Permalänk
Medlem

Klarar min dator av en 244hz?

Hej allesammans! Spelar i stort sett bara cs så har två frågor till er, tänkte köpa en 244hz skärm och byta ut min 144 som jag har i dagsläget. Klarar min setup av att få ut det man vill ha från den här skärmen? länkar min utrustning nedan. Sen har jag märkt att i smokes eller gunfights kan min fps droppa markant och jag känner att spelet känns lite efter, flyter helt enkelt inte på som det gjorde förut, kan även inte recorda/streama längre utan att det känns totalt laggigt. Om jag ska byta ut någon komponent i min dator för att kunna ha ett så bra flyt i spelet som möjligt, vilken/vilka delar borde bytas ut och isåfall mot vad? Tack på förhand

Skärm

Permalänk
Medlem

kolla vad du får för FPS i CS så har du svaret där

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

såhär skulle jag gjort,

starta hwmonitor

spela en intensiv cs go match

kolla hwmonitor om gpu eller cpu maxxar, dvs har en 100% load.

Om cpu maxxar 100% på någon kärna så är problemet där.

Om gpu maxxar så klarar den ändå inte av 244hz, för att din gpu ska klara 244 hz behöver du se en max belastning runt 50-60% vid 144hz/fps för att den ska klara 244hz/fps

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

@Joovel: när jag har tabbat ner cs så jobbar ju datorn inte lika mycket så vet inte hur jag ska se det medans jag spelar, såhär ser det ut iaf när jag är i en match.

Permalänk

Har för mig 3e raden är högsta uppmätta värde sedan senaste reset.

Och du ser ut att som högst mätt upp 64% last på gpu och närmre runt 90-95% på cpuns fysiska kärnor och runt 60% på hyperthreadsen så du ligger och nosar på max vad din cpu pallar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: så då behöver jag en starkare cpu för att kunna använda den skärmen? eller är det CPUn som gör att jag får lagg ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROUGR:

@Rouge of Darkness: så då behöver jag en starkare cpu för att kunna använda den skärmen? eller är det CPUn som gör att jag får lagg ibland?

Ser ut som att din CPU blir så varm att den throttlar, förmodligen därför du får "lagg". Hade samma problem med min 6700K innan jag de-liddade.

Du kan slå på loggning av temps o.s.v i inställningar om jag inte minns fel, då skriver den med jämna mellanrum dessa till en fil.

Permalänk

Förutsatt att du kommer använda samma upplösning som du gör idag så krävs det inget mer ifrån din hårdvara för att driva en skärm med högre uppdateringsfrekvens.

Du skriver att du spelar mestadels CS vilket inte är så krävande så jag skulle bli förvånad om du inte skulle få ut tillräckligt hög fps för att dra nytta av en sådan skärm förutsatt att allting funkar som det ska. Dessutom så kanske du spelar med lägre inställningar samt upplösning redan nu vilket många gör idag i just det spelet?

Jag hade nog börjat med att applicera kylpastan igen på din processor, kan mycket väl vara så att kylningen inte lirar som den ska.

Permalänk
Skrivet av ROUGR:

@Rouge of Darkness: så då behöver jag en starkare cpu för att kunna använda den skärmen? eller är det CPUn som gör att jag får lagg ibland?

Beror väl på vilke. Fps du låg på ungefär var det ca 244hz eller mer så då kommer du ev kunna driva 244 men låg du under 144 med denna belastning så är det nog inte värt uppgraderingen utan att iaf byta cpu eller kl8cka skiten ur den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@ROUGR:

Som någon redan hann peka ut så throttlar din cpu, kolla om cpu kylarn är full med damm.

Sen när du har fixat temperatur problemet på cpun så kan du stänga av vsync, i csgo & nvidia kontroll panelen för att se hur hög fps din dator orkar med.

Om den genom en match håller >244fps så kan den dra nytta av en 244hz skärm. Sen är ju frågan om man verkligen behöver 244hz...

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joovel:

Sen är ju frågan om man verkligen behöver 244hz...

Knappast. Ett annat tips om man har G-Sync så kör man på det i CS:GO med programmet RivaTuner som fps-cappar till 141 (man ska helst ha lite marginal, dvs 3 frames från max). Man får enligt mig mer flyt i bilden. Är Global Elite så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

96 grader på en kärna och 95 på en annan? Ouch! Köp en ny kylare ifall du kör med Stock i dagens läge så ska du se att du får en jämnare spelupplevelse, för just nu trotthlar den definitivt!

Permalänk
Avstängd

Ja, CPU är tokvarm, börja med att åtgärda där i alla fall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR