Tro inte att ni kan ha recept på Google Nest Hub, eller?

Permalänk

Tro inte att ni kan ha recept på Google Nest Hub, eller?

Hejsan!

Jag har flera smarta lampor samt några smarta högtalare från Google. Använder även en mobil från Google så det här med Google Assistant är ganska inkört i mitt hem och jag gillar det!

Tyvärr så var jag tidigt ute med högtalarna och köpte genom gråimport, jag överlevde alla barnsjukdomar och "nu" är de äntligen släppta i Sverige och jag tycker att det fungerar "ok". Jag ville inte göra samma sak med Google Nest Hub och väntade tålmodigt inför att den skulle släppas i Sverige. När den dök upp hos Svenska återförsäljare och även Google Store så slog jag äntligen till! Hade hört så mycket om att plocka fram recept i Nest Hub, man kan även skicka recept till Nest Hub samt spara i sin receptsamling!

Det var nämligen köket som var nästa rum att digitalisera. Jag packade snabbt upp den och "installerade" i köket. Jag försökte fråga Hub "how do I bake kladdkaka". Den fattade inget, ingen fara tänkte jag! Jag har fortfarande kvar funktionen "send to home" från mobilen. Jag testade recept efter recept. Jag googlade och jag letade. Fanns ingen "send to home" någonstans.

Jag gav inte upp, att den inte fattar hur jag bakar svenska saker när språket är inställt på engelska har jag full förståelse för. Jag får enkelt ändra språket till svenska............

  • Jag frågar min högtalare hur jag bakar kladdkaka.

  • Den visar max 5 recept, inget är den jag gillar från Arla.

  • Du kan inte bläddra fram fler recept.

  • Den hittar något annat kladdkakerecept från Arla, så jag gissar att Arla "stöds"

  • Om jag begränsar sökningen genom att säga "kladdkaka från Arla" så öppnas den jag inte ville baka från Arla direkt.

  • Jag kan bläddra fram rätt recept från fel recept genom webbläsaren i Huben, men när jag trycker på att börja så laddas det som Huben hittade först.

  • Receptsamlingen kan inte utökas med annat än det som hittas genom Huben med rösten. Så jag kan inte "exportera/importera" genom mitt google konto.

  • Det där med att skicka recept från mobilen fungerar inte.

  • Det finns ingen knapp "send to home", och jag är inte ensam med det problemet.

  • T.ex. ICA stöds men även om jag hade haft en knapp "send to home" kan jag inte bläddra fram ett recept i mobilen på ICA.se och skicka till Huben.

  • Det enda sättet att skicka recept från mobilen om jag har "send to home" är genom huvudsidan på en google sökning.

Med andra ord. Det är helt meningslöst att använda Huben till matlagning.
Omdöme 1/5.
Hade jag inte varit teknikintresserad eller slängt förpackningen så hade jag lämnat tillbaka den.

Eller finns det en lösning?

Permalänk
Medlem

@Igelkotten Igge:
Hej! Funderade på en hub för just recept, men läste din "recension" och är ju inte like säker på om det är någon god idé.

.....eller har du hittad någon lösning? Kanske den har blivit bättre med tiden?