugan. Dessvärre har det sista momentet hamnat långt ner på priolistan och kablarna har därför hängt ut från sina rör vid skåpet.

Problemet är att alla höljen har blivit alldeles spröda och spricker och krackelerar så fort man ta i dem. Det är förvisso varmare i tvättstugan är övriga rum när torktumlaren är igång (säg 30 grader under en kort period om ett par timmar då och då), men att de inte ska klara det tycker jag är fruktansvärt illa.

Nu till frågan: Hur kommer det att påverka hastighet osv att höljet spruckit? Kan jag laga det på något sätt med viss typ av tejp? Jag har ju trumman med kabeln kvar, i värsta fall kanske jag kan skala av motsvarande längd av höljen och försöka trä över?

Nån som har någon idé hur man bäst kan lösa det?
(lyckades inte ladda upp bild, går det?)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har kablarna torkat sönder eller är det kontakterna? Oavsett så kan det ge upphov till fel, skulle göra mig av med alla skadade delar.
Ser inte hur värme i tvättstuga skulle vara ett stort problem (Om alls överhuvudtaget)

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du använt för kablar och hur gamla är de ?
Tycker det låter märkligt om isoleringen på en installtionskabel spricker av ålder om den inte ärtiotals år gammal, patchkablar brukar ju däremot inte hålla lika länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De har använt riktiga fulkablar men det är inte någon direkt fara.
Brukar vara helt annan kaliber på innerkablarna och dess isolering.
Problemet som uppstår är mestadels teoretisk, även om du drog isär kablaget en halvmeter är jag tveksam till att du skulle uppleva problem.

Permalänk
Medlem

Låter märkligt.
Hur är klimatet i övrigt i den där tvättstugan.
Brukar ju ev vara lite högre luftfuktighet om man inte har tillräcklig ventilation men att det skulle vittra sönder kablarna vette far

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vas är det för fabrikat på kabeln?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vas är det för fabrikat på kabeln?

Här är kabeln:
https://www.webhallen.com/se/product/227147-Deltaco-UTP-Cat6-...

Det ska tilläggas att jag använde 3m smörjmedel vid dragningen, som jag använt i flera år till alla dragningar.
https://www.elgrossisten.se/kabel/kabel-tillbehor/kabelsmorjm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du använt för kablar och hur gamla är de ?
Tycker det låter märkligt om isoleringen på en installtionskabel spricker av ålder om den inte ärtiotals år gammal, patchkablar brukar ju däremot inte hålla lika länge.

Jag har mkt kabel kvar på trumman som legat i garaget och den är fortfarande mjuk och följsam..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har kablarna torkat sönder eller är det kontakterna? Oavsett så kan det ge upphov till fel, skulle göra mig av med alla skadade delar.
Ser inte hur värme i tvättstuga skulle vara ett stort problem (Om alls överhuvudtaget)

Det är inte kontakterat än, så kabeln. Jag kan inte se någon annan felkälla än att det varmare där. Det är norrsida på huset så solen lyser inte direkt på kabeln heller.
Skulle det annars kunna vara anledningen, att de inte klarar indirekt dagsljus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra ur all kabel, returnera. Dendär smörjan vill du inte ha i väggarna iaf under längre tid så det är bara hyva ut och dra in ny. Nexans kablar har vi kört i hallar och rum som har 40-70C konstant och ibland fryser dom när hallarna inte används. Hra fungerat fint i 10+ år. Det är inte bara Nexans som gör bra kabel, så det går fint med tex Schneider eller liknande med. Ta det som är billigast om du inte har några störnings-problem som gör att du behöver något speciellt.

TLDR; returnera kabeln och kräv återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Dra ur all kabel, returnera. Dendär smörjan vill du inte ha i väggarna iaf under längre tid så det är bara hyva ut och dra in ny. Nexans kablar har vi kört i hallar och rum som har 40-70C konstant och ibland fryser dom när hallarna inte används. Hra fungerat fint i 10+ år. Det är inte bara Nexans som gör bra kabel, så det går fint med tex Schneider eller liknande med. Ta det som är billigast om du inte har några störnings-problem som gör att du behöver något speciellt.

TLDR; returnera kabeln och kräv återbetalning.

Tack för tips på andra märken
Tyvärr är det ca 5 år sedan jag köpte den så ev. garanti är långt borta. Sedan tryckte jag in 2st i varje 20mm rör så alla är inte omdragningsbara pga tight, längd och en del kurvor. Tänkte att det håller till nästa renovering..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rokj:

Tack för tips på andra märken
Tyvärr är det ca 5 år sedan jag köpte den så ev. garanti är långt borta. Sedan tryckte jag in 2st i varje 20mm rör så alla är inte omdragningsbara pga tight, längd och en del kurvor. Tänkte att det håller till nästa renovering..

Skickades från m.sweclockers.com

Det enklaste är ju att kontaktera kablarna/sätta in dem i patchpanel och testa. Som någon tidigare nämnde kan ytterhöljet skadas lite utan att det påverka funktion och prestanda. Jag har delvis kört denna kabel hemma i mitt serverrum och där är det alltid minst 30 grader, och har inte sett någon påverkan alls på kablarna. Det kan vara UV-strålning från solen som förstört höljet. Men så länge de inre paren ser normala ut, tror jag inte att det kommer påverka särskilt mycket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+