Permalänk
Medlem

SAS vs SSD

Hejsan

Ska rusta upp ett par av företagens servrar och det mesta är klart förutom hårddiskarna. I dag består de av SAS-diskar i RAID1 som tuffat på fint i snart tre år (där av bytet) och jag går nu i tankarna om att sätta i ett gäng SSD- diskar istället. För mig är SSD både snabbare och tystare och bör också hålla i tre år. Belastningen i sig är inte heller särskilt stor så jag vet inte riktigt vad SAS skulle ha för fördel mot SSD.

Några tankar?

Permalänk
Rekordmedlem

Sas är ju ett interface så du väljer ju inte mellan sas och ssd för det finns sas anslutna ssder också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

SAS är ett typ av interface (snarlikt SATA) som används för att koppla in en HDD eller SDD.

Här kan du läsa lite mer om skillnaderna mellan SAS och SATA: https://www.diffen.com/difference/SATA_vs_Serial_Attached_SCS...

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

I länken står det "SAS-based hard drives are faster and more reliable than SATA-based hard drives, but SATA drives have a much larger storage capacity". Vad har interface med den saken att göra? Nu tror jag att det blir SSD över mekaniska diskar oavsett interface dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara några som helst problem att stoppa i ssd:er där det tidigare suttit sas-diskar. Så har jag gjort på en av mina servrar, funkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |