Okunnig gamer behöver tips på uppgradering

Permalänk
Medlem

Okunnig gamer behöver tips på uppgradering

Hej alla datorkunniga,

Jag har följande specs på min dator och undrar vad ni anser är av störst behov av en uppgradering för att förbättra min gamingupplevelse.

GeForce GTX 1060, 3 GB
Intel® Core™ i5-7400 CPU @ 3GHz
8 GB DDR4 RAM
256GB SSD, 300GB HDD.

Rent allmänt är jag nöjd med datorns prestanda men är alltså ute efter en stabilare och högre FPS.

Jag gissar att det är grafikkortet som börjar bli lite gammalt, håller ni med så tar jag gärna emot tips på ett prisvärt sådant.

Tack!

Permalänk
Medlem

@zennnith: RTX2060 Super skulle väl inte vara fy skam? Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

@evirob: Tack! Jag har lite dålig koll på priser men jag går gärna inte över 4500 i dagsläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zennnith:

@evirob: Tack! Jag har lite dålig koll på priser men jag går gärna inte över 4500 i dagsläget!

Du får ett 2060 för den summan ungefär! Modellen som heter 2060 Super är det du vill köpa, kommer om någon vecka eller två om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@evirob: Låter toppen. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Skulle säga begagnat gtx 1080 ger dig mest för pengarna

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel och på vilken upplösning? Spontant skulle jag gissa på att cpu:n bottleneckar dig med än din gpu. Jag hade en i5-7600k + 8bg ram och kände att den bottleneckade mitt 1070 väldigt mycket, bytte till en i7-7700 samt 16gb ram och nu flyter allt på mycket bättre.

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

Du har ju ett ganska välbalanserat system där allt är bra anpassat mot varandra. Problemet är att olika spel, i olika upplösningar kommer dra nytta av en uppgradering av olika saker.

Grafiskt enkla spel där man vill ha hög FPS, typ CS/Overwatch etc:
Dessa spel kommer du märka mest skillnad på om du uppgraderar din processor tror jag. Framförallt ifall du spelar dessa spel i 1080p på Low. Jag gissar att din processor på 3Ghz inte riktigt orkar slänga ur sig 300 FPS i dessa titlar. Men jag spelar heller inte dessa spel så det är bättre att någon annan lägger in ett ord där.

Grafiskt tunga titlar. De flesta stortitlar på senare tid, typ Division 2, Metro, Witcher 3, Cyberpunk när det kommer ut etc. Alternativt ifall du spelar på 1440p och high/Ultra i spel
Dessa titlar kommer du få störst nytta av att uppgradera grafikkortet då det drar den stora delen av lasten.

RAM
Det finns en del titlar där du inte klara dig på 8 GB ram idag. Det första jag tänker på är Ark - survival evolved. Om du slår i Ram -taket så märker du detta genom väldigt stora lagspikes.

Om du vill att ditt system ska bli bättre på allt ovan så hade jag nog rekommenderat att vänta ett tag och sparat lite till, sälja ditt system för 7-8k på blocket och byggt ett nytt system för 15k.

Permalänk
Medlem

Tack allihop för era svar! Som en av er nämnde är jag främst ute efter att få högre FPS i grafiskt enklare titlar.

Kanske är det då bättre att byta CPU+slänga in ett par ram-stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zennnith:

Tack allihop för era svar! Som en av er nämnde är jag främst ute efter att få högre FPS i grafiskt enklare titlar.

Kanske är det då bättre att byta CPU+slänga in ett par ram-stickor?

Ja det skulle jag rekommendera. Det bästa du kan få på den plattformen är en i7-7700k. Jag fick tag på en i7-7700 +16Gb RAM begagnat för 2500kr för ett tag sedan, skulle rekommendera att du kollar efter i7-7700k dock, speciellt om du har ett moderkort som tillåter överklockning.

Får du dessutom sålt din nuvarande cpu+ram är den en riktigt prisvärd uppgradering 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1561406-7700k-gigabyte-z...

Där har du en annons här på swec. Dock med moderkort men han kanske säljer separat om du frågar snällt

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

@floiyd: Tack tack tack!