Postnord - en logistisk katastrof

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av mtntwg:

Väntat på att ett paket från Kina ska tullklareras i två veckor nu. Försökte ringa idag och hamnade på plats 275. Vad är det som händer egentligen? Som "kund" står man verkligen handfallen.

Hamnade som 198 när jag ringde häromdagen, tog ca 15 minuter så var jag framme dock .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2003

Beställde en dyr Ultrawide från Proshop i helgen, scannad på Toftanäs i Malmö i natt. Det normala är att jag ska kunna hämta ut paketet på eftermiddagen dagen efter om den är scannad nattetid på Toftanäs (Beställer mycket så jag har koll på när och hur det funkar).
Men inga scanningar på snart 24h. Börjar bli lite orolig och konspiratorisk, då sist jag beställde en TV så stals den av någon på postnord, netonnet löste det dock smidigt den gången och dom skickade en ny direkt.

Hoppas på scanning i natt annars blir det att kontakta Proshop eller Postnord imorgon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Nils-Göte:

Lustigt sammanträffande, såg denna tråd i morse och idag skulle min nya dator anlända till Hemköp 150 meter bort. Spårade paketet nu på eftermiddagen och såg att det stod som felsorterat och hade hamnat på OKQ8 i andra änden av Falun. Nåja, tänkte jag, men ringde dit ändå för att bekräfta att paketet var kvar där innan jag åkte. Nej, då hade Postnord hämtat tillbaka en hel bur man hade levererat fel. Troligast är att denna bur med paket går 18 mil tillbaka till Örebro innan den skickas tillbaka till mitt lokala Hemköp imorgon, d v s en resa på 36 mil och två omlastningar extra istället för att de bara hade skickat grejorna 8 km mellan butikerna med en lätt lastbil (eller att folk hade fått hämta på OKQ8 istället). Man tar sig för pannan i dessa klimatalarmistiska tider...

Datorn kom fram till rätt ställe idag i alla fall, men den hade mycket riktigt åkt 18 mil enkel till Örebro och vänt. Visst kan man köpa att en liten procent av alla paket kommer till fel utlämningsställe, men det är ju helt j***a fantastiskt dumt att skicka det på en 36 mil omväg med 2 omlastningar istället för att bara leverera det några kilometer genom samma stad om kunden inte kan hämta på det andra stället. Och det säger jag inte bara för att jag fick vänta en dag extra på datorn, det är otroligt onödigt helt enkelt.

Nu kom datorn och min nya 32" skärm (BenQ 3200q, riktigt nice, men mina förra var en 24" inköpt 2011 så jag har inte mycket att jämföra med ) fram samtidigt i och för sig. Någon hade troligen satt en gaffel mitt på paketet så att det var hål genom kartongen. Jag var rädd att displayen hade gått, men det hade inte gått genom frigoliten. Tur att det var sidan med frigolit, den andra sidan paketet saknade heltäckande frigolit.

Jag har aldrig haft problem med PostNord förut, men nu blev det 2/2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av NeKeM:

@grovsnusarn: Jag jobbar själv på postnord och du anar int ehur konstiga fraktsedlar som dyker upp ibland. Men om du vill så kan du skicka ett KOlli nr till mig i PM så kan jag försöka se vad som har hänt med paketet!

Vet du något om tullavgifterna, kommer dom försvinna 2021? Eller vet du inget alls om det?

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Nils-Göte:

Datorn kom fram till rätt ställe idag i alla fall, men den hade mycket riktigt åkt 18 mil enkel till Örebro och vänt. Visst kan man köpa att en liten procent av alla paket kommer till fel utlämningsställe, men det är ju helt j***a fantastiskt dumt att skicka det på en 36 mil omväg med 2 omlastningar istället för att bara leverera det några kilometer genom samma stad om kunden inte kan hämta på det andra stället. Och det säger jag inte bara för att jag fick vänta en dag extra på datorn, det är otroligt onödigt helt enkelt.

Postnord tog i alla fall själva tillbaka paketen så det gick relativt fort(?). Hade ett paket som blev levererat till fel ombud i höstas och vid kontakt med Postnord så var det enda de kunde göra att skicka ett mail till det felaktiga utlämningsstället och be denne se till att skicka tillbaka det. Blev lite trött när det fortsatte ligga kvar där ett par dagar senare. Men fortfarande var allt de kunde göra att skicka ett nytt email. Det gick inte att de skickade ut någon att hämta det eller be chauffören som körde ut paketen be om att få tillbaka det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av SwedZi:

Vet du något om tullavgifterna, kommer dom försvinna 2021? Eller vet du inget alls om det?

Vi har haft tullavgifter längre än jag varit vid liv. Vad får dig att tro de ska försvinna?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av maxxxx:

Beställde en dyr Ultrawide från Proshop i helgen, scannad på Toftanäs i Malmö i natt. Det normala är att jag ska kunna hämta ut paketet på eftermiddagen dagen efter om den är scannad nattetid på Toftanäs (Beställer mycket så jag har koll på när och hur det funkar).
Men inga scanningar på snart 24h. Börjar bli lite orolig och konspiratorisk, då sist jag beställde en TV så stals den av någon på postnord, netonnet löste det dock smidigt den gången och dom skickade en ny direkt.

Hoppas på scanning i natt annars blir det att kontakta Proshop eller Postnord imorgon.

Så, efter 36h utan scanningar så har mitt paket äntligen en scanning, i Malmö igen, så då får man nog sin skärm idag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Nov 2001

Ingen som jobbar på SESTOA, antar det är stockholms utrikes terminal och kan berätta hur statusen är där, mitt paket har legat där sen den 11:Juni nu, får bara till svars att det ligger i kö 3x. Det är en gåva från en vän dessutom så det har högt personligt värde, annars hade det vart skit samma

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 1700x, RAM: Corsair 3200MHz 2x8GB GPU: Sapphire 290 Tri-X PSU: Xfx 850w Chassi: Define R4 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av pomelo:

Postnord tog i alla fall själva tillbaka paketen så det gick relativt fort(?). Hade ett paket som blev levererat till fel ombud i höstas och vid kontakt med Postnord så var det enda de kunde göra att skicka ett mail till det felaktiga utlämningsstället och be denne se till att skicka tillbaka det. Blev lite trött när det fortsatte ligga kvar där ett par dagar senare. Men fortfarande var allt de kunde göra att skicka ett nytt email. Det gick inte att de skickade ut någon att hämta det eller be chauffören som körde ut paketen be om att få tillbaka det.

Nu när du nämner det sade tjejen på OK faktiskt att hon hade skickat tillbaka paketen till närmast föregående terminal, så det är möjligt att det hänger på mottagande butik hur man väljer att lösa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2010

Det skrivs mycket skit om Postnord, ibland med all rätt såklart, men media och andra får det att låta så mycket värre än vad det är.
Genom Fotvårdsprodukter.se skickar vi över 2000 paket per år och inte ett enda har försvunnit, det värsta som har hänt är att en kund ringt och sagt att det inte har kommit fram och då hade brevbäraren lagt det i grannens brevlåda. Sånt kan ju faktiskt hända den bästa.

Sen håller jag med om att priserna är höga i många fall. Speciellt om ett paket råkar väga 16 gram för mycket än vad som godkänns (vi skickar med varubrev) Jag minns inte den exakta summan men det var över 100 kronor för att paketet vägde 2016 gram när max var 2000 gram.
Där försvann hela marginalen.

Med i det stora hela är jag nöjd med Postnord.
Bra support via chat på hemsidan, bra sökfunktioner av breven, leverans direkt till dörr etc.
Fördelarna är fler än nackdelarna.

Länken så för täskig ut :)
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av kallekulayao:

Det skrivs mycket skit om Postnord, ibland med all rätt såklart, men media och andra får det att låta så mycket värre än vad det är.
Genom Fotvårdsprodukter.se skickar vi över 2000 paket per år och inte ett enda har försvunnit, det värsta som har hänt är att en kund ringt och sagt att det inte har kommit fram och då hade brevbäraren lagt det i grannens brevlåda. Sånt kan ju faktiskt hända den bästa.

Sen håller jag med om att priserna är höga i många fall. Speciellt om ett paket råkar väga 16 gram för mycket än vad som godkänns (vi skickar med varubrev) Jag minns inte den exakta summan men det var över 100 kronor för att paketet vägde 2016 gram när max var 2000 gram.
Där försvann hela marginalen.

Med i det stora hela är jag nöjd med Postnord.
Bra support via chat på hemsidan, bra sökfunktioner av breven, leverans direkt till dörr etc.
Fördelarna är fler än nackdelarna.

Är det möjligen någon skillnad mellan paket och varubrev som skulle kunna påverka, behandlas de annorlunda? (jag vet inte själv, därför jag ställer frågan).