Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Väntat på att ett paket från Kina ska tullklareras i två veckor nu. Försökte ringa idag och hamnade på plats 275. Vad är det som händer egentligen? Som "kund" står man verkligen handfallen.

Hamnade som 198 när jag ringde häromdagen, tog ca 15 minuter så var jag framme dock .

Permalänk
Medlem

Beställde en dyr Ultrawide från Proshop i helgen, scannad på Toftanäs i Malmö i natt. Det normala är att jag ska kunna hämta ut paketet på eftermiddagen dagen efter om den är scannad nattetid på Toftanäs (Beställer mycket så jag har koll på när och hur det funkar).
Men inga scanningar på snart 24h. Börjar bli lite orolig och konspiratorisk, då sist jag beställde en TV så stals den av någon på postnord, netonnet löste det dock smidigt den gången och dom skickade en ny direkt.

Hoppas på scanning i natt annars blir det att kontakta Proshop eller Postnord imorgon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Lustigt sammanträffande, såg denna tråd i morse och idag skulle min nya dator anlända till Hemköp 150 meter bort. Spårade paketet nu på eftermiddagen och såg att det stod som felsorterat och hade hamnat på OKQ8 i andra änden av Falun. Nåja, tänkte jag, men ringde dit ändå för att bekräfta att paketet var kvar där innan jag åkte. Nej, då hade Postnord hämtat tillbaka en hel bur man hade levererat fel. Troligast är att denna bur med paket går 18 mil tillbaka till Örebro innan den skickas tillbaka till mitt lokala Hemköp imorgon, d v s en resa på 36 mil och två omlastningar extra istället för att de bara hade skickat grejorna 8 km mellan butikerna med en lätt lastbil (eller att folk hade fått hämta på OKQ8 istället). Man tar sig för pannan i dessa klimatalarmistiska tider...

Datorn kom fram till rätt ställe idag i alla fall, men den hade mycket riktigt åkt 18 mil enkel till Örebro och vänt. Visst kan man köpa att en liten procent av alla paket kommer till fel utlämningsställe, men det är ju helt j***a fantastiskt dumt att skicka det på en 36 mil omväg med 2 omlastningar istället för att bara leverera det några kilometer genom samma stad om kunden inte kan hämta på det andra stället. Och det säger jag inte bara för att jag fick vänta en dag extra på datorn, det är otroligt onödigt helt enkelt.

Nu kom datorn och min nya 32" skärm (BenQ 3200q, riktigt nice, men mina förra var en 24" inköpt 2011 så jag har inte mycket att jämföra med ) fram samtidigt i och för sig. Någon hade troligen satt en gaffel mitt på paketet så att det var hål genom kartongen. Jag var rädd att displayen hade gått, men det hade inte gått genom frigoliten. Tur att det var sidan med frigolit, den andra sidan paketet saknade heltäckande frigolit.

Jag har aldrig haft problem med PostNord förut, men nu blev det 2/2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

@grovsnusarn: Jag jobbar själv på postnord och du anar int ehur konstiga fraktsedlar som dyker upp ibland. Men om du vill så kan du skicka ett KOlli nr till mig i PM så kan jag försöka se vad som har hänt med paketet!

Vet du något om tullavgifterna, kommer dom försvinna 2021? Eller vet du inget alls om det?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Datorn kom fram till rätt ställe idag i alla fall, men den hade mycket riktigt åkt 18 mil enkel till Örebro och vänt. Visst kan man köpa att en liten procent av alla paket kommer till fel utlämningsställe, men det är ju helt j***a fantastiskt dumt att skicka det på en 36 mil omväg med 2 omlastningar istället för att bara leverera det några kilometer genom samma stad om kunden inte kan hämta på det andra stället. Och det säger jag inte bara för att jag fick vänta en dag extra på datorn, det är otroligt onödigt helt enkelt.

Postnord tog i alla fall själva tillbaka paketen så det gick relativt fort(?). Hade ett paket som blev levererat till fel ombud i höstas och vid kontakt med Postnord så var det enda de kunde göra att skicka ett mail till det felaktiga utlämningsstället och be denne se till att skicka tillbaka det. Blev lite trött när det fortsatte ligga kvar där ett par dagar senare. Men fortfarande var allt de kunde göra att skicka ett nytt email. Det gick inte att de skickade ut någon att hämta det eller be chauffören som körde ut paketen be om att få tillbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vet du något om tullavgifterna, kommer dom försvinna 2021? Eller vet du inget alls om det?

Vi har haft tullavgifter längre än jag varit vid liv. Vad får dig att tro de ska försvinna?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxx:

Beställde en dyr Ultrawide från Proshop i helgen, scannad på Toftanäs i Malmö i natt. Det normala är att jag ska kunna hämta ut paketet på eftermiddagen dagen efter om den är scannad nattetid på Toftanäs (Beställer mycket så jag har koll på när och hur det funkar).
Men inga scanningar på snart 24h. Börjar bli lite orolig och konspiratorisk, då sist jag beställde en TV så stals den av någon på postnord, netonnet löste det dock smidigt den gången och dom skickade en ny direkt.

Hoppas på scanning i natt annars blir det att kontakta Proshop eller Postnord imorgon.

Så, efter 36h utan scanningar så har mitt paket äntligen en scanning, i Malmö igen, så då får man nog sin skärm idag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som jobbar på SESTOA, antar det är stockholms utrikes terminal och kan berätta hur statusen är där, mitt paket har legat där sen den 11:Juni nu, får bara till svars att det ligger i kö 3x. Det är en gåva från en vän dessutom så det har högt personligt värde, annars hade det vart skit samma

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Postnord tog i alla fall själva tillbaka paketen så det gick relativt fort(?). Hade ett paket som blev levererat till fel ombud i höstas och vid kontakt med Postnord så var det enda de kunde göra att skicka ett mail till det felaktiga utlämningsstället och be denne se till att skicka tillbaka det. Blev lite trött när det fortsatte ligga kvar där ett par dagar senare. Men fortfarande var allt de kunde göra att skicka ett nytt email. Det gick inte att de skickade ut någon att hämta det eller be chauffören som körde ut paketen be om att få tillbaka det.

Nu när du nämner det sade tjejen på OK faktiskt att hon hade skickat tillbaka paketen till närmast föregående terminal, så det är möjligt att det hänger på mottagande butik hur man väljer att lösa det.

Permalänk

Det skrivs mycket skit om Postnord, ibland med all rätt såklart, men media och andra får det att låta så mycket värre än vad det är.
Genom Fotvårdsprodukter.se skickar vi över 2000 paket per år och inte ett enda har försvunnit, det värsta som har hänt är att en kund ringt och sagt att det inte har kommit fram och då hade brevbäraren lagt det i grannens brevlåda. Sånt kan ju faktiskt hända den bästa.

Sen håller jag med om att priserna är höga i många fall. Speciellt om ett paket råkar väga 16 gram för mycket än vad som godkänns (vi skickar med varubrev) Jag minns inte den exakta summan men det var över 100 kronor för att paketet vägde 2016 gram när max var 2000 gram.
Där försvann hela marginalen.

Med i det stora hela är jag nöjd med Postnord.
Bra support via chat på hemsidan, bra sökfunktioner av breven, leverans direkt till dörr etc.
Fördelarna är fler än nackdelarna.

Länken så för täskig ut :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekulayao:

Det skrivs mycket skit om Postnord, ibland med all rätt såklart, men media och andra får det att låta så mycket värre än vad det är.
Genom Fotvårdsprodukter.se skickar vi över 2000 paket per år och inte ett enda har försvunnit, det värsta som har hänt är att en kund ringt och sagt att det inte har kommit fram och då hade brevbäraren lagt det i grannens brevlåda. Sånt kan ju faktiskt hända den bästa.

Sen håller jag med om att priserna är höga i många fall. Speciellt om ett paket råkar väga 16 gram för mycket än vad som godkänns (vi skickar med varubrev) Jag minns inte den exakta summan men det var över 100 kronor för att paketet vägde 2016 gram när max var 2000 gram.
Där försvann hela marginalen.

Med i det stora hela är jag nöjd med Postnord.
Bra support via chat på hemsidan, bra sökfunktioner av breven, leverans direkt till dörr etc.
Fördelarna är fler än nackdelarna.

Är det möjligen någon skillnad mellan paket och varubrev som skulle kunna påverka, behandlas de annorlunda? (jag vet inte själv, därför jag ställer frågan).

Permalänk
Bildexpert

Köpte en film från Amazon i Frankrike som fick för sig att värdedeklarera försändelsen, således fick den importmoms lagd på sig från Postnord. Fick förklaringen att de var "tvungna" att göra det med försändelser som har värdedeklarationer, även i det här fallet när momsen redan är betald inom EU.

Är det ens lagligt att ta ut moms mer än en gång inom Europeiska unionen?

Permalänk
Medlem

Postnord och tullklarering, de vill ha pengarna DIREKT!!!

Men sen ska det ändå ta en vecka innan de ens behagar skicka vidare skiten

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Väntat snart en månad på tullhanteringen för ett paket från Ryssland (en bok). Det har inte dykt upp på momssidan för betalning ännu. Inte första gången detta händer. Förra året väntade jag 2 månader på ett paket från Italien.

För några veckor sedan sa de "Vi har stora volymer att hantera och hanteringen kan därför ta flera arbetsdagar."

Permalänk
Medlem

Jag har ett paket som verkar försvunnit efter det lämnat köge. Spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Postnord har driftstörningar man kan inte hämta ut paket, man får komma tillbaka imorgon, det var lösningen på driftstörningsproblemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Nissling:

Fick förklaringen att de var "tvungna" att göra det med försändelser som har värdedeklarationer, även i det här fallet när momsen redan är betald inom EU.

Är det ens lagligt att ta ut moms mer än en gång inom Europeiska unionen?

Har nu pratat med Tullverket och enligt dem har PostNord agerat helt fel i det här fallet. Citerar svaret nedan.

Citat:

Hej!

Tullverket så som tillsynsmyndighet begär av PostNord att de skall uppfylla lagstadgade krav att debitera försändelser på importmoms och eventuell tull.
När det skall vara dessa avgifter, det vill säga; varor som köps och skickas inom EU skall inte beläggas med importmoms eller eventuell tull [med vissa undantag så som kanalöarna, Kanarieöarna och Åland].

Vi har definitivt inte ålagt PostNord att avkräva felaktiga avgifter, på grund utav att den blankett som PostNord använder sig av inte ifyllts så som de önskar; att de inte korrigerade vid påpekande är inte på vårt direktiv.
Tack för att du tog dig tid att informera oss om det inträffade, vi kommer att påtala det.

Angående att du betalat felaktig importmoms så kan du självfallet begära en ändring [återbetalning] hos oss. Vi erhåller importmomsen efter att PostNord tagit emot din betalning.
Vänligen läs instruktionerna under "Jag har betalat för mycket tull och moms" på vår hemsida, här

Kan tillägga att försändelsen är skickad från Luxemburg av Amazon EU, så det råder inget tvivel om att felet är helt och hållet PostNords.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Har nu pratat med Tullverket och enligt dem har PostNord agerat helt fel i det här fallet. Citerar svaret nedan.

Kan tillägga att försändelsen är skickad från Luxemburg av Amazon EU, så det råder inget tvivel om att felet är helt och hållet PostNords.

Samma här, fått paket från Nederländerna (med PostNL), kom snabbt till Sverige på några dagar sen stod det still i 2 veckor, idag fick jag brev att betala importmoms och deklarationsavgift. Skickade en förfrågan nyss till Postnord om varför. Edit: jag betalade ändå, orkar inte vänta mer på min sak, vill ha den snabbt.

Nån kommenterade på friimport-värdegränsen, "Russia has 1000 USD, hong kong 800 I think Australia also around 1000 but EU has 22 € WTF"

Detta är en mer diskret skatt eller fiskal politik som används istället för att höja t.ex. inkomstskatten 1%.

Permalänk

Skickades ett inrikes rek idag på förmiddagen, fick 2st olika kolli nr, de första går till ett annat paket som skickades till mitt ombud den 22/7 och de paketet ligger där än, sen de andra kolli nr får jag bara "Ogiltigt nummer" när jag spårar det... wtf

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av frer8833:

Detta är en mer diskret skatt eller fiskal politik som används istället för att höja t.ex. inkomstskatten 1%.

Egentligen har man alltid varit skyldig att betala moms vid import från länder utanför EU (ej att förväxlas med tull). Skillnaden är dock att PostNord tidigare inte tog ut importmoms för samtliga försändelser.

Momsen i sig har jag inga problem att betala egentligen. De problemen jag har i dagsläget är:

1. PostNords felaktiga avkrävande av importmoms på sändningar som skickas inom EU.
2. PostNords ytterst tveksamma system där man aldrig vet med säkerhet om man får det man har betalat för.

I höstas fick jag dock en sändning skickad till mig från USA genom EMS, deklarerad till ca 80 dollar (plus porto på 60 dollar) och det gick igenom helt utan importavgifter även om det var PostNord som hanterade försändelsen i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en bärbar dator från en större svensk ÅF, lämpligt nog så försvinner paketet omgående på Postnords terminal, i dagsläget har dom "ingen aning" om hur det har kunnat ske, eller vart paketet är. Förtroendet är i botten då det är tydligt vilka produkter som har en tendens att "tappas bort".

Lagom oseriös verksamhet, i god ordning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mitt paket blev förstört efter omlastning på postnords logistikcenter.... Så gick i retur och behöver nu vänta på ny ersättning ifrån leverantör, minst 1 vecka försening

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Väntade 5-6veckor på mitt kosttillskott när det landat hos postnord/tullverket och så fick jag fel på skatten, måste ringa dem idag och kolla vad som gått fel, fyfan säger jag bara, måste undvika detta till varje pris, problemet är att det jag beställer bara finns i USA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Egentligen har man alltid varit skyldig att betala moms vid import från länder utanför EU (ej att förväxlas med tull). Skillnaden är dock att PostNord tidigare inte tog ut importmoms för samtliga försändelser.

Momsen i sig har jag inga problem att betala egentligen. De problemen jag har i dagsläget är:

1. PostNords felaktiga avkrävande av importmoms på sändningar som skickas inom EU.
2. PostNords ytterst tveksamma system där man aldrig vet med säkerhet om man får det man har betalat för.

I höstas fick jag dock en sändning skickad till mig från USA genom EMS, deklarerad till ca 80 dollar (plus porto på 60 dollar) och det gick igenom helt utan importavgifter även om det var PostNord som hanterade försändelsen i Sverige.

Uppenbarligen så är det ju inte momsen det handlar om eftersom de lägger ner massa tid och resurser på utrikes paket för att momsa saker som kostar så lite som 1 kr för att sedan lägga på en hanteringsavgift som är 7600% större än momsen på 1 kr (tror du det är för 1 kr eller för 76kr de gör detta?). De lägger på hanteringsavgifter, momser, tullavgifter etc (fiskal politik) för att bromsa ekonomin (inflationen). När de vill att globala ekonomin ska rulla på högsta fart (USA, EU etc slutar med handelskrig) då kommer de igen sluta bry sig om att checka billiga paket (och även sänka andra skatter/avgifter).

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av frer8833:

Uppenbarligen så är det ju inte momsen det handlar om eftersom de lägger ner massa tid och resurser på utrikes paket för att momsa saker som kostar så lite som 1 kr för att sedan lägga på en hanteringsavgift som är 7600% större än momsen på 1 kr (tror du det är för 1 kr eller för 76kr de gör detta?).

UPS, DHL, FedEx etc. tar alla ut moms från första kronan vid import från länder utanför EU. Hanteringsavgifterna skiljer sig och vissa företag såsom Amazon kan ta ut importmoms direkt vid köptillfället för att förhindra hela steget (så att sändningen går direkt till kund). PostNord har, sedan de hette Posten, haft ungefärliga gränser på hur högt det deklarerade värdet bör vara innan moms samt eventuell tull tas ut vid import. Jag vill minnas att det var runt 280:-, just för att sändningar vars innehåll hade lägre värde än så inte var motiverat att lägga ner resurser på och ansvaret lades på konsumenten att betala moms.

Direktivet kommer helt enkelt från Tullverket då arbetssättet ogillades av dem och ansåg att det inte fanns skäl att särbehandla PostNord från andra leverantörer. I sak ser jag inget konstigt med det och om man adderar hur pass subventionerad frakt från Kina har varit under lång tid var läget tidigare helt ohållbart. Att det nuvarande system funkar så pass dåligt är en annan femma, vilket egentligen är rätt ironiskt när man tänker efter hur snabba de var att införa det.

Permalänk
Medlem

@Nissling: Tullverket är en myndighet som styrs politiskt genom lagar och annat så det att det börjar genomdriva en import-regel just nu som låg och väntade på rätt tillfälle (när USA och EU gör handelstvister) ligger i linje med mitt förra svar. Det är Kina som på det stora hela har stor-subventionerat hela världen med sin billiga arbetskraft och varor (vilket handelstvisterna förmodligen försöker stoppa genom protectionism), inte tvärtom. När jag handlade saker från Kina så var frakten redan betald dessutom, det är ett påhitt av vi inte betalat frakten och att den är subventionerad av mottagarlandet; exempel Person A (Kina) bygger och säljer billigt till Person B en ny bil för 1 kr, Person C (Posten) gnäller över att säljaren A inte betalat extra för frakt av bilen till B, därför ska köparen B åläggas en så hög avgift att det blir olönt att köpa bil i fortsättningen från A (doftar protectionism).

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Nissling: Tullverket är en myndighet som styrs politiskt genom lagar och annat så det att det börjar genomdriva en import-regel

Kanske bra timing med det men är det inte på tiden att Postnord börjar följa regler osv?

För det är inget nytt som hänt, utom att Posten nu fick klagomål att de skitit i reglerna och spelat orättvist. Alla andra bolag har följt samma i årtionden och därför varit hindrade för Postnord har spelat väldigt fult.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Det finns inte en sån här avsaknad av minimivärdegräns på importerade saker innan avgifter ska påläggas i omvärlden, bara eller nästan bara Sverige har detta. Nån kommenterade på friimport-värdegränsen, "Russia has 1000 USD, hong kong 800 I think Australia also around 1000 but EU has 22 € WTF". Sverige har t.o.m ingen minimigräns. Vad spelar det för roll om regeln inte är ny, det var för "fult" att genomdriva den då mot andra länder med schyssta motsvarande regler då också. Nu när det pågår handelstvister så passar det även EU med protectionism så därför genomdrivs nu den här regeln än mer. Det är fortfarande protectionism vilket som. Det "fula" var alltså delvist genomdriven nolltolerans och nu är det ännu 'fulare' med full nolltolerans (som påverkar global ekonomi negativt), alltså att tillämpa den generellt mot alla länder utan att anpassa den efter det sändande landets motsvarande regler är inte schysst. Eftersom detta nu passar för EU så får man anta att den behövs för att skydda den inhemska ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Nissling: Tullverket är en myndighet som styrs politiskt genom lagar och annat så det att det börjar genomdriva en import-regel just nu som låg och väntade på rätt tillfälle (när USA och EU gör handelstvister) ligger i linje med mitt förra svar. Det är Kina som på det stora hela har stor-subventionerat hela världen med sin billiga arbetskraft och varor (vilket handelstvisterna förmodligen försöker stoppa genom protectionism), inte tvärtom. När jag handlade saker från Kina så var frakten redan betald dessutom, det är ett påhitt av vi inte betalat frakten och att den är subventionerad av mottagarlandet; exempel Person A (Kina) bygger och säljer billigt till Person B en ny bil för 1 kr, Person C (Posten) gnäller över att säljaren A inte betalat extra för frakt av bilen till B, därför ska köparen B åläggas en så hög avgift att det blir olönt att köpa bil i fortsättningen från A (doftar protectionism).

Nej Kina har haft subventionerad frakt genom FN:s postorgan Universal Postal Union sen 1800-tal, eftersom de räknas som "utvecklingsland" så du har helt fel. Att staten vill ha in sina momsavgifter är dock inget att förvånas över.

Hade det funnits några pengar att tjäna genom att åka runt och överlämna Kina krims krams från Arlanda så hade du sett andra aktörer som varit intresserade av detta, men det ser du inte. Tvärtom ingen vill ta i det med tång, hade inte postnord varit tvingade enligt lagstöd tror jag fortfarande burarna med mobilskal och annat krims för 1kr stått kvar på Arlanda i regnet.

Sen ditt prat om att de vill bromsa ekonomin, genom att höja avgifter/tull/moms, vilket troligtvis bara eldar på konsumentpriser ytterligare, dvs höjer inflationen låter det vettigt? Du motsäger dig själv. Isåfall hade vi ju sett centralbanker som höjer styrräntor, men de gör de inte, tvärtom vi har sjunkande räntor än en gång. Konjunkturen har avtagit och börserna rasar för orden om ett nära handelsavtal var mest tomma löften.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej Kina har haft subventionerad frakt genom FN:s postorgan Universal Postal Union sen 1800-tal, eftersom de räknas som "utvecklingsland" så du har helt fel. Att staten vill ha in sina momsavgifter är dock inget att förvånas över.

Hade det funnits några pengar att tjäna genom att åka runt och överlämna Kina krims krams från Arlanda så hade du sett andra aktörer som varit intresserade av detta, men det ser du inte. Tvärtom ingen vill ta i det med tång, hade inte postnord varit tvingade enligt lagstöd tror jag fortfarande burarna med mobilskal och annat krims för 1kr stått kvar på Arlanda i regnet.

Sen ditt prat om att de vill bromsa ekonomin, genom att höja avgifter/tull/moms, vilket troligtvis bara eldar på konsumentpriser ytterligare, dvs höjer inflationen låter det vettigt? Du motsäger dig själv. Isåfall hade vi ju sett centralbanker som höjer styrräntor, men de gör de inte, tvärtom vi har sjunkande räntor än en gång. Konjunkturen har avtagit och börserna rasar för orden om ett nära handelsavtal var mest tomma löften.

Jag betalar alltid frakten även när jag handlar från Hong Kong etc, är HK etc också subventionerade u-länder? Varför ska vi som köper sakerna betala hög hanteringsavgift? Varför kommer inte länderna överens om ett nytt avtal istället? Det är FN:s problem.

Jag menade att tillfälligt boosta den inhemska inflationen på bekostnad av den globala inflationen (ekonomin) genom att stoppa utflöde av pengar genom att göra det mindre attraktivt att beställa varor från utrikes.

Vad menar du med "Hade det funnits några pengar att tjäna genom att åka runt och överlämna Kina krims krams från Arlanda så hade du sett andra aktörer som varit intresserade av detta, men det ser du inte."? Folks levnadsstandard går upp när de har råd att köpa 10st behövda "krims krams" (som faktiskt kan vara bra grejer) för 1 kr istället för 1st "krims krams" för 100 kr. Det går nog att starta ett företag som delar ut krims krams men regeln att allt från första kronan ska skannas, hanteras, momsas etc gör det extra dyrt.