Fruktansvärt ljud från laptop (Radeon Rx Vega M)

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt ljud från laptop (Radeon Rx Vega M)

Tja, kom hem från jobbet och startade min laptop (HP spectre) om möts av ett fruktansvärt högt ljud! Jag gissar att det är grafikkortet, för när jag stänger ner all media (video, musik etc) så blir det tyst ett tag. Vad kan detta vara?
När jag googlar så får jag fram Coil whine, eller capacitor whine, men jag upplever att detta ljudet är bra mycket högre. Det är outhärdligt.

Här är en video där ni kan höra ljudet.

http://imgur.com/gallery/wxPHrtW

Vad kan det vara??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmodin:

Tja, kom hem från jobbet och startade min laptop (HP spectre) om möts av ett fruktansvärt högt ljud! Jag gissar att det är grafikkortet, för när jag stänger ner all media (video, musik etc) så blir det tyst ett tag. Vad kan detta vara?
När jag googlar så får jag fram Coil whine, eller capacitor whine, men jag upplever att detta ljudet är bra mycket högre. Det är outhärdligt.

Här är en video där ni kan höra ljudet.
http://imgur.com/gallery/wxPHrtW

Vad kan det vara??

låter som en fläkt som lever rövare, blåser det ur utblåshålet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

låter som en fläkt som lever rövare, blåser det ur utblåshålet?

Det gör det! Jag upplever det inte som fläktljud, låter inte "mekaniskt" och ljudet är extremt högt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som en havererad fläkt, Coilwhine nej låter inte så, iallafall ingen Coilwhine jag har hört tidigare.
Har laptopen garanti kvar?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja fläkten knasar nog.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmodin:

Det gör det! Jag upplever det inte som fläktljud, låter inte "mekaniskt" och ljudet är extremt högt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

försök att ändra fläktens rpm , kanske går i bios eller se om ljudet "följer" fläkten så att säga. moderna datorer brukar alltid varva fläkten hårt under boot för att sedan lugna ned sig tills man stressar cpun/gpun.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.