Permalänk
Medlem

Windows 10 och SSD?

Hej, det är Daniel!

Sist jag installerade Windows var ungefär 5 år sen, då var det Windows 7 som gällde och eftersom jag körde med en SSD som systemdisk så fanns det en uppsjö av inställningar man skulle göra, typ slå på TRIM och stänga av systemåterställning, prefetch, defrag m.m. Imorrn ska jag ta steget in i framtiden och installera Windows 10 på en ny SSD!

Jag googlade lite och det verkar finnas två skolor, en del säger att man ska göra typ samma inställningar som jag gjorde då för 5 år sen och andra säger att Windows 10 vet vad den gör och att dagens SSD-diskar inte är lika känsliga så man behöver inte göra någonting alls, och att vissa saker som defrag kan t.o.m. vara bra för en SSD numera.

Vad säger ni här på Sweclockers?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows 10 vet hur den ska hantera SSD-diskar.

Du behöver inte ändra något men innan installation bör du aktivera AHCI inne i BIOS.

Defrag ska också vara aktiverat då detta ger TRIM.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver inte göra nått extra med varesig win 7 eller 10 idag, bara instalelra och se till att uppdatera och kör på.
Defrag måste göras på alla diskar som har NTFS och läser och skriver en längre tid eftersom filsystemet annars kommer att krascha men det sköts automatiskt likt trim och kallas numera "optimera enheter" i win 10 och sköts automatiskt bättre än nått du själv kan göra.

Låt bli att ändra nått om du inte ska göra nått väldigt speciellt och vet varför och hur eller kommer att tömma lagringsenheten ofta för att formatera den igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.