Migrera OS till ny M2 SSD och wipade gamla HDD (C:) hårdisken och nu kan jag inte starta datorn

Permalänk

Migrera OS till ny M2 SSD och wipade gamla HDD (C:) hårdisken och nu kan jag inte starta datorn

Mitt system:
Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2800MHz CL14 Vengeance
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3
Hårddisk: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W
Övrig kylning: Vet inte men har Fractal Design Define R5 Svart Chassi med standard medföljande fläktar
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW DRW-24F1MT Svart
Temperaturer: Vet inte men standard tror jag

Tjena!

Jag skaffade nyligen en ny M2 SSD (Corsair Force MP510 960GB) för jag ville uppgradera från min gamla HDD. Jag googlade runt lite på guides hur man migrerade OS och kom fram till en guide på AOMEI och köpte deras program. Jag migrerade hela mitt OS från HDD till min nya M2 SSD (Corsair Force MP510 960GB) och allting såg ut att fungera bra. Datorn gick snabbare osv. och jag gick in i BIOS och satte min SSD som prio 1 för boot. Jag startade om datorn ett par gånger och testade. Först testade jag med gamla hårdisken ikopplad och allt fungerade, sedan testade jag att starta datorn utan att ha min HDD ikopplad i datorn alls och allting fungerade så jag tänkte: "Skönt då kan jag formatera min HDD för att rensa den.". Så jag kopplade i min HDD och tog alternativet "Wipe Disc" i AOMEI. Gjorde klart det och startade om datorn. Nu helt plötsligt kan jag inte starta datorn alls utan min HDD ikopplad och får error "0xc000000e" så jag måste koppla i min HDD igen. Men jag lyckas inte reparera mitt OS eller få igång datorn alls nu hur jag än gör och vet inte hur jag ska gå vidare alls. Har googlat en hel del men hittar ingen vettig lösning på mitt problem. Hjälp skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Du får göra en ren installation via Microsofts verktyg med bara M2 SSD inkopplad.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Fräsch ominstallation. Oftast bästa alternativet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorn tidigare har startat med endast M.2 enheten ansluten så har det hänt nått med den men om du inta har startat med den fysiskt bortkopplad så låter det som att du inte har skapat en bootloader på M.2 enheten utan den ligger på din "gamla" enhet.
Men i förstaposten skriver du att du kopplade ur den och bootade, menar du fysiskt koppla ur eller bara att du valde bort den i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Fysiskt koppla ur den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaptacular:

@mrqaffe: Fysiskt koppla ur den

Då har det hänt nått med din m.2 enhet om det slutat fungera.
du kan ju prova att skapa en ny bootloader på den om du inte vill installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Lorault: Hur då? Kommer är helt fast med den ljusblåa error skärmen när jag startar med bara min M2 SSD inkopplad. Kan gå till BIOS osv innan men det är det enda.

Permalänk

@mrqaffe: Hur skapar jag en ny bootloader på den? och alternativt hur ominstallerar jag utifrån denna situationen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaptacular:

@Selfish: Hur då? Kommer är helt fast med den ljusblåa error skärmen när jag startar med bara min M2 SSD inkopplad. Kan gå till BIOS osv innan men det är det enda.

Man bootar från installationsmedia och skapar därifrån en ny MBR
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Alltså jag migrerade mitt OS så jag tror det ska finnas redan på min SSD men datorn vill inte starta korrekt när inte HDD är inkopplad lyckas jag bara få den att starta så tror jag utan att den tror att jag måste starta med min HDD så tror jag att allt ska fungera. Eller missförstår jag helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptacular:

@Selfish: Hur då? Kommer är helt fast med den ljusblåa error skärmen när jag startar med bara min M2 SSD inkopplad. Kan gå till BIOS osv innan men det är det enda.

Boota med USB-sticka när du har använt Microsoft verktyget. Dessutom får du även ändra BIOS ska boota på USB.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

@Lorault: Vad menar du med Microsoft verktyget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaptacular:

@mrqaffe: Alltså jag migrerade mitt OS så jag tror det ska finnas redan på min SSD men datorn vill inte starta korrekt när inte HDD är inkopplad lyckas jag bara få den att starta så tror jag utan att den tror att jag måste starta med min HDD så tror jag att allt ska fungera. Eller missförstår jag helt?

Du har alltså inte fått den att starta (som i att allt funkar och du kommer till skrivbordet) nån gång utan att hddn varit fysiskt inkopplad ?
Win är extremt dåligt på att hantera bootloadern och man bör därför koppla bort alla andra enheter än den man ska installera på för att vara säker på att bootloaden hamnar på den enheten, finns det redan en winbootloader i datorn så brukar det inte skapas en till och kopplar man fysiskt bort enheten där bootloaden ligger så startar inte datorn längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du inte formaterat fel disk.

Permalänk

@BTLulle: Jag formaterade original HDD (C: disken) efter jag migrerat operativsystemet med AOMEI programmet till min SSD. Trodde det skulle fungera men nu fungerar det inte alls.

Permalänk

@mrqaffe: Jo en gång innan jag wipade min HDD, men efter det fungerade inte även fast min HDD inte är inkopplad vilket känns jätteologiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaptacular:

@mrqaffe: Jo en gång innan jag wipade min HDD, men efter det fungerade inte även fast min HDD inte är inkopplad vilket känns jätteologiskt.

Såvida inte nåt skadat nån fil som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: https://i.imgur.com/2sOswYW.jpg
Så här ser det ut nu.
Måste jag skaffa lägga in ett nytt Windows 10 Home eller hur ska jag lösa detta?

EDIT: Denna bilden är från nyss när jag boota upp den via en USB med ett Windows 10 från denna guiden https://venturebeat.com/2016/01/04/how-to-create-a-bootable-w... och min SSD inkopplad. Min HDD är inte inkopplad just nu och då fastnar jag på denna "Återställning Din dator/enhet behöver repareras" sidan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaptacular:

@mrqaffe: https://i.imgur.com/2sOswYW.jpg
Så här ser det ut nu.
Måste jag skaffa lägga in ett nytt Windows 10 Home eller hur ska jag lösa detta?

EDIT: Denna bilden är från nyss när jag boota upp den via en USB med ett Windows 10 från denna guiden https://venturebeat.com/2016/01/04/how-to-create-a-bootable-w... och min SSD inkopplad. Min HDD är inte inkopplad just nu och då fastnar jag på denna "Återställning Din dator/enhet behöver repareras" sidan.

Då böttar den ju så bootloadern måste vara ok, det är nått som hänt efter det.
du kan prova att boota från installationsmedia och prova köra SFC scannow
https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-syste...
funkar inte det installera om och funkar inte det så är det nått hårdvarufel som är grundorsaken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptacular:

@mrqaffe: https://i.imgur.com/2sOswYW.jpg
Så här ser det ut nu.
Måste jag skaffa lägga in ett nytt Windows 10 Home eller hur ska jag lösa detta?

EDIT: Denna bilden är från nyss när jag boota upp den via en USB med ett Windows 10 från denna guiden https://venturebeat.com/2016/01/04/how-to-create-a-bootable-w... och min SSD inkopplad. Min HDD är inte inkopplad just nu och då fastnar jag på denna "Återställning Din dator/enhet behöver repareras" sidan.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Ladda ned verktyget från den officiella sidan istället (nedre blå knappen). Då kan man vara säkrare att du får senaste versionen, uppdateringar och större chans att lösa problem.

Permalänk

Jag löste det. Fixade Windows 10 och bootade med USB med bara SSD inkopplad och har nu fixat det och det fungerar som det ska. Tack alla som hjälpte till!