Hur man kan man öppna ett bankkonto i en annan bank?

Permalänk
Medlem

Hur man kan man öppna ett bankkonto i en annan bank?

Jag har prövat att göra det på kontor men fått nej. Skulle vilja ha sparandet i en bank och dagliga transaktioner i en annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jasm:

Jag har prövat att göra det på kontor men fått nej. Skulle vilja ha sparandet i en bank och dagliga transaktioner i en annan bank.

Öppna ett konto hos t.ex Avanza för sparandet. Det går på några minuter. Du för sedan enkelt över sparpengarna till det kontot.

Direktöverföring finns till Avanza från de flesta storbankerna. Då ser man pengarna direkt på kontot, men finns en gräns på typ 40 000kr eller något sådant. Annars tar det väl några dagar innan man ser pengarna hos Avanza.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag har Avanza som "spar"bank. De har ju sparkonton med ränta, även om den bara är 0.75 så blir det nån hundralapp extra i månaden iaf.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Har inte din nuvarande bank t.ex. ett sparkonto som du kan ha dina besparingar på och bankkonto för dagliga driften?

Permalänk
Medlem

Jag har öppnat sparkonton på mängder av banker helt över nätet, hur enkelt som helst. Jobbigare om det är ett företag (har ett AB) då krävs pappersblanketter och kopia på leg mm. Bara att surfa in och fylla i vad som krävs, no problemas.

PS! Har haft Nordea som "huvudbank" sedan jag var typ 15 år men numera använder jag dem endast för att betala räkningar, alla mina pengar finns på andra banker som faktiskt betalar ut någon ränta.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har öppnat sparkonton på mängder av banker helt över nätet, hur enkelt som helst. Jobbigare om det är ett företag (har ett AB) då krävs pappersblanketter och kopia på leg mm. Bara att surfa in och fylla i vad som krävs, no problemas.

PS! Har haft Nordea som "huvudbank" sedan jag var typ 15 år men numera använder jag dem endast för att betala räkningar, alla mina pengar finns på andra banker som faktiskt betalar ut någon ränta.

Vilka banker har du sparkonto i? Vad betalar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jasm:

Vilka banker har du sparkonto i? Vad betalar du?

Betalar? Det kostar inget att öppna ett sparkonto.

Några banker jag använt mig av under åren: SBAB, Marginalen Bank, Svea Direkt, Hoist, GCC Capital, Collector med flera. Har helt enkelt valt den bank som ger bäst ränta vid det tillfälle då jag behöver flytta mina pengar till ett nytt konto, kör oftast med låst 2-års konto.

Ta en titt på denna länken Compriser för att jämföra rantor. Missa inte för allt i världen att välja en bank som har insättningsgaranti.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO